Paral·lelament, s’han dissenyat 10 rutes ‘moturístiques’ amb 2.000 quilòmetres de recorregut per carreteres de la tota la demarcació, tot i que les corbes de les vies pirinenques són el principal atractiu pels motoristes que busquen combinar el gaudi de la conducció, el paisatge i la gastronomia.
Treball en xarxa per a un segment de mercat “en auge”
Les rutes es poden trobar al web del projecte www.moturisme.aralleida.com i en un desplegable editat en diversos idiomes (català, castellà, anglès, francès, alemany i holandès). A més, els establiments adherits també recomanen recorreguts i punts d’interès per visitar i s’informa els motoristes de la resta de serveis o allotjaments que estan adaptats a les seves necessitats. Per això un dels principals punts forts que destaquen els responsables de les empreses és que la creació de la marca ‘Moturisme Ara Lleida’ els ha permès desenvolupar un treball en xarxa que enforteix el sector.
“S’ha creat una xarxa d’empreses certificades que ens recomanem entre nosaltres i tenim la tranquil·litat d’enviar els clients a establiments que estan tan ben preparats per acollir-los com nosaltres”, explica David Isern, propietari del Cerdanya EcoResort de Prullans. “El tipus de carreteres que tenim, el paisatge i les facilitats que troben als establiments fan que els motoristes marxin molt contents i fins i tot que repeteixin”, afegeix la responsable de l’Hotel Dom d’Organyà (Alt Urgell), Eva Margalef.
Tant des del Patronat de Turisme com des dels establiments asseguren que el ‘moturisme’ està “en auge”. “Fa molts anys que treballem aquest segment però des que es va crear la marca el creixement és exponencial”, assegura Isern. Segons el director del Patronat, Juli Alegre, es calcula que durant el 2017 van arribar fins a un 15% més de turistes en moto a les comarques de Lleida, la majoria dels quals provenen de països europeus com Alemanya, Regne Unit, Holanda, França o també dels Estats Units.
Alegre destaca que aquest és un segment que interessa especialment perquè té “un nivell de despesa elevat” i permet desestacionalitzar la temporada turística, ja que és un col·lectiu que es mou fora de la temporada alta, especialment durant la primavera i la tardor. “Alguns establiments fins i tot reconeixen que en temporada baixa aquests clients els salven la temporada”, comenta. Un extrem que confirma David Isern: “És un segment de mercat que potser no ens portarà milers de pernoctacions però les que ens porta, en temporada baixa, ens salva les nostres empreses”.
Alternativa als Alps
El projecte és pioner a l’estat espanyol i a la resta d’Europa només s’ha desenvolupat un producte similar a França, a la zona de Provença-Alps-Costa Blava, i en una regió d’Àustria, segons el Patronat de Turisme.
Lluís Oromí, propietari de Moto 2, responsable del Motoclub Chapter Lleida i assessor de projecte ‘Moturisme’, constata que l’arribada de turistes en moto al Pirineu de Lleida s’ha disparat els darrers anys, sobretot estrangers que busquen una alternatives a les rutes dels Alps que ja estan “saturades”. “Ara estan descobrint que hi ha una altra serralada a Europa amb un clima molt més benigne per moure’s en moto i que és molt rica gastronòmicament i culturalment”, afegeix el propietari del Cerdanya EcoResort de Prullans.
Oromí insisteix que els moturistes tenen un poder adquisitiu mitjà-alt i que busquen establiments de qualitat. “Abans tots els esforços de turisme al Pirineu se centraven en l’esquí però ara els moturistes ja s’han deixat de veure com de segona categoria perquè la realitat és que deixen molts recursos al territori”, afirma.
Segons Oromí, associacions d’arreu de l’estat coneixen l’èxit del projecte lleidatà i el prenen d’exemple per impulsar-ne de similars als seus territoris, com ara la serra de Madrid o Osca. A més, ja hi ha casos, assegura, de grups de motoristes que arriben de punts molt més llunyans com sud-amèrica, Estats Units o Japó i que lloguen les motos a Catalunya per fer les rutes pel Pirineu.
Promoció del segell i eines per a les empreses
El cap de setmana passat el Patronat de Turisme va promocionar el projecte ‘Moturisme Ara Lleida’ al saló Motorbeurs d’Utrecht, considerat com el més important i el major aparador dedicat al món de la moto dels que se celebren als Països Baixos. L’assistència a fires és una de les potes de promoció del producte i també es convida premsa especialitzada d’arreu del món perquè en faci difusió. No obstant això, el director del Patronat també destaca que tant o més important és la formació i les eines que s’ofereixen als establiments adherits perquè puguin crear les seves pròpies ofertes i promocionar-les, com ara un taller de creació de rutes geolocalitzades que poden penjar a la seva pàgina web. “Per a nosaltres és molt més fàcil promocionar-nos quan al darrere hi ha tot un destí preparat pel moturisme”, constata David Isern.