La desigualtat estudiantil causa l’abandonament escolar en secundària

Han creat guia de metodologies adreçades al professorat per evitar l'abandonament escolar prematur

El projecte Crossroads, coordinat pel Centre d’Estudis Interdisciplinaris de Gènere (CEIG) de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC), ha conclòs que les desigualtats per raó de classe social, gènere o ètnia entre l’alumnat són elements clau en l’abandó escolar prematur a secundària.

En un comunicat aquest dilluns, el centre ha especificat que situacions com la manca de connexió a la xarxa, l’absència de dispositius amb connexió, l’estrès que “pateixen les llars més vulnerables” pel nivell d’ingressos i els problemes d’habitatge han augmentat l’absentisme digital.

Han advertit també que la pandèmia ha posat en risc l’enllaç amb els adults que acompanyen l’alumnat a l’escola, referits a professorat, psicòlegs i tutors, així com la continuïtat de la seva educació, mentre que el tancament dels col·legis ha incrementat situacions “problemàtiques” com l’addicció a les pantalles, el consum de drogues o l’aïllament social, entre d’altres.

Des del seu inici a l’octubre del 2019 i fins aquest gener, el projecte Crossroads, finançat amb el programa Erasmus+, ha agrupat diferents experiències i ha comptat amb la col·laboració de socis com Pour la Solidarité (PLS) de Bèlgica, Fundacja Laboratorium Ziany (LZ) de Polònia i Udruga za ljudska prava i grandansku participaciju (PaRiter) de Croàcia.

Aquest dimecres se celebrarà una xerrada en línia com a tancament del projecte Crossroads sota el títol ‘El model d’escoles de noves oportunitats: una peça clau per garantir l’equitat del sistema educatiu’, que anirà a càrrec del doctor en sociologia de l’educació per la Universitat Autònoma de Barcelona, ​​Alejandro Montes.

GUIA DE METODOLOGIES

Crossroads té la finalitat de reunir experiències per incentivar els joves a seguir amb la seva educació postobligatòria des d’una perspectiva interseccional i un dels seus resultats ha estat la creació de la Caixa d’Eines, una guia -de difusió lliure en català, francès, polonès i croat– de “metodologies innovadores, estratègies i bones pràctiques” dirigides al professorat per reduir l’abandonament escolar prematur.

Entre elles, hi ha un programa de mentoria escolar per treballar amb els alumnes i les famílies la millora dels resultats acadèmics o els recursos educatius i socioculturals del seu entorn, i un altre de tutories a nenes d’origen marroquí a la comarca d’Osona (Barcelona) per “empoderar-les i donar-los visibilitat”.

Per a la investigadora principal de l’estudi, Mar Binimelis-Adell, una de les virtuts del projecte és que han incorporat durant tot el procés la veu dels joves en risc d’abandonament escolar prematur i del personal docent”.