L’Ajuntament de Manresa prova un segon model de bus urbà 100% elèctric

El resultat de totes les proves serviran per analitzar la viabilitat d’adquirir un d’aquests busos 100% elèctric.

L’Ajuntament de Manresa està provant un segon model de bus urbà 100% elèctric amb la voluntat d’estudiar la seva eficiència, autonom ia i consum real, tenint en compte l’orografia de la ciutat, i de valorar-ne l’adquisició en el marc de la renovació de la flota de busos que s’està duent a terme.

El bus elèctric està fent la prova sense viatgers i seguint els recorreguts de diferents línies del servei per tal de valorar la seva adaptabilitat als diferents itineraris. Està identificat com a “bus en proves”. Es tracta del model ‘BYD K9UB LF, que disposa de dos motors síncrons d’imants permanents, amb una potència de 300 kW, que transmeten directament la potència motriu a les rodes, augmentant l’eficiència energètica i disminuint el soroll i les vibracions. Disposa d’un sistema d’emmagatzemament d’energia mitjançant bateries de tipus LiFePO4 (liti, ferro i fosfat). La capacitat de les bateries de l’autobús és de 348 kWh i poden carregar-se en unes 3 o 4 hores.

El resultat de les proves servirà per analitzar la viabilitat d’adquirir un d’aquests busos 100% elèctrics.

Actualment, Manresa Bus disposa de 18 vehicles, 7 dels quals són híbrids.

Dins del pla de renovació de la flota, s’havia projectat comprar tres nous vehicles el 2021 (dos dels quals havien d’incorporar-se a la flota el 2020, però com es va explicar en el seu moment per efectes de la Covid-19 s’ha endarrerit la seva compra l’any 2021). També segons el pla previst s’han d’incorporar 3 vehicles més el 2022. En principi, es preveia que tots ells fossin híbrids, però s’està estudiant durant els darrers mesos la possibilitat que se’n puguin incorporar d’elèctrics, sobretot perquè els nous models han evolucionat molt des del punt de vista tècnic —pel que fa a la seva autonomia— i també s’han fet més atractius des del punt de vista econòmic.

Tant les proves com els estudis econòmics i tècnics que s’estan fent acabaran de determinar la decisió. Sigui quina sigui, amb els tres nous busos, més del 50% de la flota (10 de 18) estarà integrada per vehicles sostenibles el 2021, en una aposta de l’Ajuntament de Manresa i de Bus Manresa per l’eficàcia, la confortabilitat i la sostenibilitat, així com per la reducció del consum de combustibles fòssils i, per tant, d’emissions contaminants a la ciutat.