Catalunya

L’AP-7 i la C-58, les vies amb més víctimes mortals a Catalunya

Gairebé la meitat de víctimes mortals són de col·lectius vulnerables: 21 motoristes, quatre vianants i tres ciclistes

Entre gener i maig d’aquest any 59 persones han mort en 55 accidents mortals a la xarxa viària interurbana de Catalunya i gairebé la meitat eren de col·lectius vulnerables, segons informa el Servei Català de Trànsit (SCT). Tot i que la sinistralitat s’ha contingut al maig, el balanç és de nou víctimes mortals més que el mateix període de l’any passat. Tanmateix, la reducció és del 14,5% respecte al 2019, quan van morir 69 persones en 66 accidents. Segons Trànsit, aquests cinc primers mesos de l’any hi ha hagut menys accidents amb víctimes –3.176 respecte als 3.217 de l’any passat– i menys víctimes –4.589 per 4.628–, però ha crescut el nombre de ferits greus. Fins al maig n’hi ha hagut 294, set més que un any enrere.

El mes de maig s’ha tancat amb set víctimes mortals, la meitat que el mateix mes de l’any anterior. Per això, el repunt de la mortalitat s’ha d’atribuir a l’elevada sinistralitat que es va registrar al març, amb disset víctimes mortals, i a l’abril, amb tretze persones mortes a les carreteres. De les 59 víctimes mortals des de principi d’any, 48 eren homes i onze, dones.

Més víctimes menors de 35 anys

Pel que fa a l’edat de les víctimes mortals, en aquest inici de 2025 s’han produït més morts entre els joves de menys de 35 anys, una tendència que contrasta amb la registrada l’any passat, quan la franja de població que havia patit més sinistres mortals eren les persones majors de 55 anys.

Així, aquests primers mesos de l’any 2025 hi ha una variació important en aquesta tendència i 24 de les 59 víctimes mortals són menors de 35 anys, el que representa el 40% de les víctimes mortals. En concret, hi ha hagut dotze morts de 15 a 24 anys i també onze de 25 a 34 anys. Així mateix, hi ha hagut onze víctimes mortals d’entre 55 i 64 anys.

28 víctimes corresponen a col·lectius vulnerables

Gairebé la meitat de les víctimes mortals fins al maig eren de col·lectius vulnerables: 21 motoristes, quatre vianants i tres ciclistes. En els primers cinc mesos de l’any passat van perdre la vida quinze motoristes, tres vianants i un ciclista. El col·lectiu vulnerable amb més víctimes mortals continuen sent els motoristes, amb 21 víctimes mortals –una més que el 2019 i sis més que el 2024–.

Atesa la proporció de morts en el col·lectiu de vulnerables, Trànsit fa una crida a motoristes, vianants i ciclistes a tenir més percepció del risc i consciència de la seva fragilitat, i a la resta d’usuaris, respecte i prudència per reduir les víctimes d’aquests col·lectius. Pel que fa a la resta de víctimes, 23 viatjaven en turisme, quatre en furgoneta i tres en camió.

L’AP-7 i la C-58, les vies amb més víctimes mortals

De moment, les carreteres que acumulen més morts aquest 2025 són l’AP-7, amb set víctimes, i la C-58, amb cinc, malgrat que en general es manté la dispersió en la sinistralitat de la xarxa viària, segons indica Trànsit. A la C-25 i a l’A-2 n’hi ha hagut quatre, a la C-16 i a l’N-II, tres, i a la C-14, la C-12, l’N-340 i la GI-555 s’han registrat dues víctimes mortals a cadascuna.

Tres de cada quatre morts, a les demarcacions de Barcelona i Tarragona

En aquests primers cinc mesos del 2025, les demarcacions de Barcelona i Tarragona han concentrat 44 de les 59 víctimes mortals (75%). En el cas de Barcelona, 29 persones han perdut la vida a les carreteres, set més que el 2024. En aquesta demarcació han mort dotze dels 21 motoristes que han perdut la vida a les carreteres catalanes. Els 15 morts de la demarcació de Tarragona són els mateixos que l’any passat.

A les carreteres lleidatanes s’han registrat vuit accidents mortals, un menys que el 2024, i sis a la comarca del Segrià. La demarcació de Girona suma set víctimes mortals a les carreteres, tres més que entre gener i maig del 2024.

Més sortides de via i xocs frontals

Quant a la tipologia d’accidents, dels 55 sinistres mortals, disset han estat accidents simples, catorze xocs frontals, onze col·lisions laterals, sis encalços i quatre atropellaments. En aquest sentit, hi ha hagut més sortides de via i més xocs frontals respecte al 2024 (de 13 a 14).

El balanç de la sinistralitat del Servei Català de Trànsit també revela que 29 víctimes mortals es van produir en dies feiners i les altres 30 en caps de setmana, festius o vigília de festiu. Els dissabtes i diumenges i els matins són les franges que acumulen més víctimes mortals.

 

Tags: Catalunya
Adrià Torres Redacció

Missatges recents

La Guàrdia Urbana de Tarragona intensificarà les vigilàncies a Sant Salvador

Després d'una nova baralla al barri de Sant Salvador, la Guàrdia Urbana de Tarragona intensificarà les vigilàncies per evitar nous…

5 minuts fa

Tarragona amplia la bonificació del 50% en els abonaments de bus fins al 31 de desembre

L’Empresa Municipal de Transports de Tarragona (EMT) amplia la bonificació del 50% en els abonaments multiviatge dels autobusos municipals de…

35 minuts fa

Creixell inicia l’estiu amb una qualitat “excel·lent” de l’aigua de bany

L’Ajuntament de Creixell informa que, segons els darrers resultats publicats per l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA), corresponents al control microbiològic…

51 minuts fa

Policia Local de Mollerussa i Mossos d’Esquadra reforcen la vigilància al carrer a l’estiu per combatre l’incivisme

Agents de la Policia Local de Mollerussa i dels Mossos d'Esquadra uneixen esforços per combatre les actituds incíviques a l'estiu.…

1 hora fa

Quatre morts, entre ells un menor, i 14 ferits en un tràgic incendi d’un edifici d’onze pisos

Aquesta passada matinada, un virulent incendi ha arrasat un pis d'onze plantes a la localitat francesa de Reims on han…

1 hora fa

Els gestors de l’Aula de Teatre de Lleida no es presentaran al nou concurs de licitació

La cultura a Lleida torna a estar en el punt de mira. Si fa uns dies parlàvem de dos entitats…

1 hora fa

Esta web utiliza cookies.