Reus posa en marxa un nou curs escolar amb 15.723 alumnes

La principal novetat del curs 22/23 ha esta l’avançament de l’inici de les classes

El curs escolar 2022/2023 es posa en marxa aquest dilluns, 5 de setembre, una setmana abans de l’inici habitual, i a Reus ho fa amb 15.026 alumnes escolaritzats a l’etapa obligatòria: 9.977 a Infantil i Primària i 5.746 a Secundària. Un any més durant l’estiu segueixen augmentant els alumnes per la matr ícula viva, aquest nou curs al voltant de 220 noves incorporacions entre P3 -4 ESO.

La principal novetat del curs 22/23 ha esta l’avançament de l’inici de les classes, ja que pel  2n cicle d’educació infantil i primària comencen avui dilluns 5 de setembre i per l’educació secundària obligatòria, el batxillerat i els cicles formatius de grau mitjà i superior començarà dimecres dia 7. Les escoles bressol municipals ho faran aquest dijous, 8 de setembre. Aquests nivells educatius començaven habitualment després de l’11 de setembre. Seguint el calendari oficial publicat pel Departament d’Educació, els cicles formatius de grau mitjà i superior d’arts plàstiques i disseny, d’arts escèniques, de música i dansa, ensenyaments esportius i de formació d’adults aniran començant les classes com a molt tard el 19 de setembre.

Respecte als centres educatius de la ciutat, l’escola pública Ciutat de Reus finalment ha tancat les seves portes ja que feia varis cursos que no s’hi incorporava ningú a I3,  fruit de la davallada progressiva de la natalitat. Els cinc alumnes que hi restaven i que aquest curs han de fer 6è de primària s’han derivat segons prioritats de les famílies a les escoles Mowgli i Ganxets. Per tant, la ciutat de Reus compta amb 18 centres públics d’infantil i primària, 1 centre públic d’infantil primària i ESO, 1 escola concertada d’infantil i primària, 8 centres concertats que fan d’I3 a 4t d’ESO,  8 instituts públics de secundària, 2 centres d’educació especial públics i 1 de concertat, dues escoles de formació d’adults i 1 Escola Oficial d’Idio mes.

Ràtios
Amb relació a les ràtios, per atendre les necessitats d’escolarització de la ciutat  i complir amb el pacte contra la segregació escolar al qual està adherit tant l’Ajuntament com el Departament d’Educació, per I3 aquest any la ràtio de les escoles  públiques ha baixat de 23 a 20. S’han mantingut 4 grups a 15 i els centres concertats tindran una ràtio de 20 a 23 alumnes. Per la resta de cursos d’infantil es manté la ràtio de 23 pactada ja fa dues preinscripcions,i  a primària és de 25.

En total hi haurà 48 grups d’I3, 2 més que l’any passat. A 1r d’ESO és el segon any que s’han aplicat les adscripcions úniques  i els grups seran un total de 48 amb ràtios que van de 27 a 30 segons la tipologia de centre.  Cal recordar que es pot sol·licitar una targeta d’autobús gratuïta per alumnes matriculats a ESO sempre que es compleixin uns requisits.

Novetats en els estudis
Com a novetats en els estudis, per aquest curs l’Institut Gaudí ha incorporat una  formació professional bàsica d’activitats domèstiques i neteja d’edificis;  un pla de formació inicial (PFI)  d’auxiliar en centres sanitaris  i un itinerari formatiu específic (IFE) d’auxiliar en cura d’animals  i espais verds.  La formació professional bàsica és el primer cop que s’oferta a Reus,  té dos anys de durada i és una oportunitat per als alumnes especialment motivats pels aprenentatges professionals i que presenten més possibilitats d’aprenentatge i d’assoliment de les compet&e grave;ncies d’educació secundària obligatòria en un entorn vinculat al món professional.  Va dirigida a alumnat que ha cursat  3r o excepcionalment 2n d’ESO.

Per a més informació es pot consultar el web:

http://www.reus.cat/serveis/oficina-municipal-descolaritzacio

Primer cicle d’Educació Infantil
Relacionat amb l’etapa d’Educació Infantil, de 0-3 anys, les escoles bressol municipals inicien el curs escolar l’1 de setembre  amb atenció a les famílies i el 8 de setembre amb atenció als infants. Durant els primers dies s’atendran els infants amb una entrada esglaonada per tal d’afavorir-ne una bona adaptació. Aquest curs durant el mes de setembre les escoles bressol estaran obertes de 7:45 a 15h i a partir del mes d’octubre faran l’horari habitual de 7:45 a 17h.

Actualment, es disposa de 22 places vacants per a infants nascuts a l’any 2021 i 7 places vacants per a infants nascuts a l’any 2022 en les diverses Escoles  Bressol Municipals i s’estan fent derivacions amb les sol·licituds que s’han presentant fora de termini.

Aquest curs, per tercer any consecutiu, les famílies que accedeixen al servei que ofereix  les Escoles Bressol Municipals opten a la tarifació social. Aquest model econòmic permet combatre les desigualtats de cada família, econòmiques i socials i és aplicable als dos serveis bàsics: el servei escolar amb diferents horaris i serveis de menjador.

Aquest curs les famílies dels infants matriculats a I2 comptaran amb el finançament del servei escolar de 5 hores per part del Departament d’Educació passant a tenir un cost de 0€ per aquestes 5hores de servei escolar. Aquesta és una molt bona notícia per a les famílies que veuran reduïda la quota mensual en gran mesura. El servei de menjador seguirà sent tarifat i els serveis puntuals mantenen el preu públic.

