Montserrat Caelles, regidora de Projecció de Ciutat: “Reus té un múscul comercial important, tot i que ha d’adaptar-se i mirar més enllà”

La regidora de Projecció de Ciutat, Montserrat Caelles. Foto: LauraVMG

Què significa el Nadal per Montserrat Caelles?

Si ho hagués de definir en una frase, i no caure en tòpics com la il·lusió i la màgia, et diria que és l’època en la qual tots traiem el millor de nosaltres. És l’època que amb les tradicions, els records d’infantesa i de les persones que ja no hi són ens tornem nens i més relacions humanes fem, en un temps que estem bastant individualitzats.

Quan pensa en aquesta època de l’any té algun record que li vingui al cap?

El dels avis i els meus pares preparant el pessebre i la meva família fent cagar el tió. L’arribada dels reis la recordo amb molta estima any rere any. És curiós perquè quan pensem en els records hi ha abundància, sobretot durant les festes, però el que et queda a la memòria són les persones i la part més tradicional. No recordo les joguines que em deixaven, i segur que les havia demanat perquè m’encantaven i les esperava amb entusiasme, recordo, com he dit, l’arribada dels reis.

Quins actes destacaria de la campanya de Nadal 2019?

D’una banda destacaria l’espectacle d’encesa de llums de Nadal que va tenir lloc divendres 29. És un espectacle que, més enllà de donar el tret de sortida al Nadal, simbolitza un esforç de contingut de qualitat i cultural. Intentem que ens acompanyi la ciutadania i tots els agents que tenen a veure amb l’organització d’aquest Nadal. Presenta un contingut d’espectacle i d’art escènica molt important dirigit per Leandro Mendoza, el director del Trapezi. És una suma d’esforços que fan de l’encesa un moment memorable. També destacaria els espectacles itinerants que realitzem per avivar la ciutat, amb uns personatges dinamitzadors amb molta qualitat. La pista de gel gegant, el mercadet tradicional de Nadal i, com a novetat, l’os que hem situat a la plaça Llibertat juguen un paper molt important. Ens agrada que la gent interactuï i causar l’efecte sorpresa.

Quin pressupost ha destinat el consistori a dita campanya?

Aquest any s’ha destinat 238.000 euros aproximadament.

Quines accions es duran a terme amb aquest pressupost?

El pressupost es destina a totes les accions que hem esmentat abans i que estan detallades al programa. Això inclou des de la il·luminació dels espais de la via pública, a la creació de la campanya, amb una imatge molt tradicional de colors nadalencs i amb elements que defineixen el que és el Nadal a Reus, com ho poden ser les casetes de fusta del mercat tradicional d’artesania, la pista de gel o l’os gegant. Les activitats i els diferents espectacles, la festa de cap d’any i tota la part de publicitat i suport a les entitats comercials, que fan les seves pròpies campanyes i que es treballen a la Taula de Comerç, és al que es destina el pressupost del consistori. Sense deixar de banda el suport que donem a la part d’il·luminació que posen els mateixos comerciants als carrers, i als que enguany subvencionem el 50%.

Quan esmenta que la campanya serveix per promocionar la ciutat de Reus a l’exterior, a què es refereix?

Una de les tasques que realitzem a l’Agència Reus Promoció és la de promocionar la ciutat turísticament i dotar de valor la nostra marca. A partir d’aquí la campanya de Nadal és un element molt important per aconseguir aquests objectius, perquè és una campanya plenament consolidada i cada vegada més coneguda, i això ens posiciona dins d’una de les línies estratègiques de l’Agència Reus Promoció, que no és altre que promocionar Reus com una ciutat comercial. La potència que té una campanya de Nadal ben estructurada amb un bon fil conductor ens ajuda a llençar aquest missatge.

Parla de Reus com a ciutat comercial. En quina situació es troba aquest a Reus?

El comerç de Reus es troba en la mateixa situació que el nostre model de comerç català, que en aquests moments viu uns canvis importants. Els hàbits dels consumidors han canviat, la forma de comunicar-nos ha variat i, evidentment, la manera de comprar. El nostre estil de vida actual requereix unes immediateses que hem sabut resoldre amb noves eines de compra. És a dir, en canviar els hàbits de consum hem canviat també els canals que utilitzem per adquirir els serveis o productes. Aquests canvis, que són evidents, fan que ens plantegen el nostre comerç de peu de carrer o de proximitat. Només cal passejar pels carrers per veure el canvi de mapa profund que ha vingut per quedar-s’hi. Però també és cert que la ciutat de Reus té un múscul comercial important, tot i que ha d’adaptar-se i mirar més enllà. Som una ciutat molt atractiva per continuar atraient visitants als carrers comercials de Reus.

Què poden fer des de l’Ajuntament per revertir aquesta situació de comerços tancats?

Crec que revertir els canvis d’hàbits és impossible, i per això hem d’adaptar-nos i veure quines oportunitats ens ofereix el nou model comercial. Detectar què és el que pot oferir el comerç tradicional que no puguin oferir altres canals i com complementar-nos és la base. Des de l’Ajuntament de Reus hem de donar eines als empresaris perquè siguin competitius, mentre que el sector privat ha de mantenir la voluntat de tindre aquesta mirada cap al futur i saber on posicionar-se per continuar sent un referent.

Entre les novetats de la campanya destaca la peatonalització del Raval de Santa Anna.

Aquesta és una prova pilot que pretén ser una eina perquè tota aquesta zona comercial pugui ser més competitiva. La vianalització de carrers no és una cosa que ens inventem nosaltres aquest Nadal, sinó que a Reus ja tenim carrers de vianants que sabem que funcionen molt bé, ja que està demostrat que hi passen més persones i això es tradueix en més possibilitats que aquestes et comprin, Hem començat aquest any per aquest carrer a petició dels representants comercials, però volem anar convertint en zona de vianants el centre de la ciutat per mantenir-nos com a ciutat comercial i seguir lluitant per la sostenibilitat, sent una ciutat molt més amable que assumeix els reptes.

Parli’m de l’enllumenat d’aquest any.

Tota la il·luminació és LED. Ho tenim molt en compte pel model de ciutat sostenible que defensem. Aquest any hem invertit més diners des de l’Agència Reus Promoció a petició també del sector comercial a la Taula de Comerç. Hem augmentat el suport amb un 50%, l’any anterior era d’un 30%.