Munten una ruta cicloturística centrada en l’oli del Baix Camp

Es tracta d'un itinerari senyalitzat de gairebé 50 quilòmetres que discorre entre camps d'oliveres de set municipis

Salvador Gras, Joaquim Calatayud i Ester Àvila durant la presentació de la ruta. ACN.
El Baix Camp estrena una ruta cicloturística centrada en l’oli. La ruta, que està senyalitzada i pensada per fer en bicicleta, passa per camins entre horts i camps d’avellaners, garrofers i oliveres. Es tracta d’un itinerari circular molt planer, de gairebé 50 quilòmetres, que recorre set municipis productors d’oli d’oliva verge extra de la DOP Siurana -Reus, Riudoms, Vinyols i els Arcs, Montbrió del Camp, Vilanova d’Escornalbou, Mont-roig del Camp i Cambrils. En aquestes poblacions s’hi poden visitar espais relacionats amb l’oli, com cooperatives, molins, museus i centres d’interpretació. La ruta també inclou la visita a altres llocs d’interès com els edificis modernistes de Reus o la casa nadiua de Gaudí a Riudoms, entre d’altres. El Consell Comarcal, de bracet amb els ajuntaments participants, el Consell Regulador de la DOP i l’entitat Bicicamp, impulsa aquesta activitat fins ara inexistent al territori.
La ruta, proposada des de l’entitat Bicicamp, és molt planera, amb un desnivell mínim i no excessivament llarga, ideal per a famílies. Donat que el circuit és circular es pot iniciar des d’on es vulgui. El 95% del recorregut passa per camins rurals, entre cultius del Baix Camp, i una petita part de l’itinerari s’endinsa en les poblacions, bàsicament per visitar cooperatives o edificis patrimonials.

“Ajunta un dels tresors de la comarca, que és l’oli, amb l’exercici físic i l’entorn”, ha afirmat el president del Consell Comarcal, Joaquim Calatayud. No es descarta ampliar aquest tipus de rutes a altres productes, elements patrimonials o entorns de la comarca. “Per exemple, dels campanars”, ha plantejat la presidenta de Bicicamp, Ester Àvila. És la primera al territori. A Catalunya n’hi ha diverses.

La creació d’aquesta ruta ha requerit la instal·lació de banderoles i plaques d’identificació del recorregut, amb un cost total d’11.500 euros que han assumit els municipis. També s’han editat 5.000 tríptics amb informació sobre la ruta, distribuïts entres les diferents entitats i ajuntaments participants en el projecte. Aquest material de difusió han anat a càrrec del Consell Comarcal del Baix Camp.