La regulació de l’accés de vehicles al pantà de Sau permet reduir les incidències en un 70%

Ara s'avaluaran les dades i es decidirà si l'any vinent continua la mesura

El pantà de Sau amb banyistes. ACN

Bona acollida de la prova pilot al pantà de Sau per regular l’accés de vehicles i evitar massificacions el primer cap de setmana de funcionament. Fins al 12 de setembre, els visitants que vulguin accedir a la zona de lleure del pantà han de fer una reserva i pagar 5 euros per poder fer ús de les 80 places disponibles.

Hi ha un primer control a l’entrada de la presa on un informador comprova que s’ha fet la reserva i si no, ensenya al conductor un QR amb el qual pot fer el pagament allà mateix si queden places. “No sabia que havíem de pagar per aparcar, però em sembla be si és per evitar massificacions i cuidar l’entorn”, explicava la Cristina aquest diumenge, que ha vingut de Santa Coloma de Gramenet amb uns amics a passar al dia.

La prova pilot està tenint una bona resposta dels banyistes que aquest cap de setmana s’han trobat que calia pagar 5 euros per poder accedir a la zona de lleure del pantà. Tant ahir com aquest diumenge s’han omplert les 80 places al migdia, si bé s’ha deixat passar altres vehicles en cas que també en sortissin. Des de l’1 de juliol que hi ha informadors a dos punts de control per explicar la posada en marxa de la prova pilot. Des del 20 de juliol i fins al 12 de setembre es mantindrà aquest restricció.

“Teníem dos problemes, la quantitat de gent que ve que ara es pot regular amb el pagament previ i també actituds incíviques com no recollir les deixalles o deixar anar el gos sense estar lligat”, explica un dels informadors, Adrià Casacuberta. Afirma que la gran majoria de visitants entenen les mesures i creu que és una oportunitat per incidir en les bones pràctiques i garantir una estada i una “reconnexió amb la natura” amb les condicions més idònies.

El confinament va disparar la freqüentació a aquest espai natural com també ha passat a molts altres indrets de Catalunya. Si es comparen només les dades del període d’estiu, entre els mesos de juliol, i setembre, l’increment de visitants del 2020 respecte el 2019 va ser del 100% a aquest pantà. Una tendència a l’alça s’ha mantingut durant el primer semestre de 2021. És per això que des de la Diputació de Barcelona juntament amb l’Ajuntament de Vilanova de Sau i del Consorci de l’Espai Natural de les Guilleries-Savassona han acordat posar en marxa aquesta prova pilot.

Pernoctacions il·legals i festes amb fogueres

Joan Pareja, Guarda Forestal de la zona, ha hagut d’informar aquest matí uns campistes que havien dormit en una zona que estava prohibida. Aquest juny, a més, també van trobar-se amb un grup de vehicles que havien fet una foguera i havien fet una festa ‘rave’. Preocupava també els problemes de mobilitat per a cossos d’emergència i als mateixos veïns. L’estiu passat es van trobar que les pistes quedaven plenes a banda i banda i una grua no podia retirar un vehicle avariat de la carretera perquè no podia passar.

“Em sembla bé pagar si és per cuidar l’entorn”

El dispositiu porta pocs dies en marxa i encara queden molts banyistes que desconeixen el sistema de reserva prèvia. Aquest cap de setmana, només un 20% dels vehicles ho havien fet telemàticament des de casa. Els vehicles han de pagar 5 euros i les motos, 2 euros. “No sabia que havíem de pagar per aparcar, però em sembla be si és per evitar massificacions i cuidar l’entorn”, explicava la Cristina aquest diumenge, que ha vingut de Santa Coloma de Gramenet amb uns amics a passar al dia.

“A ningú li agrada pagar per una cosa que abans era gratis però no em sembla malament”, explica l’Oscar que ha vingut amb la seva família a pescar i a passar el dia des de Ripollet.

En els propers dies preveuen incorporar una barrera amb un lector de matrícules en el primer punt de control per fer encara més àgil el sistema. Els diners recaptats dels tiquets aniran íntegrament destinats a cobrir el cost de dos informadors ambientals i dels serveis oferts a l’àrea d’esplai del pantà de Sau, a més de fer accions per mantenir i conservar aquest espai natural protegit.

Per altra banda, també ha quedat restringit als veïns de la zona l’accés motoritzat del camí que va des de la N-141d a la BV-5213 al seu pas per Can Mateu i fins al coll de Terrades, on també es reforçarà amb personal d’informació els dies de més afluència.