Mor després de ser confosa amb una malalta terminal

Una dona de 72 anys va morir al gener de 2020 per “un error” en intercanviar-se les fitxes mèdiques. Van confondre a la morta amb una malalta terminal, la qual cosa va generar un petit retard en l’enviament d’una ambulància al seu domicili. Quan el servei d’emergències mèdiques va arribar a l’habitatge de la pacient, ja “no va poder fer res per a salvar la seva vida”. No obstant això, fonts del Summa assenyalen que “d’aquest retard no es pot inferir la defunció”.

Els fets van ocórrer el 26 de gener de 2020. La filla de la pacient va fer dues trucades al 112 per a demanar ajuda en veure que la seva mare agonitzava. La primera va ser a les 10.48 hores. La dona va explicar que la seva mare presentava una insuficiència respiratòria i que era malalta crònica del cor. La pacient es trobava inconscient i el metge del Summa al telèfon li va comunicar l’enviament de l’UVI mòbil i que la crida seria transferida al Summa. Després d’11 minuts d’espera, la dona torna a cridar perquè encara no arribava l’ambulància i “la crida és transferida des del 112 a un altre metge diferent al de l’anterior anomenada”, segons indica el Summa.

És en aquesta crida, quan el metge que l’atén, s’adona que “per error s’han intercanviat les fitxes d’aquest cas i d’un altre anterior molt similar per simptomatologia i característiques de la pacient, però amb una necessitat de tipus de recurs i de prioritat en l’atenció diferents”. En comprovar l’equivocació, activen el recurs adequat i envien una UVI mòbil que triga uns 6 minuts més. A la seva arribada, els sanitaris comproven que “no es pot fer res per salvar la vida de la pacient”.

El temps de resposta total des de la primera crida fins a l’arribada de l’equip mèdic va ser de 18 minuts. Des del Summa assenyalen que “aquest temps de resposta es troba dins dels marges acceptables contemplats en aquest servei”. “L’error sí que genera un retard d’uns minuts, però d’aquest retard no es pot inferir la defunció. Resulta impossible predir quin hauria estat el resultat final si l’ambulància hagués estat enviada en el primer moment”, afegeixen.

La família de la morta ja ha presentat una reclamació d’indemnització patrimonial i el Summa 112 va enviar a l’agost al Servei de Responsabilitat Patrimonial de la Comunitat de Madrid totes les crides registrades en el cas, a excepcion de les quals va atendre el 112. “S’envien conforme dicta la llei i, per protecció de dades, la veu de alertante i facultatiu estan distorsionats. No obstant això, el SUMMA 112 recorda que la difusió d’aquest contingut vulnera la llei”, afirmen des del servei d’emergències.

La filla de la pacient denúncia el tracte rebut en les crides. La dona, en queixar-se de la tardança de l’assistència en la segona anomenada, va rebre aquesta resposta del metge: “Senyora, és que la seva mare s’està morint pel que vostè m’ha comptat, val?”. Al que ella, impotent, va replicar: “Dóna gust amb vostè, dóna gust, és a dir… Em deixa amb una tranquil·litat… El mateix si vénen ja, ràpid, no es mor”. Arran d’aquesta tibant conversa, el metge va poder adonar-se de l’error i procedir a enviar l’UVI mòbil.