Catalunya va inaugurar fa poques setmanes un nou model de radar molt més eficient i que fins ara era inèdit al país. Concretament, se’ls coneix com a radars en remolc o carros radar, uns aparells que tenen la particularitat que poden desplaçar-se per qualsevol punt de la xarxa viària i que no necessiten connexió elèctrica.
Aquests aparells, dels quals se n’han instal·lat quatre a les carreteres catalanes, funcionen amb una tecnologia làser que els permet fer el seguiment d’un vehicle durant uns metres i així determinar la velocitat a la qual circula. També poden detectar l’excés de velocitat en diversos carrils alhora i, com que estan connectats a Internet a través de Wi-Fi, poden tramitar i gestionar els expedients immediatament en cas de detectar una infracció.
Aquesta última característica ha permès que els primers radars d’aquesta tipologia activats a Catalunya hagin posat gairebé 10.000 multes en els seus primers tres dies de funcionament. Concretament, segons dades del Servei Català de Trànsit (SCT) recollides per EFE, aquests radars han controlat 65.120 vehicles en tres dies i n’ha multat 9.980 per excés de velocitat.
Aquestes dades mostren que s’ha detectat un excés de velocitat d’entre un 17% i un 23% dels conductors que circulen per la C-31, a l’altura de Bellvitge en direcció a Castelldefels; i per l’AP-7 a l’altura de Santa Perpètua de Mogoda en sentit Tarragona.
Segons ‘El Periódico’, el director de Trànsit ha reconegut que gairebé 10.000 multes en tres dies és una “xifra elevada” de multes, especialment pel que fa a vehicles lleugers, i que els ha “sorprès” molt un percentatge tan elevat d’incompliment dels límits de velocitat.
Des de Trànsit reconeixen que, quan s’instal·len nous radars, acostumen a tenir pics de sancions molt elevats al principi i que, després, quan els conductors ja els tenen localitzats, el nombre de sancions baixa i s’estabilitza. Però amb aquests radars, que es poden moure per 150 punts diferents de les carreteres catalanes, serà molt més difícil que els conductors estiguin al cas d’on són en cada moment.
Tot i això, el director de Trànsit, Ramon Lamiel, ha afegit que “informaran més” sobre la presència d’aquests radars i els senyalitzaran “molt bé”, fent “molt evident que hi ha un radar” a la via, a través de panells mòbils o fins i tot en trams on els conductors ja saben que hi ha altres radars.
De moment, la Generalitat té quatre d’aquests carros radar que va movent per les carreteres. Aquest passat pont de la Puríssima, per exemple, va situar-ne dos a l’AP-7, a la Roca i a Santa Perpètua de Mogoda; un a la B-23 i un altre a la C-31, tots ells en direcció Tarragona. La Generalitat té l’objectiu d’adquirir més aparells i de comptar amb 26 radars carro l’any 2026.