Entrevistes

Claudia Esarte “A Repsol Technology Lab estem desenvolupant els combustibles renovables actuals i del futur”

Entrevista a Claudia Esarte, consultora de disseny de producte i especialista en combustibles renovables en el Repsol Technology Lab de Móstoles

La professional de Repsol Technology Lab de Móstoles ens parla sobre les diverses etapes que treballen per fabricar combustibles renovables i la seva posada en escena. En aquest cas està previst que tots els complexos de Repsol es transformin, ja que és el full de ruta que està seguint l’empresa.

Des de diverses plantes ja reballen en la contribució d’aconseguir i utilitzar matèries primeres o deferents residus de diversa naturalesa per produir aquests combustibles renovables per la reducció de les emissions del CO₂ que van directament a l’atmosfera. És una de les vies que treballen per contribuir en la descarbonització.

 

Que realitezeu en el Repsol Technology Lab de Móstoles?

A Repsol Technology Lab estem desenvolupant els combustibles renovables actuals i del futur i això implica diverses etapes des de l’anàlisi de les matèries primeres per la sinuositat per fabricar combustibles fins a l’anàlisi del procés d’en quines condicions podrem tractar aquestes matèries primeres i com podem treure els millors combustibles a partir d’elles.

Aquests combustibles han de tindre una qualitat adequada per ser usats pels motors actuals i això és el que testegem en el laboratori de motors, on mediem rendiment, emissions i prestacions i assegurem que no tindrem cap problema en utilitzar aquests combustibles.

Què es pretén aconseguir amb aquests combustibles renovables en els quals treballeu dia a dia?

Aquest combustible renovable pretén reduir les emissions de CO₂ que s’emeten a l’atmosfera. Aquests combustibles renovables pretenen contribuir en la descarbonització i això ho assoleixen precisament perquè provenen de matèries primeres renovables ui residuals que han captat el CO₂ de manera útil.

De manera que després s’emet en fer servir els vehicles actuals, però haver sigut prèviament capturat les emissions netes a l’atmosfera.

Aquestes combustibles també emeten una petita part CO₂ i diòxid de carboni, per què se’ls anomena renovables en aquest cas?

Són renovables perquè provenen de matèries primeres que es renoven contínuament (residus, matèries primeres de la biomassa, oli de fritura…), aquests combustibles s’fan servir igual que els actuals, per tant, en utilitzar-los als nostres propis vehicles tindran emissions de CO₂.

A diferència dels actuals, és que en provenir d’aquestes matèries primeres d’origen residual i renovable el CO ha estat capturat per la matèria primera, bé pels residus a la biomassa durant la seva vida útil o bé que parlem de combustibles sintètiques del CO₂ es captura per produir els combustibles.

Per tant, el balanç és neutre, és el que coneixem com “balanç neutre en emissions de carboni, perquè el que estem emetent ja ho hem retirat”. Com a resultat, les emissions cap a l’atmosfera són neutres.

Quins productes i materials s’estan provant en el Repsol Technology Lab de Móstoles?

Actualment, s’estan provant tot de tipus de matèries residuals que ens arriben des de residus sòlids urbans, residus agroforestals, olis vegetals residuals… La tecnologia més madura en aquests moments és l’hidrotractat d’olis vegetals, és per exemple el que es fa servir en la planta de Cartagena que processa olis per la producció de combustibles renovables.

Tenint en compte que ja compteu amb una planta on s’estan produint combustibles renovables, explica’ns la transició i si seria possible adaptar una planta com aquesta a Tarragona.

La tecnologia en alguns casos ja és prou madura per fer plantes industrials i que passa amb la planta industrial de Cartagena. En aquest cas tracta d’una planta industrial nova que s’ha construït des de 0 pensada per tractar aquestes matèries primeres d’origen residual i en aquest cas olis. Aquesta planta pot processar aquests olis i produir nous productes.

Aquesta és una estratègia: construir noves plantes amb tecnologia diferent que ens permeti obtenir aquests combustibles.

