Un jurat popular jutjarà l’exalcalde d’Amposta, Manel Ferré

Acusat de malversació en cas de les dietes duplicades

0
672
Wifi_Penedès_728x90

L’exalcalde d’Amposta, Manel Ferré, haurà de seure a la banqueta dels acusats per respondre d’un suposat delicte de malversació arran del cobrament fraudulent de 23.630 euros en dietes duplicades de diferents organismes públics, principalment de l’Ajuntament i del Consorci de Salut i Social de Catalunya (CSC), que encara presideix. La titular del jutjat número 2 d’Amposta ha decidit obrir el procediment de judici davant d’un jurat popular després d’una investigació que s’ha allargat gairebé tres anys. Segons apunta la interlocutòria, a la qual ha tingut accés l’ACN, la data fixada per a la compareixença de totes les parts a la vista és el pròxim 30 de juliol a dos quarts de deu del matí. No es descarta que, prèviament, l’exalcalde convergent pugui arribar a un acord amb Fiscalia i l’Ajuntament d’Amposta, l’única administració personada en la causa com a acusació, per evitar la celebració del judici oral. Segons va acreditar una informe de la Divisió d’Investigació Criminal dels Mossos d’Esquadra, tot i que ja tenia cobertes les dietes i despeses per part del CSC, entre els anys 2011 i 2014 Ferré va cobrar-les també de l’Ajuntament d’Amposta i, en alguns casos, d’altres organismes públics en els quals participava representant el seu partit.
El cas va ser destapat pel regidor de PXC, German Ciscar, que va portar a Fiscalia els documents que acreditaven els cobrament múltiples per les mateixes dietes. El jutjat número 2 d’Amposta va assumir les diligències d’investigació amb l’encàrrec de l’informe als Mossos d’Esquadra, que van rastrejar totes les despeses efectuades per l’exalcalde en virtut del seu càrrec municipal i del de president del CSC. Però també com a membre dels consells d’administració d’organismes públics o entitats com el grup Sagessa, l’Institut Català de la Salut, el Sistema d’Emergències Mèdiques, l’Associació Catalana de Municipis, la Federació Catalana de Municipis i l’Agència Catalana de l’Aigua, en la majoria de casos en representació del seu propi partit, CDC, circumstància a la qual s’unia la seva condició professional de metge.

D’acord amb l’informe policial, el consistori li va abonar entre 2011 i 2014 un total 13.828 euros en despeses que ja havien estat sufragades per algun d’aquests organismes, principalment el CSC. Alguns dels conceptes, que va fer públics l’ACN, van causar estupefacció ciutadana: entre les dietes que Ferré va cobrar de forma duplicada al CSC i el consistori figurava un àpat en un restaurant de Barcelona a base de “llamàntol”, “filet”, “vi de Rioja”. Els 9.800 euros restants van ser assumits per alguns dels ens públics esmentats. Pràcticament des del seu nomenament com a president d’aquest consorci, Ferré va disposar d’una targeta de crèdit del CSC amb la qual, segons els Mossos, finançava la benzina i els costos de desplaçament amb el seu vehicle particular. Des de mitjan 2012, a més, l’ens li va posar a disposició un cotxe a la seva disposició. Però Ferré continuava passat dietes suposadament duplicades al consistori.

No representava l’Ajuntament

Diversos informes municipals requerits per la mateixa autoritat judicial van acabar desmuntant un dels principals arguments de la defensa de l’exalcalde convergent: principalment, que les dietes eren, en bona part, una retribució “en espècie” que tributava fiscalment i corresponien a viatges per assistir a reunions d’organismes en els quals representava l’Ajuntament. Un informe d’intervenció municipal de l’Ajuntament d’Amposta del juny de 2015 recordava, de forma taxativa, que segons la normativa vigent Ferré només podia presentar a l’Ajuntament les despeses de desplaçament i dietes exclusivament en l’exercici del seu càrrec representant el consistori. Tampoc podia cobrar les mateixes despeses a diferents administracions o entitats un cop ja havien estat compensades. “Indemnitzar és rescabalar un dany i l’import no pot ser superior a la despesa feta”, assenyalava.

A finals de setembre de 2015, el jutjat va requerir també a la secretaria municipal un altre informe perquè esclarís si Ferré participava i es desplaçava a les reunions del CSC en la seva condició d’alcalde. El document tramès a l’autoritat judicial pocs dies després constatava que l’exalcalde no va ser en cap moment autoritzat pel ple ni per cap altre òrgan de l’Ajuntament per exercir-lo. És a dir, “mai” va ostentar la presidència càrrec en representació del consistori.

Retribució “en espècie”

En el moment de prestar declaració judicial com a investigat, Ferré va intentar diferenciar les indemnitzacions per assistir a reunions dels ens en els quals participava respecte les despeses de desplaçaments per assistir-hi “sempre” en representació del consistori, tot i que bona part dels seus càrrecs havien estat per designació de CDC. Utilitzant aquests arguments, el setembre de 2015 l’advocat de la defensa, Rafael Entrena, va demanar, sense èxit, l’arxiu de les diligències. L’exalcalde considerava que tenia “dret” a percebre aquests cobraments, que s’organitzava els nombrosos desplaçaments que feia a Barcelona d’acord amb “principis d’eficiència” i “economia de recursos”. També que hagués resultat més costós per al consistori acollir-se a la indemnització basada en quantitats fixes.

Finalment, el CSC, que encara presideix, va acordar renunciar a exercir l’acció penal per la qüestió de les dietes. L’organisme adduïa que Ferré no va liquidar despeses “que es consideressin alienes, desproporcionades o injustificades respecte les funcions de president”. També negava que s’haguessin utilitzats els mitjans de pagament de l’ens per a “despeses personals” o “vinculades a terceres persones alienes”. “No aprecia indicis de delicte ni perjudici econòmic per a l’entitat”, subratllava l’escrit de la defensa. Una constatació que, en realitat, reforçava paradoxalment la posició de l’Ajuntament d’Amposta a l’hora de reclamar les quantitats cobrades de forma suposadament fraudulenta. I és que si Ferré tenia cobertes correcta i legalment les despeses pel CSC, en cap cas podia haver reclamat i percebut les mateixes dietes un altre cop per part del consistori.

FER UN COMENTARI