Els terrenys arrendats –uns 55.000 metres quadrats- corresponen a l’antic traçat del conegut com a Carrilet de la Cava o Carrilet del delta de l’Ebre. D’ample mètric, la via va ser construïda i explotada per la companyia Ferrocarrils Econòmics (FESA) i posteriorment per FEVE, que la va assumir el 1964 fins al seu tancament l’any 1968. Tot i que l’acord abasta la totalitat del tram els dos punts esmentats entre Tortosa i l’Aldea, existeixen quatre subtrams “conflictius” que, principalment, coincideixen amb el camí de servei de la Comunitat de regants de l’Esquerra de l’Ebre. En alguns casos, les fites haurien desaparegut, tot i que la titularitat pública es troba documentada, segons Andreu. El Consell ja ha iniciat converses amb els regants per fer compatible els seus usos i necessitats amb l’explotació cicloturística com a via verda.
Per poder-la obrir-lo al públic, a més, l’ens haurà d’aconseguir els entre 350.000 i 400.000 euros que pot costar el projecte d’adequació. Unes actuacions que han de permetre aïllar el traçat per garantir només el pas de bicicletes i vianants, fer compatible aquesta utilitat amb els camins veïnals o dels regants, així com l’enllaç, a través de la via cicloturístic –el tram entre la bòbila d’Anguera i l’antic pont del ferrocarril de Tortosa- amb la Via Verda del Baix Ebre. Segons el conveni subscrit amb Adif, el Consell està obligat a efectuar aquestes obres dins dels dos pròxims anys –incloent la instal·lació de tres panells informatius a l’inici, meitat i final del tram, informant sobre el traçat i la seva història-. La materialització de tot plegat, però, i segons admet Andreu, dependrà dels recursos que aportin altres organismes, Turisme i a la Diputació de Tarragona.
El nou tram, doncs, permetrà avançar cap a l’objectiu de fer avançar la via verda del Baix Ebre, que pel nord enllaça amb la de la Terra Alta i arriba fins la Puebla de Híjar, a l’Aragó, cap a la desembocadura de l’Ebre. Una actuació, segons Andreu, que “les empreses i ciutadans de les Terres de l’Ebre sabran apreciar: millora les condicions i l’oferta turística”. “La nostra empresa es vol adherir a l’aspecte medi ambiental dels antics traçats que passen per llocs molt bonics facin atractives les obertures d’aquestes vies verdes per oferir-les a la ciutadania. Adif està donant suport a aquestes vies per mostrar aquests paisatges i compaginar-ho amb l’àmbit d’atracció turística”, ha argumentat Juan Manuel de las Heras, delegat de patrimoni i urbanisme a Catalunya i Aragó d’Adif.