Catalunya

La “cheapflació” i la reduflació arriben als flams i làctics: una pràctica comercial que enganya els consumidors

Una Investigació de l’OCU alerta sobre la reducció de la qualitat i quantitat en alguns flams de supermercat

En un context d’increment generalitzat dels preus dels aliments, moltes marques estan adoptant estratègies per mantenir els seus marges de benefici a costa de la qualitat i la quantitat dels seus productes. Aquestes pràctiques, conegudes com “cheapflació” i “reduflació”, afecten directament els consumidors, que acaben pagant el mateix preu per un producte de menys qualitat o quantitat. Un dels sectors més afectats per aquestes tècniques és el dels flams i làctics, com es revela en un recent informe de l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU).

Cheapflació als flams: una qualitat inferior sense que es noti en el preu

La cheapflació es refereix a la reducció de la qualitat dels ingredients d’un producte, mantenint però el mateix preu i disseny de l’envàs. En el cas dels flams de supermercat, l’OCU ha detectat que algunes marques han substituït ingredients més cars per alternatives més econòmiques. Un exemple és el flam d’ou Milsani de la cadena Aldi, que ha canviat la llet sencera per llet semidesnatada, més barata, i ha reduït el percentatge d’ou del 28% al 26%. Aquest canvi no és fàcil de percebre per al consumidor, ja que no hi ha una modificació visible ni en el preu ni en l’envàs, malgrat que el producte és ara de qualitat inferior.

En l’informe de l’OCU, també apareix com a exemple el flam d’ou de La Fageda, on l’organització menciona que no només han disminuït el percentatge d’ou, sinó que s’ha afegit un espessidor no recomanat, fent que el producte perdi qualitat. L’empresa en canvi, argumenta que en cap cas és així i de fet esmenten que ja s’ha traslladat a l’OCU que la informació publicada en el seu informe ha estat errònia. De fet, des de La Fageda esmenten que efectivament  el seu producte ha experimentat una reducció en el percentatge d’ou del 12% al 10%, però que aquest canvi s’ha incorporat únicament per motius organolèptics, i per satisfer les peticions dels consumidors de suavitzar el gust d’ou. L’OCU ha assenyalat que aquest tipus de modificacions no sempre són transparents per als consumidors, però des de La Fageda comuniquen que aquestes accions en cap cas responen a motius econòmics.

Reduflació: menys quantitat, mateix preu

La reduflació és una altra pràctica comercial que també afecta els flams i làctics. En aquest cas, els fabricants redueixen la quantitat del producte mentre mantenen el mateix preu i disseny de l’envàs. Un exemple clar és el flam de vainilla de Danone, que ha reduït el seu contingut de 100 grams a 95 grams per envàs, suposant una disminució del 5% en la quantitat, però amb un petit increment del preu. Aquest tipus de pràctiques pot ser difícil de detectar si no es compara la quantitat en cada envàs, ja que el preu continua sent el mateix.

Una demanda de transparència per als consumidors

L’OCU denuncia que aquestes pràctiques són enganyoses i perjudicials per als consumidors, ja que amaguen l’augment del preu mitjançant la reducció de la qualitat o la quantitat del producte. Segons l’OCU, “aquestes estratègies enganyoses i anticompetitives es caracteritzen per encobrir l’augment del preu dels aliments a base de reduir la quantitat o la qualitat del producte mantenint el preu (i el disseny) de l’envàs”.

L’organització ha instat les autoritats a modificar la legislació per garantir una major transparència. Així, proposa que els fabricants estiguin obligats a informar clarament sobre qualsevol reducció de la qualitat o quantitat dels productes, tal com ja succeeix a països com França i Alemanya. L’objectiu és que aquests canvis siguin visiblement indicats en l’envàs o, almenys, que es comuniquin als consumidors als lineals dels supermercats.

Maria Lorenzo

Missatges recents

Mor en caure per un marge amb el seu tractor al Segrià

Un home de 75 anys i veí d'Alpicat (Segrià), va morir ahir mentre treballava amb el seu tractor a l'Horta…

7 minuts fa

Precinten les pistes de pàdel del Club Tennis Tarragona

Els aficionats al pàdel del Club Tennis Tarragona hauran de tenir paciència, ja que de moment no podran jugar a…

18 minuts fa

Cunit estrena nou servei d’autobús urbà i amplia els recorreguts fins a Costa Cunit

El servei urbà de Cunit fa un pas endavant amb la posada en marxa d’un nou autobús operat per BusPlana,…

18 minuts fa

Granollers acull la Copa Catalana de Ciclisme Femení

Granollers acollirà la Copa Catalana de Ciclisme Femení el diumenge 25 de maig de 2025. Durant la presentació, l'alcaldessa de…

27 minuts fa

El TOP10 de municipis amb més habitatges venuts a la Costa Daurada

La pandèmia ha provocat un gran canvi de tendència en el sector immobiliari. Així ho confirmava Marc Torrent, director general…

31 minuts fa

Visita institucional del reconegut psicopedagog italià Francesco Tonucci a l’Ajuntament de Lleida

L’alcalde de Lleida, Fèlix Larrosa, acompanyat del regidor de Joventut, Educació i Ocupació, Xavi Blanco, va rebre ahir en visita…

31 minuts fa

Esta web utiliza cookies.