Categories: Catalunya

S’atén una voluntat de suïcidi cada tres dies

El Telèfon de Prevenció del Suïcidi de la Fundació Ajuda i Esperança ha atès una crida amb ideació de suïcidi cada tres dies, segons ha explicat la directora de la Fundació Ajuda i Esperança, Esperança Esteve, en la seva compareixença davant la Comissió de Drets Socials del Parlament de Catalunya.

El servei, impulsat en un conveni de col·laboració amb l’Ajuntament de Barcelona a l’agost de 2020, ha rebut més de 6.000 crides, de les quals 3.653 directament relacionades amb el suïcidi i la resta d’usuaris que presentaven situacions de crisis.

En 100 ocasions, es tractava de crides amb “suïcidi imminent”, per a les quals s’ha activat el telèfon del 061 –43 casos– i el 112, i la directora de la fundació ha especificat que encara no tenen la xifra per a saber a quantes persones han pogut salvar amb l’activació del telèfon 061.

Ha detallat que, en el telèfon de prevenció del suïcidi es trenca la confidencialitat –característica particular del Telèfon de l’Esperança promogut per la mateixa entitat– perquè “l’objectiu és salvar vides”, en un servei que a principis de 2022 començarà a atendre en anglès i àrab i amb l’objectiu d’incorporar més idiomes per a garantir l’accés a tota la ciutadania.

Més idiomes i públic jove

La directora de Ajuda i Esperança ha insistit que el telèfon, malgrat ser fruit d’un conveni amb el consistori barceloní, rep anomenades de tot el territori català i fins i tot de fora de Catalunya, per la qual cosa ha demanat a les administracions un sistema integrador de tots els recursos públics i de l’activitat del teixit associatiu.

Esteve també ha avançat que pròximament posaran en marxa una línia de WhatsApp per a treballar la comunicació amb els joves: “És la població més fràgil ja que, d’una banda, tenen un marc de referència diferent respecte a la mort i, per una altra, se’ls fa molt més difícil bregar amb uns certs problemes”, ha detallat la directora.

Quant al Telèfon de l’Esperança, ha recordat que s’han atès 55.000 crides en 2020, de les quals el 63% eren dones i les categories més freqüents dels problemes expressats estaven relacionats amb tota la variabilitat de la salut mental expressada i en cap cas diagnosticada, ha aclarit, i també la solitud: “La solitud té rostre de dona”, ha resolt Esperança Esteve.

Des de l’adreça de l’entitat, ha reivindicat el model mixt dels telèfons perquè, d’una banda, tenen als voluntaris que ofereixen una “escolta sense presses i sense judicis”, i d’altra banda, un sistema de drets públic, al qual són canalitzats mitjançant les crides, perquè els usuaris puguin ser ben atesos.

En aquest moment, el Telèfon de l’Esperança, que porta 53 anys en actiu, rep 153 crides diàries, compta amb uns 300 voluntaris i tres línies telefòniques d’atenció.

Tags: Barcelona
Europa Press

Missatges recents

Els grans hospitals de Catalunya recuperen l’energia elèctrica

En aquests moments, els hospitals de Catalunya recuperen paulatinament l'energia elèctrica a tot el territori. Els grans hospitals han recuperat…

3 hores fa

Gran part de Tarragona recupera l’electricitat després d’una jornada caòtica

Poc després de les 20 hores, gran part dels residents de Tarragona han recuperat l'electricitat a les seves cases. Aquest…

3 hores fa

Alguns aeroports ampliaran els seus horaris per realitzar els vols reprogramats

Aena recalca que els aeroports han estat operatius durant tota la jornada gràcies als sistemes elèctrics de contingència -tot i…

3 hores fa

La Generalitat confia a començar el dimarts “amb normalitat”

Salvador Illa espera recuperar "totalment" el subministrament elèctric al conjunt de Catalunya "en les pròximes hores". Fins aquest vespre s'ha…

4 hores fa

Barcelona obrirà tres poliesportius per allotjar a les persones que no poden tornar a casa

L’Ajuntament de Barcelona habilitarà, com a mínim, tres poliesportius per aquelles persones que hagin de quedar-se a la ciutat per…

4 hores fa

Catalunya comença a recuperar la normalitat després de la caiguda elèctrica

L'apagada generalitzada continua afectant milers de persones, però a partir de les 17 hores part del territori català ha recuperat…

7 hores fa

Esta web utiliza cookies.