Dimarts, 3 de desembre de 2024
És notícia

Reus presenta dos projectes al Encuentro de la Red Estatal de Ciudades Educadoras

Avatar photo

La ciutat de Xixón acull aquests dies el XVI Encuentro de la Red Estatal de Ciudades Educadoras, sota el lema “Ciudades Educadoras: ciudades que cuidan y acogen”, i Reus hi és present perquè presenta dos projectes. Per un costat ha estat seleccionat el Vincles, de les regidories d’Educació i Ciutadania, i Cultura i Po lítica Lingüística, i per l’altre, el projecte Referents d’Igualtat – Xarxa de centres per a la igualtat, impulsat des del Casal de les Dones, de la regidoria de Serveis a les Persones i Drets Socials, i des del Casal de Joves de La Palma, de la regidoria de Joventut.

La trobada, en la que hi han participat diverses tècniques de les diferents regidories implicades, va començar el dimecres 4 d’octubre i finalitza avui mateix, dia 6 d’octubre. Reus hi participa prenent part a les visites a recursos educatius, coneixent bones experiències d’altres ciutats educadors i presentant els dos projectes escollits.

Referents d’igualtat – Xarxa de Centres per a la Igualtat

El projecte es va iniciar el curs escolar 2014-2015 des del Casal de les Dones i Joventut amb l’objectiu de sensibilitzar als i les joves cap a una mirada crítica envers les relacions abusives i les conductes i actituds masclistes.

La finalitat del projecte és multiplicar les relacions igualitàries i disminuir les violències masclistes i lgtbifòboiques a través de formar uns joves que seran referents entre els seus iguals.

El projecte té dos vessants principals. D’una banda, es tracta de formar un grup de joves representants de cada centre educatiu que es converteixen en agents de prevenció de les violències masclistes i LGBTIfòbiques de cada centre. Això els ha de servir per identificar les desigualtats de gènere, senyals de sexisme i indicadors de violències al seu centre, incorporar-se com un agent més a l’equip del centre que treballa aquests temes i dissenyar petites accions al centre de sensibilització per als seus iguals.

I per altra banda es tracta de treballar amb el professorat i la resta de la comunitat educativa del centre per crear una xarxa de centres de secundària que treballin per la igualtat i es converteixin en referents.

Aquest projecte treballa amb joves de 4t d’ESO per tal de sensibilitzar-los envers la igualtat i contra la violència masclista i lgtbifòbica i que es converteixin en agents actius contra la violència masclista. Es forma a joves en la perspectiva feminista perquè aquests puguin sensibilitzar als seus iguals ; entenent que l’educació entre iguals és més efectiva; es parla el mateix llenguatge, s’està al mateix nivell, et passen les mateixes coses,…. . Fem projectes de joves amb els joves i ells en són els protagonistes i entenem que així el treball és més efectiu.

El projecte també implica un compromís i treball del professorat del centre per tal d’implicar a la resta de la comunitat educativa en el projecte,

Els joves venen com a representants del seu centre educatiu i es treballa amb ells i elles fora del centre, es fan reunions bimensuals al Casal de Joves o al Casal de les Dones, on es preparen diferents activitats de sensibilització per realitzar dins el mateix centre educatiu.

Aquest curs passat es van realitzar activitats pel 25 de novembre, Dia Internacional per a l’Eliminació de la Violència envers les Dones; 8 de Març, dia Internacional de les Dones i 17 de maig, Dia Internacional contra la LGTBIfòbia.

Vincles o una nova manera de relacionar-se entre els equipaments culturals i els centres educatius de Reus

Vincles és la possibilitat per a les escoles de viure l’equipament cultural com un espai més de treball del propi centre educatiu. Vol generar un nou laboratori d’accions, projectes i esdeveniments al servei de l’equip docent i, per tant, del seu alumnat. I també a l’inrevés, com a font d’enriquiment per l’equipament cultural, perquè l’escola és també un eq uipament cultural de primera magnitud.

Preten aconseguir ampliar els espais educatius de les escoles, obrint un nou ventall de possibilitats; promoure l’aprenentatge a través de l’experiència; afavorir l’adhesió de la ciutadania als equipaments públics; establir noves aliances i relacions entre els centres escolars i els equipaments; visibilitzar tant dels centres educatius com dels equipaments culturals equipaments culturals; que els lligams entre les persones ens condueixin a nous
aprenentatges; obrir un nou espai d’entrada a la comunitat educativa per tal que participi del disseny de la programació cultural del municipi.

Vincles significa una oportunitat d’aprenantatge per a totes les persones que hi participen, on des del descobriment i l’experimentació en primera persona esdevé una experiència significativa que de ixa petjada a qui es vincula.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

L’exposició col·lectiva “L’art de la posidònia” viatja a Dénia

Notícia següent

Comença la nova temporada d’entrenaments i competició del grup SOLC

Notícies relacionades