El Geni de la campanya de Nadal deixa Reus amb dades positives de visitants

Finalitza amb èxit la campanya nadalenca de Reus

“Reus un Nadal amb Geni”, la campanya anual de promoció del comerç, la cultura, les tradicions, el turisme i la restauració promoguda per Promoció de Ciutat, va finalitzar diumenge, poc més de 6 setmanes del seu inici, divendres 26 de novembre .

Un cop més, l’objectiu principal de consolidar el posicionament de Reus com a centre comercial i cultural de referència, impactant més enllà de les festes nadalenques, ha estat assolit. Concebuda per l’Ajuntament de Reus, “Reus un Nadal amb Geni” ha comptat amb la col·laboració de totes les entitats comercials de la ciutat.

La regidora de Promoció de Ciutat, Montserrat Caelles assegura estar “satisfeta amb els resultats de “Reus un Nadal amb Geni”. Tot i la pandèmia i les restriccions del moment, les dades es mantenen i, fins i tot, alguns indicadors, com la utilització de la pista de gel i de les atraccions firaires milloren fins un 10% les dades del 2019,  confirmant la capacitat d’atracció de la nostra ciutat i consolidant Reus com la destinació de compres del Sud de Catalunya també durant l’època nadalenca”.

Durant aquests dies, diferents places, carrers i espais de la ciutat han esdevingut marc de les activitats nadalenques. Han destacat, molt especialment, els espectacles itinerants, acompanyats sempre pel Geni del Nadal que s’ha fet famós, especialment entre el públic infantil. Les places Mercadal, Prim, Llibertat i Evarist Fàbregas així com els Mercats de Reus, han estat els principals escenaris d’atracció de visitants i l’extensa oferta comercial i de proximitat, així com la implicació del sector, han contribuït a la distribució dels visitants pel conjunt de carrers i places. Cal remarcar l’arribada dels follets nadalencs a diferents barris de la ciutat acompanyant pels patges reials de la FAVR de la ma de la regidoria de Relacions Cíviques.

Durant “Reus un Nadal amb Geni”, la plaça de la Llibertat ha acollit, un cop més la pista de patinatge sobre gel i les atraccions de fira, mentre que la plaça del Mercadal, com a espai dels actes més tradicionals, ha lluït amb  el tradicional Mercat de Nadal i un immens avet coronat per una estrella gegant, i envoltat  de projeccions nadalenques.

Per a la promoció de l’extens programa d’activitats de la ciutat per Nadal, a més d’editar l’habitual programa d’actes, s’han utilitzat diferents canals com l’Agenda de Reus, i una campanya de publicitat específica així com les xarxes socials.

Els indicadors analitzats des de l’Agència Reus Promoció refrenden la bona acollida per part de la ciutadania i dels visitants, demostrant la utilitat de la campanya de nadal com a eina de dinamització comercial i de promoció de ciutat.

Els principals indicadors objectius que s’han analitzat per valorar la campanya són els següents:

Aparcaments municipals
Durant la campanya de Nadal un total de 214.040 usuaris han estacionat als pàrquings municipals, xifra que suposa un índex de rotació diari de 4.756 usuaris. A dia d’avui encara no s’ha recuperat la demanda anterior (263.364 vehicles any 2019) a l’esclat de la pandèmia, i els aparcaments han assolit el complet només en dies i moments puntuals. Aquesta tendència es manté en tots els aparcaments de la xarxa comercial.

Vianants
Les dades del trànsit de vianants han estat extretes de l’exportació de la informació del servei Reus Wifi, que indica el nombre de persones que circulen davant dels 18 punts wifi distribuïts per la ciutat. Un total de 774.371 persones van passejar per Reus entre el 29 de novembre i el 6 de gener. El dia amb més afluència de vianants a la ciutat va ser el dilluns 29 de novembre, amb més de 35.000 visitants.

Pista de patinatge sobre gel
15.182 persones han patinat a la pista de gel instal·lada a la plaça de la Llibertat entre el 26 de novembre i el 9 de gener. La xifra inclou 1.842 infants i joves de 32 escoles i centres educatius de Reus que han patinat  gratuïtament, gràcies a l’acord de Promoció de Ciutat amb l’empresa gestora de la pista de gel. Les dades representen un augment del 10% més de patinadors i patinadores que l’any 2019.

Atraccions de Fira
El Gremi de Firaires calcula que més de 46.000 nens i nenes han pujat en alguna de les atraccions de fira instal·lades a la zona lúdica de la plaça de la Llibertat, un 10% més que l’edició del 2019.

D’altra banda, l’acord entre Promoció de Ciutat i el Gremi de Firaires, va permetre la distribució de 1.000 vals gratuïts a través de la regidoria de Benestar per a infants que en situació de risc i/o vulnerabilitat social.