Aquest curs l’EBM la Ginesta seguirà oferint l’aula multisensorial per donar resposta a alumnes amb  necessitats específiques de suport educatiu de les sis escoles bressol municipals. Seguint la línia iniciada el curs passat, les escoles bressol municipals gaudiran de l’acompanyament d’un equip multidisciplinar integrat per tres professionals especialitzats en logopèdia, fisioteràpia i psicologia.

També es continua treballant en la transformació dels patis de les EBM cap a jardins educatius. Aquest estiu s’han realitzat i s’està finalitzant l’adequació del pati de l’EBM El Marfull, la darrera escola bressol que mancava per finalitzar aquest projecte,  que permetrà allargar el joc i recursos de les aules cap a un espai exterior més natural seguint la línia pedagògica dels centres.

Reus disposa d’una xarxa de 6 Escoles Bressols Municipals, l’EBM La Ginesta, EBM Montsant, EBM El Margalló, EBM El Marfull, EBM L’Olivera i EBM El Lligabosc. La ciutat compta també amb unq llar d’infants de la Generalitat de Catalunya, 2 llars d’infants de titularitat privada i subvencionades per la Generalitat de Catalunya i 11 llars d’infants més de titularitat privada.

La formació d’adults
Quant a l’educació de les persones adultes, la ciutat compta amb dos centres públics que imparteixen formació per a aquest col·lectiu: el CFA Reus, ubicat  al carrer d’Astorga, al barri Fortuny (de titularitat de la Generalitat),i el CFA Escola Marta Mata (de titularitat municipal) al carrer de Terol, al barri Gaudí.

L’Escola d’adults municipal Marta Mata ha ofertat places per a tres blocs d’ensenyaments :

– Educació per a la cohesió i la participació social, amb oferta per a grups d’ensenyament de llengües (catalana i castellana) i formació instrumental.

– Educació general i l’accés al sistema educatiu, amb una oferta que s’adapta a les necessitats individuals i es fan itineraris personalitzats, amb una oferta trimestral. S’ofereix també formació per a les proves d’accés als cicles formatius de grau mitjà, formació per a les proves d’accés als cicles formatius de grau superior i preparació per a les proves d’accés a la Universitat per a més grans de 25/45 anys.

– Educació per adquirir competències transprofessionals. Competic 1, 2 i 3.

Aquesta oferta es reparteix en horari de matí i tarda.

Participació de la comunitat educativa
Durant el primer trimestre del curs 2022-23 es convocarà el Consell Educatiu de Ciutat,  òrgan de participació i assessorament de la comunitat educativa de la ciutat, del qual s’ha actualitzat el reglament durant l’any 2022 per tal de poder incloure més agents de la comunitat educativa, amb una mirada més àmplia de ciutat per tenir en compte aquells agents d’educació no formal i informal que treballen per l’educació local.  El passat mes de juny es va finalitzar el procés electoral i de designació dels membres que en formaran part. En aquesta primera convocatòria del Consell Educatiu de Ciutat es f ormaran grups de treball per impulsar propostes de millora i seguiment del model educatiu de ciutat.

La ciutat compta també, des de fa més de vint anys, amb un Consell Municipal d’Infants que forma part del programa educatiu Infants Ciutadans  i que treballa aportant propostes al Consistori i a la ciutat. Les propostes que es van presentar el darrer curs giraven entorn de la ciutat jugable.

Activitats i Recursos Educatius (ARE)
El programa ARE posa a l’abast dels centres educatius de la ciutat eines i activitats per tal d’eixamplar els recursos de què disposen per desenvolupar el currículum i que permeten incrementar les experiències de l’alumnat en els diferents àmbits i multiplicar així les seves oportunitats d’aprenentatge, esdevenint un instrument per a construir coneixement partir de l’experiència, per al treball en valors i per la construcció d’una ciutadania activa i crítica.

Aquest conjunt de propostes ajuden a treballar una escola per l’equitat i les oportunitats educatives, en xarxa, de proximitat i arrelada a la ciutat. Es fa a partir de la implicació dels serveis municipals, entitats de ciutat, empreses i altres ens en què participa l’Ajuntament, des del treball transversal i connectat.

En el decurs de les properes setmanes el catàleg de les ARE s’anirà completant. Es pot consultar aquí:

https://www.reus.cat/serveis/activitats-i-recursos-educatius-are

Pla Educatiu d’Entorn
L’Ajuntament de Reus i el Departament d’Educació mantenen vigent el conveni per continuar oferint el Pla Educatiu d’Entorn a la ciutat de Reus. En concret, la regidoria d’Educació ja va presentar una primera proposta d’actuacions a la Comissió representativa celebrada al juliol, amb la confiança que per aquest curs es comptarà també al menys amb la mateixa dotació econòmica del Pla de Millora d’Oportunitats Educatives del curs passat.

Es vol fer èmfasi en les activitats fora de l’horari lectiu adreçada a l’alumnat, en l’acompanyament a docents per a la implantació d’activitats didàctiques a l’aula que fomentin l’ús del català, la lectura, la metodologia del treball per projectes, i el suport a la tasca educativa de les famílies amb eines com el Passaport cultural, la formació, la mentoria, els circuits d’orientació i altres.