El nou tramvia del Camp de Tarragona funcionarà amb hidrogen

Les obres començaran el març de 2022 aprofitant l’antic traçat RENFE per la costa entre Cambrils i Tarragona

Segons ha pogut saber LA CIUTAT i després de la reunió que es va celebrar ahir a la seu de la Conselleria de Territori amb la presència del conseller Puigneró, els alcaldes de Tarragona i Reus, la rectora de la URV, els presidents de les Cambres de Comerç de Reus i Tarragona, el delegat del Govern i el director general de Transports i Mobilitat del Govern, es va decidir posar en marxa al més aviat possible les obres de construcció de l’anomenat TramCamp sobre l’antiga plataforma de RENFE per la costa, en el tram entre Cambrils i l’estació de RENFE de Tarragona. Aquest tram – del qual no cal dur a terme expropiacions- s’integraria en el teixit urbà de les diferents poblacions amb un traçat tramviari, tot mantenint una traça de ferrocarril convencional en els trams interurbans. Interpel·lats alguns dels protagonistes de la reunió per part de LA CIUTAT, han declinat fer declaracions, però ens han emplaçat a una propera roda de premsa.

Sembla que la irrupció del president Aragonès, en un punt ben avançat de la reunió, va ser determinant per desencallar aquesta important obra pública de país i donar-li un caràcter d’urgència. A més de l’aprofitament de l’antic traçat de RENFE, un altre factor que ha fet possible el finançament de l’obra ha estat el fet que el tramvia funcionarà amb bateries d’hidrogen que es podran carregar en les terminals traçades; això estalviarà el desplegament de catenària amb el consegüent estalvi econòmic i d’impacte visual. Aquesta adaptació ha estat possible gràcies a la col·laboració publicoprivada entre Alstom i la Universitat Rovira i Virgili, l’entitat que coordina la candidatura de la ‘Vall de l’Hidrogen’ que s’ha de situar en els terrenys del polígon petroquímic, per a substituir en un futur pròxim les indústries amb processos més contaminants. A través d’aquesta candidatura s’inclourà el projecte del TramCamp dins del finançament dels fons europeus Next Generation.

ELS REVOLUCIONARIS TRAMVIES D’HIDROGEN

Els nous combois adaptats a la tecnologia de l’hidrogen són fruit de l’estreta col·laboració entre la filial d’Alstom a Santa Perpètua de Mogoda i la URV. Es basen en l’exitosa plataforma CITADIS de la multinacional francesa, però adaptant els motors a l’alimentació directa a través de pila d’hidrogen de recàrrega ràpida. Fins ara existien tramvies que podien funcionar de manera autònoma sense alimentació per catenària en trams urbans curts del seu trajecte, on la implementació de catenària era poc recomanable (com els casos de Sevilla o Vitòria-Gasteiz), però aquesta és la primera línia que es preveu que funcioni totalment alimentada per les bateries.

FUTURES EXTENSIONS

La segona fase de les obres -que es començarà a licitar per via d’urgència a mitjans de 2022- ha d’enllaçar a Vila-Seca amb la línia ferroviària de Tarragona a Reus i entraria pel sud a la capital del Baix Camp amb un traçat tramviari de nova construcció, segons ja preveia el Pla Director d’Infraestructures de la Generalitat 2006-2026. Pel finançament d’aquesta segona fase es confia en la bona sintonia entre els governs de Pedro Sánchez i Pere Aragonès per a incloure-la de ple en els ajuts Next Generation de la Unió Europea. En un futur indeterminat es preveu enllaçar Reus i Tarragona amb l’Aeroport a través d’una tercera línia tramviària que discorreria paral·lela a l’A7 enllaçant la Plaça Imperial Tarraco, els Barris de Ponent, La Canonja, Vila-Seca, l’estació AVE del Camp de Tarragona, l’Aeroport i Reus.

LA VALL DE L’HIDROGEN

El projecte emergeix com la resposta del territori a l’estratègia que la Comissió Europea va llançar l’estiu del 2020 per a reduir les emissions contaminants i assolir una Europa climàticament neutra l’any 2050. La Plataforma Hidrogen Verd Catalunya Sud va sorgir de la constatació que aquesta regió té una elevada concentració de consum i de producció d’energia, amb tres reactors nuclears, el complex petroquímic del Camp de Tarragona, quatre centrals de cicle combinat, més de vint parcs eòlics en funcionament, deu més amb autorització, i la central hidroelèctrica de Riba-roja d’Ebre. D’aquí la necessitat de crear valor social, econòmic i ambiental sostenible a través de la implementació de l’hidrogen verd com a vector clau de la transició energètica.

Actualment, la Vall de l’Hidrogen de Catalunya ja és una iniciativa estratègica de país plenament consolidada, i en formen part més de setanta empreses, més de mig centenar d’organismes públics, catorze associacions i clústers, quatre cambres de comerç i catorze centres de coneixement i recerca.

Feliç dia dels innocents!