Massana destaca que l’obra majoritàriament és cantada, encara que no té una partitura que l’acompanyi. “No hi havia partitures, sinó anotacions, perquè l’escriptura musical era limitada”, comenta. Algunes anotacions s’han pogut desxifrar gràcies a investigacions científiques però en altres casos no ha estat possible. Per aquesta raó alguns fragments del text es reciten amb música de peces del Llibre Vermell de Montserrat, un dels còdex medievals més valuosos d’Europa.
Amb tot, des del Patronat de la Representació del Misteri de la Selva del Camp vetllen perquè s’exposi amb la màxima fidelitat possible. El seu president, Eloi Barberà, apunta que hi participen un centenar d’actors, a més d’unes 20 o 30 persones més relacionades amb atrezzo, maquillatge o perruqueria. Tot i que en molts casos els actors repeteixen els papers d’un any a un altre, intenten anar fent canvis per no caure en la monotonia i buscar nous reptes personals. Cada any fan uns deu assajos, que comencen a principis de juliol. A banda, en alguns casos hi ha un treball vocal específic per adaptar la veu a la impostació necessària per cantar una obra gregoriana polifònica. Un fet important perquè bona part de l’obra és ‘a capella’.
Com a novetat d’enguany estrenaran una corona nova de la Verge. Però el gran repte anual no seran les representacions del 14 -deu de la nit- i 15 -vuit del vespre-, sinó la que faran a la Sagrada Família de Barcelona el proper 22 de setembre. Per Barberà és una gran oportunitat i un reconeixement a la feina feta des del municipi. “Cantar a la Sagrada Família fa una mica de respecte però també fa molta il·lusió representar el misteri fora”, reconeix. Al llarg d’aquestes quasi quatre dècades l’han mostrat a Jerusalem, Roma o Palma de Mallorca.