Gemma Molner, presidenta del Tomb de Reus: “En aquesta Campanya de Nadal, el client final ha comprat més que l’any passat”

0
163
Gemma Molner, presidenta del Tomb de Reus. Foto Cedida

Finalitza la Campanya de Nadal, un període en què els comerços treballeu de valent. Quin balanç fa d’aquesta enguany?

La setmana més potent de vendes durant el Nadal ha estat la setmana del 20 al 28. Evidentment, el tret de sortida es va donar amb el Black Friday, que funciona sempre. Al principi, va ser una campanya que va costar una mica que arribés, tot i que a través de les xarxes socials es va intentar donar-li molt de renom. Ha sigut una campanya lenta, que ha anat de menys a més. A principis de desembre va ser fluixa quant a vendes, segurament més fins i tot que l’any passat, i a mesura que ha anat passant, des del 15 i 20 de desembre fins al mes de gener ha sigut un boom més esplèndid que l’any anterior. Si ens hem de basar en els números i en la participació del client final, és cert que ha comprat més que l’any passat, des del dia 20 de desembre fins al dia 4 de gener.

Durant la Campanya de Nadal, diferents associacions de comerciants de Reus heu realitzat la campanya ‘A Reus x2’. Quin balanç fa d’aquesta?

Ha estat una campanya nova. Evidentment, l’hem fet amb moltes ganes i no sabíem com la rebrien perquè era una campanya en què participaven diferents actors: establiments, clients i la Capsa Gaudí per anar a bescanviar els ‘ reuros’. En ser nova no sabíem com reaccionaria la gent, però ha estat molt positiva, més del que ens pensàvem. Un 80% dels establiments que han participat –que han estat prop de 300- han acabat molt contents amb aquesta campanya i un 65% la repetirien l’any que ve. Imagino que la diferència entre el 80% i el 65% és que els agradaria canviar alguna cosa, ja que sempre es pot millorar, variar i perfeccionar. El període en què, en general, els establiments han repartit més ‘reuros’ ha estat la setmana del 20 al 28, sent la més potent pel que fa a compres. D’altra banda, el període en què la gent ha participat més, és a dir, quan han anat a bescanviar aquests ‘reuros’ per poder participar en els sortejos, ha estat cap a final de campanya, quan s’ha produït el boom més bèstia. S’han repartit unes 3.500 butlletes diàriament.

Quants diners s’han repartit en el marc d’aquesta?

Eren tres sortejos diferents, de 400 euros, 800 i euros 1.200 euros, en tres dies diferents. El sorteig en què més gent ha participat amb diferència ha estat el de 400 euros, amb 1.800 butlletes. En xifres finals, s’han bescanviat 40.000 ‘reuros’ i això comptabilitzat suposa unes compres de 850.000 euros en aquesta campanya . En aquest cas, tant els establiments participants com els nois que treballen a la Capsa Gaudí han posat molt de la seva part perquè era una campanya que s’havia d’explicar al client final. Gràcies a això ha estat una campanya que ha agradat i que ha tingut els seus resultats.

Quines valoracions us han fet arribar els clients?

La valoració dels guanyadors també ha estat excel·lent. A més, els hi vam preguntar quan els vam entregar els premis en què tenien pensat en què gastar-se’ls i els guanyadors dels 1.200 euros ho van tenir claríssim els tres.

Si bé és cert que per Nadal, normalment, es realitzen campanyes en col·laboració amb l’Ajuntament, des del Tomb de Reus considereu que s’haurien de realitzar accions per potenciar el comerç local durant tot l’any?

Clar que fa falta. No estem passant les millors èpoques i des del comerç sempre hem pensat que a Reus, sent una ciutat comercial i que molta gent depèn directament o indirecta d’aquest comerç, sempre s’ha fet bastant menys del que es pot fer a nivell d’ajut al comerç i ajuts puntuals. Sí que existim les associacions comercials per poder cobrir aquest buit que no fa l’Ajuntament -especialment el Tomb que és dinamitzadora al 100%- però treballar amb la casa gran a través de subvencions i pressupostos és molt feixuc. Moltes vegades trobem que haurien de facilitar-nos més a les associacions comercials poder fer coses, tant a escala logística com a nivell de subvencions.

Per quina fórmula optaríeu si comptéssiu amb més suport de l’Ajuntament?

Tot i que no dependria 100% de l’Ajuntament, sinó de la mateixa legislació, actualment hi ha una figura que hem anomenat a Catalunya com els ‘Apeu’. Al Tomb de Reus, per exemple, seria genial, ja que amb aquesta figura es treballaria d’una forma semblant a la d’un centre comercial. És a dir, si formes part d’un centre comercial delimitat, a cel obert, per formar part d’aquest tens uns deures i uns drets. Això ajudaria a fer moltes més coses, a ser econòmicament independents i a tenir molta més força davant l’administració pública. L’administració pública podria fer moltes coses per ajudar-nos, però al final tot és amb diners. Per facilitar-nos tot el tema de la mobilitat, per exemple, és molt difícil parlar amb ells; és complicadíssim perquè tot ho troben malament sempre. Per això, el que demanem són facilitats perquè, encara que ells no ho vulguin fer, els que sí que volem ho puguem dur a terme.

S’acaba la Campanya de Nadal, però comencen les Rebaixes. Com es presenten aquestes?

Si hem de fer cas de la campanya de Nadal i la tendència d’aquest últim trimestre, la qüestió és que els resultats haurien de millorar respecte als de l’any passat. Tot i que, el Black Friday ja és una mena de precampanya de Rebaixes, els descomptes no solen ser molts grans i ara, amb les Rebaixes, és quan arriben les ofertes més notables. La perspectiva, evidentment, és anar a millor cada any.

També és cert que hi ha grans marques i superfícies que avancen els descomptes a les Rebaixes i això no beneficia el petit comerç.

Tot i que a Catalunya ens regim, generalment, per la nostra llei que estipula un període de Rebaixes tancat, la llei espanyola, que està per damunt de la catalana, ho va liberalitzar. Per tant, els establiments poden fer ofertes i rebaixes durant tot l’any. Sí que és cert que hi ha cadenes que ho implementen quan volen, però hi ha altres que s’esperen. És igual dir si és bo o és dolent perquè no podem fer res en contra. Per això, cadascú fa el que creu que ha de fer.

FER UN COMENTARI