De fet, segons el president de l’associació europea de pisos turístics, l’Ajuntament de Barcelona “ha entès” que el turisme d’apartaments “ha arribat per quedar-se”. “Estem al costat de l’Ajuntament per trobar solucions, a escala local, però també a Catalunya i Europa”, afirma.
Respecte a la incidència del mercat de lloguer vacacional sobre els preus de lloguer, Tolo Gomila assegura que es tracta d’un “mantra” i una “excusa empleada de manera sibil·lina”.
En aquest sentit, el president de Fevitur recorda que l’habitatge de lloguer vacacional representa el 2% del parc total d’habitatges a Barcelona, “mentre que el pes dels habitatges buits és del 16%.
“Hem d’utilitzar els pisos buits, a llocs on falten turistes, i buscar solucions perquè visitin tota Catalunya”, proposa Villaro.
En aquest sentit, Gomila explica que “hi ha un gran parc residencial buit que podria posar-se immediatament a disposició de la gent” i que cal “seduir” als propietaris perquè lloguin els seus habitatges.
Però el president de la patronal espanyola també admet que les administracions possiblement apostaran per oferir “millores fiscals” a alguns propietaris i això provocarà “un traspàs de l’oferta al lloguer residencial”.
El president de Fevitur assegura que “l’administració sempre va tard” en la regulació, i que això és el que va passar amb els apartaments turístics. En concret, veu mesures pendents, com un “registre d’habitatge d’ús turístic” estatal per tal que l’Institut Nacional d’Estadística pugui accedir a les dades i “mesurar l’activitat des del punt de vista d’aportació al PIB”.
Al mateix temps, també demana arribar a una “definició general” sobre els habitatges turístics, una característica “complicada” en un país “tan descentralitzat i amb competències delegades”.
De fet, des de la patronal diuen que el turisme de pisos turístics “s’està professionalitzant” i que “ja no és tan fàcil com agafar l’anunci i penjar-lo a Airbnb”. En aquesta línia, recorda que ja hi ha turoperadors que “integren l’habitatge d’ús turístic” en la seva oferta, i que la comercialització “s’ha obert”.