Xarxes socials, incrementen seguidors
Els perfils de Reus Promoció a les xarxes socials Facebook, Twitter i Instagram han incrementat un 20% respecte l’any anterior els seus seguidors i ja superen els 17.000. També ha crescut l’activitat a les xarxes (publicacions, opinions, m’agrada, interaccions, consultes i retuits): més de 50.000 persones han vist el vídeo de la campanya de Nadal, han augmentat un 20% les interaccions amb els seguidors (comentaris i m’agrada), les fotos amb més «likes» van ser les del Mercat de Nadal, pista de patinatge i tallers de la Ludoteca Genial i les històries més visualitzades van ser les dels espectacles itinerants i pista de patinatge amb una mitja de gairebé 1.500 visualitzacions per publicació.

Usuaris del servei de ludoteca «El Nadal més modernista» del Gaudí Centre, equiparen l’ocupació de l’any 2019

Els dies 23, 24, 27, 28, 29, 30 i 31 de desembre i 2, 3, 4 i 5 de gener, un total de 331 nens i nenes van realitzar els tallers organitzats al Gaudí Centre, una xifra de participants similar l’any 2019. Per procedències, el 92% dels assistents eren de Reus, tot i que també va haver-hi alguns nens procedents de les comarques veïnes, la resta de l’estat i de l’estranger.

Els tallers més demandats pels infants i que han triomfat van ser els «Fanalets de Vitralls» i »l’Estampació de Postals», amb un total de 120 i 86 participants, respectivament. Seguit pels «Barrets Modernistes» i «Els Sols de Gaudí».                                                                                   

Visitants als equipaments de turisme cultural durant la campanya
Gaudí Centre
Un total de 1.493 persones han visitat el Gaudí Centre. Per procedències, el públic català continua sent el majoritari en aquesta època, amb un 69%. D’aquests destaquen els visitants de la demarcació de Barcelona, 68%, i un 16% de la província de Tarragona. Els ciutadans de Reus han representat un 14%. Els visitants espanyols han estat un 18%, entre els quals destaquen els procedents de la Comunitat Valenciana (39%) i de la Comunidad de Madrid (29%). Els visitants internacionals han representat un 13% del total, dels que destaquen especialment els visitants francesos amb un 23%.

Pavelló dels distingits de l’Institut Pere Mata
El pavelló dels distingits de l’Institut Pere Mata ha rebut durant aquestes dies 755 visitants. Per procedències, destaca principalment el visitant català (80%), seguit del públic estatal (18%) i de l’internacional (2%).

Estació Enològica
Aquest any la «Casa del Vermut i del Vi» de l’Estació Enològica s’ha afegit als indrets visitables de la ciutat durant la campanya de Nadal i ha comptat amb 246 persones que han visitat l’espai. La visita guiada a la «Ruta del Modernisme. Reus 1900», ha comptat amb 79 persones. Continuant sent el públic català (80%) el més representatiu.

Botiga de marxandatge «Gaudí Centre»
El nou espai, inaugurat al mes de novembre, ha tingut molt bona acollida per part de locals i visitants, tancant l’any amb la venda de 535 productes, entre els quals han despertat més interès les postals (35,51%), els imants (17,57%), els articles «Signatura de Gaudí» (16,64%), seguit pels clauers (4,49%) de temàtica modernista.

Enllumenat de Nadal
Un any més Promoció de Ciutat ha liderat l’enllumenat de nadal de la ciutat amb l’objectiu de fomentar el passeig i la visita en  dates tan importants pel comerç i la restauració. Quan a l’enllumenat dels carrers s’ha mantingut la subvenció del 70 % als establiments comercials dels carrers participants. Hi han participat un total de 20 carrers (incorporació carrer Mare Moles) i col·laborat prop de 600 establiments comercials.

Com a reconeixement als establiments participants en l’enllumenat de Nadal, així com a les parades del Mercat Central i del Mercat del Carrilet, Reus Promoció va lliurar a cada comerç un adhesiu que el distingia com a establiment participant, així com una sèrie de vals descompte i invitacions per obsequiar als seus compradors: vals d’una hora d’aparcament als pàrquings municipals de la ciutat, vals del 50% de descompte per patinar a la pista de gel de la plaça de la Llibertat i per a gaudir de les atraccions infantils així com invitacions per a l’activitat de ludoteca infantil celebrada al Gaudí Centre durant les vacances escolars de Nadal.

La il·luminació de Nadal també es va fer de manera especial a les places de Prim, del Mercadal i de la Llibertat, i es van repartir 40 motius diferents pels barris i guarnir les entrades de la ciutat amb nous elements nadalencs per donar la benvinguda a compradors i visitants.

Altres aspectes destacats de la campanya
Vianalització Raval de Santa Anna
El raval de Santa Anna ha estat d’ús exclusiu per a vianants durant tota la campanya de Nadal. L’ Ajuntament va paralitzar les obres de remodelació iniciades abans de les festes i va tancar el carrer al trànsit de vehicles amb el doble objectiu d’avançar cap a una ciutat més sostenible —amb la pacificació del trànsit al centre de la ciutat—, i promoure la dinamització comercial, prioritzant la mobilitat a peu. La mesura ha tingut una bona acceptació per part dels vianants i compradors.

Sector comercial
La campanya de Nadal 2021 ha estat consensuada amb el sector comercial de la ciutat i ha comptat amb la participació de totes les entitats comercials, que han organitzat les seves pròpies accions d’animació i dinamització de Nadal, sumant les seves activitats a la campanya.