Una cinquantena de transportistes es manifesten contra el desviament obligatori per l’AP-2

Es queixen de les despeses que els suposa i exigeixen la gratuïtat del peatge o bé incrementar les bonificacions mentre el pas per l'autopista sigui voluntari

0
278
Imatge del camió que ha encapçalat la marxa lenta que ha sortit des de Lleida fins Les Borges Blanques en protesta pel desviament de camions per l'AP-2. L'11 d'octubre de 2018. (Horitzontal)
Wifi_Penedès_728x90
Uns cinquanta transportistes lleidatans han dut a terme aquesta tarda una marxa lenta per protestar contra el desviament obligatori dels camions per l’AP-2 entre les Borges Blanques i el Pla de Santa Maria per la restricció del pas de vehicles pesants a l’N-240 entre la capital de les Garrigues i Montblanc. Els transportistes asseguren que aquesta mesura els suposa un cost addicional mensual d’uns 400 euros per camió i exigeixen la gratuïtat del peatge en el tram de l’AP-2 pel qual han de circular o, en tot cas, que se’ls bonifiqui el 75% del cost del peatge sempre i quan la desviació per l’autopista no sigui obligatòria. A banda de l’N-240, el sector del transport també ha dut a terme marxes lentes aquesta tarda per expressar els seu rebuig a les restriccions a l’N-340 i a l’N-II.

Els transportistes han volgut expressar aquest dijous el seu malestar davant la mesura acordada entre el govern espanyol i la Generalitat que prohibeix circular els vehicles pesants de quatre eixos o més entre les Borges Blanques i Montblanc per l’N-240 i els obliga a desviar-se per l’AP-2, havent de fer front a una part del cost del peatge. L’entrada en vigor d’aquesta restricció, el 2 de setembre, evita diàriament el pas d’uns 1.400 vehicles camions, de mitjana, en aquest tram de l’N-240, segons el Ministeri de Foment, cosa que comporta una disminució del volum total de vehicles que hi circulen.

Coincidint amb l’operació sortida d’un llarg cap de setmana, els camioners han iniciat a les 17.30 hores al Polígon El Segre de la ciutat de Lleida una marxa lenta amb els seus vehicles de treball que els ha dut ha recórrer l’N-240 entre la capital del Segrià i les Borges Blanques, des d’on han retornat a Lleida per la mateixa carretera punt en què ha finalitzat l’acció reivindicativa, convocada per l’Associació Provincial Empresarial de Transports de Mercaderies per Carretera de Lleida (Asotrans).

El sector del transport ha volgut fer sentir d’aquesta manera la seva oposició al desviament obligatori de l’N-240 a l’AP-2, ja que consideren “insuficients” les bonificacions d’entre el 42,5 i del 50% de què gaudeixen actualment per haver d’anar per l’autopista. Denuncien que la mesura els comporta uns costos addicionals d’uns 400 euros al mes per camió, i també rebutgen que se’ls “criminalitzi” com a únics responsables de la sinistralitat a l’N-240, segons ha manifestat la secretària d’Asotrans, Sílvia Llobet.

Davant la restricció del pas de vehicles pesants per l’N-240 entre les Borges i Montblanc, la patronal exigeix la gratuïtat del peatge de l’AP-2 per a camions entre la capital de les Garrigues i el Pla de Santa Maria o, en tot cas, elevar les bonificacions fins al 75% del cost del peatge però sempre i quan el desviament per l’autopista sigui voluntari per als camions.

Així mateix, els transportistes reclamen aquests mateixos avantatges per haver de circular pel tram de l’AP-2 entre les Borges Blanques i Soses en el cas que, finalment, també s’acabés restringint la circulació de vehicles pesants a l’N-240 entre la capital de les Garrigues i Lleida, tal com reclamen agents socials del territori entre els quals la plataforma Rescap-2. Llobet s’ha mostrat partidària de l’alliberament del peatge de l’AP-2 que, malgrat que la concessió finalitza el 2021, considera que “està més que amortitzada”.

Pel que fa al sistema de vinyeta, els transportistes lleidatans fan una valoració positiva de la proposta que ja s’aplica en altres països sempre que el preu sigui que hagin de pagar sigui “just”, segons ha dit Llobet. Tot i això, des d’Asotran no veuen viable que s’apliqui únicament a Catalunya, tal com planteja la Generalitat, sinó al conjunt del territori estatal, mesura que requeriria d’un ampli consens entre els diferents agents econòmics, polítics i socials d’arreu de l’Estat per dur-la a terme, segons ha expressat la secretària d’Asotrans.

FER UN COMENTARI