El 60% de les converses als patis dels instituts públics de Valls són en castellà

La Plataforma per la Llengua dissenya un pla per augmentar l'ús social del català entre els joves

Nens jugant a futbol durant l'hora d'esbarjo al pati d'una escola. ACN

El 60% de les converses als patis dels instituts públics de Valls són en castellà, segons un estudi de la Plataforma per la Llengua encarregat per l’Ajuntament. Després de l’informe, l’entitat ha elaborat un pla d’actuació, també per ordre del consistori, per “incrementar l’ús social del català” entre els joves.

La regidora d’Educació i Política Lingüística, Teresa Rull, ha explicat que en una primera fase, aquest juliol, l’entitat impartirà vuit tallers de dues hores adreçats a un total de trenta estudiants d’entre 13 i 16 anys. Podran aprendre a fer una cançó de rap que al final enregistraran. Els dijous de juliol, en un altre cicle, es farà un taller de xarxes socials, un de mems, un de doblatge i un de retransmissions esportives.

Aquesta iniciativa es posa en marxa com a conseqüència dels resultats d’un estudi elaborat per l’entitat, que ha conclòs que els alumnes dels tres instituts públics de la capital de l’Alt Camp parlen entre ells majoritàriament en castellà als patis dels centres.

Les dades s’han obtingut mitjançant una enquesta contestada pels estudiants i un estudi d’observació no participant fet als tres centres escolars. Amb una mostra de 1.820 converses, extreta als patis dels instituts i a l’entrada i a la sortida dels centres, l’entitat conclou que la llengua majoritària entre els alumnes dels tres instituts és el castellà. Concretament, un 59% de les converses observades són en aquesta llengua mentre que un 39,4% són en català i un 1,6% en altres llengües.

Les dades indiquen grans diferències en l’ús del català segons els cicles educatius. Així, en els dos cicles de l’ESO, el castellà és la llengua predominant en el 63,7% de les converses, tot i que hi ha una certa millora del català entre el primer cicle (32%) i el segon (37,3%). De mitjana, tan sols una de cada tres converses entre els alumnes d’ESO són en català malgrat que Valls sigui un municipi en què la majoria de la població el té com a llengua familiar.

En canvi, el català és la llengua majoritària entre els alumnes de Batxillerat (58,6 %) però, per contra, el castellà domina als cicles formatius (74,6%).

La presència del català és més elevada en les converses entre noies i en les mixtes (41,7% i 41,3%), mentre que l’ús del català baixa fins al 31,1% en les converses en què només participen nois.

Accions per a tots els contextos

Aquestes activitats, que seran gratuïtes gràcies al finançament de l’Ajuntament de Valls i que s’impartiran al centre cívic de la ciutat, representen una primera fase del pla d’acció. Aquest pla integral preveu accions als centres escolars però també vol incidir en la resta de contextos socials en què es relacionen els estudiants.

Pel que fa a l’oci musical i audiovisual, per exemple, la Plataforma considera que caldria treballar tots aquells aspectes relacionats amb les xarxes socials i el consum cultural. Tal com ha explicat Mireia Plana, vicepresidenta de l’entitat, el món sociocultural dels joves és “majoritàriament en castellà i en anglès”, atès que internet “és un espai que està descatalanitzat”.

Precisament, als participants a l’estudi també se’ls va preguntar sobre els tres perfils que més segueixen a les diferents xarxes socials. Els alumnes dels tres instituts destaquen sobretot creadors castellanoparlants. La presència de referents en català en aquest top 3 dels estudiants és pràcticament residual: l’1,6% a TikTok i YouTube i el 2,9% a Instagram.

El pla també preveu activitats en l’àmbit del lleure i l’esport i accions a l’Administració, inclòs l’Ajuntament i els equipaments públics, que tenen un paper “molt rellevant” a l’hora de fomentar l’ús del català al municipi, especialment entre la població d’origen nouvingut.