Hi ha una altra estratègia que és la de transformar plantes amb els que ja comptem perquè puguin tractar aquestes noves matèries primeres, adaptant els processos de manera que puguem assolir combustibles renovables.

Tanmateix, hi ha una altra planta anunciada per part de Repsol que és la planta que està a Puertollano. Aquesta es transformarà per deixar de tractar matèries primeres fòssils i començar a tractar matèries primeres d’origen renovable.

En el cas de Puertollano, no es podria aplicar a la refineria de Tarragona, ja que es tracta d’una unitat concreta, però sí que en algunes altres unitats si que es podria transformar per fabricar aquests combustibles renovables. Ara mateix hi ha diverses unitats en estudi que de moment estem en procés de veure quina transformació ha de seguir.

En cas del CO₂ procedent de fonts fòssils emetrà igualment emissions del CO₂ directament, com és possible que això sorgeixi?

Actualment es permet que aquest C02 sigui d’origen fòssil, precisament per permetre el desenvolupament de la tecnologia. A partir de 2040 tot el CO₂ que s’utilitzi per a l’obtenció de combustibles haurà de procedir de fonts biogèniques i per tant eliminaríem aquest apartat fòssil del procés.

En l’àmbit de la tecnologia, en aquest cas la del reciclatge d’olis de cuina és la més madura i també treballeu en altres tecnologies. En aquest cas en quant de temps pot arribar a convertir-se a arribar en un punt de nivell industrial? 

Dependrà de la tecnologia, el que és fonamental és que puguem transformar aquestes matèries primeres.  Si aquestes les podem transformar en un oli líquid o en un gas de síntesi, ja existeix tecnologia per tractar-la.

És important desenvolupar la tecnologia de tractament d’aquestes matèries primeres i després comptar amb les plantes. Al final també construir plantes industrials són inversions importants que porten temps. Hi ha diferents marcs temporals, però que en el llarg dels anys s’espera que hi hagi construcció de noves plantes d’aquests nous residus.

Quin és l’escenari ideal per poder parar el canvi climàtic que estem vivint?

Depèn molt de la situació geogràfic de cada país. En el cas d’Espanya tenim un potencial de producció d’energia renovable i l’electrificació és una opció ideal per moltes aplicacions com pot ser el vehicle lleuger, però necessitem altres opcions per segments del transport.

La clau per mi és el de tenir diferents tecnologies que ens permetin abordar la descarbonització des de diferents prismes i utilitzant diferents tecnologies i matèries primeres de manera que podem arribar a aconseguir aquell objectiu que és molt ambiciós que és arribar al 2050 a ser neutres en emissions de CO₂.

Rafel Claramunt

Graduat en Periodisme i Màster universitari en Comunicació Estratègica per la Universitat Rovira i Virgili (URV).

Missatges recents

ERC aposta per la jornada laboral de 35 hores setmanals

L’erradicació de la bretxa salarial per gènere i l’assoliment de la igualtat efectiva; la recuperació de l’autorització…

12 minuts fa

Vilalta reivindica Esquerra com el partit que està al costat de la classe treballadora

La candidata d'Esquerra Republicana per la demarcació de Lleida, Marta Vilalta ha participat avui a la manifestació…

22 minuts fa

Sánchez reapareix passejant amb Illa per la Fira d’Abril de Barcelona

El president del govern espanyol i líder del PSOE, Pedro Sánchez, ha reaparegut en públic…

32 minuts fa

Ratifiquen la incapacitat permanent absoluta per bulímia a un treballador de 59 anys

El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) ha ratificat la incapacitat permanent absoluta per…

38 minuts fa

ACCIDENT MÚLTIPLE | Nou cotxes xoquen a causa d’una forta calamarsada

Una calamarsada aquest dimecres a primera hora de la tarda ha provocat un accident múltiple…

54 minuts fa

Puigdemont alerta sobre una “aliança de les esquerres catalanes i espanyoles”

Carles Puigdemont ha tornat a la campanya electoral del 12-M carregant contra Pedro Sánchez, a…

1 hora fa

Esta web utiliza cookies.