El sector de la restauració fa temps que valora la possibilitat de començar a cobrar per fer reserves, especialment quan els clients no es presenten, tal com fan altres sectors com ara els hotels. De fet, alguns restaurants ja fa temps que ho van implantar, però en els últims mesos és una pràctica que ha agafat més popularitat.
El restaurant Amelia de Sant Sebastià, que compta amb dues estrelles Michelín, ja fa temps que implementa aquesta pràctica i ara un jutjat els acaba de donar la raó amb una multa de 510 euros a tres clients que van reservar taula i no es van presentar.
L’establiment, amb el xef Paulo Airaudo al capdavant de la cuina, va cobrar 510 € als clients que no es van presentar basant-se en el tiquet mitjà en l’època en què van succeir els fets, que era de 283 euros. Un dels clients va posar el cas en mans de la Justícia en creure que era una multa desproporcionada.
El director del grup propietari del restaurant, Xavier de la Maza, ha explicat que “aquesta política de cancel·lació té molts anys, està consolidada” i que el “judici ha servit per demostrar que, a la reserva del web, quedava molt clar: es podia cancel·lar dins dels límits establerts“. Els clients no van cancel·lar la reserva i no van acudir, així que el restaurant els va cobrar. De la Maza insisteix en el fet que “animem tots els restaurants que vagin guanyant terreny en aquest sentit, perquè suposa moltes pèrdues”.
I el cert és que en els últims mesos ja han sorgit molts casos de restaurants que han començat a aplicar aquesta mena de pràctiques per evitar pèrdues. Els locals, especialment aquells que gaudeixen de bon èxit, reserven taules i acaben amb els establiments plens, el que els impedeix reservar més taules a altres clients.
Quan els comensals no es presenten, el restaurant perd diners perquè podria haver reservat aquella taula o haver-la donat a altres clients que sí que s’haurien presentat. Per aquest motiu, molts han començat a cobrar les reserves com fan altres sectors com els hotels.
En la majoria de casos, els establiments donen cert marge de temps per cancel·lar una reserva sense cap mena de cost, però superats aquests límits, el restaurant cobra una part proporcional o, com en el cas del restaurant Amelia, cobra una quantitat fixada a partir del tiquet mitjà habitual.