Un dels terroristes de Cambrils va demanar perdó a la seva família en una nota

Els Mossos van trobar a l'habitació de Said Aalla un llistat amb poblacions turístiques catalanes i algunes d'elles ratllades que vinculen a possibles objectius per atemptar

0
193
Una de les primeres imatges dels terroristes a Cambrils i Barcelona preparant els atemptats. Foto: cedida
Wifi_Penedès_728x90
El sumari de la investigació dels atemptats del 17 i 18 d’agost de 2017 inclou un informe dels Mossos d’Esquadra on es detalla el registre del domicili de Ripoll on residien Said Aalla, un dels terroristes abatuts a Cambrils, i el seu germà Mohamed, que va ser detingut poc després per acabar deixant-lo en llibertat. Al document, al qual ha tingut accés l’ACN, es reflecteix que els agents de la policia catalana van trobar a l’habitació de Said Aalla una “carta de comiat” dirigida a la seva família i on es demana disculpes pel que pensava fer, i que els Mossos creuen que “posa de manifest la certesa absoluta que anava a morir de manera imminent”. “Si em sobrevé la mort, us deixo una nota per a la família. Us demano perdó a tots per les molèsties que us he causat, sobretot als pares i especialment a la meva mare”, diu la nota, on també afegeix que han de ser els seus progenitors els que gestionin la venda de les seves pertinences per aconseguir diners. “Els deixo encarregats de vendre totes les meves coses per cobrir els que us dec (1.000 euros a la meva mare i 1.000 a Mohamed), i el que sobri ho doneu als pobres”, es llegeix a la carta en castellà.
De la mateixa manera, l’informe detalla que al registre de l’habitació de Said Aalla es va trobar un full manuscrit per ambdues cares en castellà “que recull un llistat de diverses poblacions turístiques de la costa catalana, algunes d’elles ratllades”. Donat que tant les Rambles de Barcelona com Cambrils són punts turístics i amb gran afluència de persones, i donades “les directrius donades per DAESH per atacar en països occidentals en llocs d’aquestes característiques per causar el major nombres de baixes possible i perquè l’impacte sigui major”, els Mossos consideren que “es pot inferir que aquest llistat de poblacions costaneres és una relació de possibles objectius per cometre atemptats”.

D’altra banda, el sumari també reflecteix que els agents van trobar altres escrits interessants a la casa d’Alcanar on van detonar explosius que suposadament pensaven utilitzar en atemptats terroristes. Dins un llibret, que els Mossos atribueixen a Abdelbaki Es Satty, l’imam de Ripoll, van trobar un foli blanc, doblat amb unes línies escrites en àrab amb bolígraf on es podia llegir: “En nom d’Ala, El misericordiós, El compassiu. Breu carta dels soldats de l’Estat Islàmic a la terra d’Andalus cap als croats, els odiosos, els pecadores, els injustos, els corruptors”.

Una possible carta de reivindicació de l’imam de Ripoll
Aquest escrit sembla, segons els agents de la policia catalana, “el començament d’una carta de reivindicació, segurament de l’atemptat que pensaven cometre els autors del mateix, i que anava a ser redactat pel líder i instigador de la cèl·lula”. Els investigadors remarquen també que a les línies escrites “es refereixen a ells mateixos com els ‘soldats d’Estat Islàmic a la Terra d’Andalus’, assumint, per tant, la seva pertinença ideològica a l’organització terrorista DAESH”.

Aquest text, però, no és l’únic que es va trobar dins la casa d’Alcanar i que s’atribueix a Es Satty. Entre les restes de l’habitatge, els Mossos també van trobar fragments de dos folis, “amb manuscrits en caràcters àrabs”. Un cop traduïts, la policia assenyala que aquests escrits “legitimen els actes que havien de tenir lloc el diumenge 20 d’agost del 2017” (que era la data en què la cèl·lula planejava atemptar en un inici).

“Per als jueus i els croats hipòcrites”
El sumari del 17-A recull la transcripció d’aquests fragments. L’escrit no hi és complert –l’altra part es va perdre en l’explosió- però sí que els trossos que es van poder recuperar ja en recullen el to global. Literalment, s’hi diu:
“…El Compassiu El Misericordiós.
… El diumenge 27 del mes de Dhu-l-qada de l’any… 438 Hg. [que el traductor recull que correspon al 20 d’agost del 2017]
Una breu carta… per als jueus i els croats hipòcrites i els seus cooperants aliats.
Que sapigueu que no podreu… L’Estat Islàmic i que els seus soldats (il·legible) a tots els racons de la terra.
Déu no oculta per a tot el món que la Jihad a l’Iraq, Sham, i altres països musulmans és un deure obligatori.
I des de la caiguda de l’Andalus a mans dels croats envejosos.
… Els occidentals, els països occidentals volen corrompre els musulmans (il·legible) per (il·legible) la dona.
(il·legible) L’Estat Islàmic a través dels descendents de Youssef Ben… croats.
Que sapigueu que els serveis d’informació… es des del nostre punt de vista, nosaltres els soldats de l’Estat Islàmic a la terra usurpada de l’Àndalus… de la teranyina d’aranya.
… La Jihad per la causa de Déu per enaltir la seva paraula… No serà eradicada i els mujaidins… a la terra segueixen, amb la benedicció de Déu, lluitant contra ells, al llarg del temps”.

A l’interior de la furgoneta
En aquest sentit, un altre text trobat durant les investigacions podria també vincular el grup de terroristes directament amb el DAESH. Al sumari, la policia catalana comenta que a l’interior de la furgoneta utilitzada per perpetrar l’atropellament múltiple a les Rambles de Barcelona es van trobar “diversos fulls manuscrits en llengua àrab, però amb grafies llatines, que contenen algunes frases que, segons algunes interpretacions islàmiques, el Profeta Muhammad va pronunciar en la seva vida a manera de súpliques per combatre a l’enemic o per anar a la guerra”. Amb tot, els investigadors no s’atreveixen a establir aquesta vinculació directa perquè admeten que “altres corrents islàmiques rebutgen aquesta afirmació, adduint que no són atribuïbles al Profeta”.

Driss Oukabir, a Cambrils
Part del sumari del 17-A també posa el focus damunt Driss Oukabir. De fet, recull tres testimonis –l’amo d’un bar de Cambrils, el cambrer i un client- que el situen en aquest municipi dies abans dels atemptats. En concret “entre quatre dies i una setmana” abans de l’atac a Cambrils.

Segons aquests testimonis, Oukabir va asseure’s a la terrassa del local “en un parell d’ocasions”, sempre de nit. L’envoltaven un grup d’entre tres i quatre persones (totes d’origen magrebí i d’entre 25 i 37 anys) entre les quals també hi havia Mohamed Hichamy (un altre dels integrants de la cèl·lula).

Visites a la presó
Oukabir també torna a aparèixer més endavant. En aquest cas, però, quan ja es troba empresonat. I aquí, la investigació dels Mossos se centra en saber quines visites han rebut tant ell com Mohamed Houli Chemlal (un altre dels integrants de la cèl·lula).

Aquí, el sumari revela que els Mossos sospiten d’un altre jove de Ripoll, que ara té 20 anys, i que hauria “tingut la intenció” o bé “hauria visitat” els dos terroristes a la presó. Els Mossos recullen que aquest noi, després dels atemptats, hauria “adoptat canvis significatius en la seva conducta i hàbits de vida”. Entre d’altres, allunyant-se de les persones del seu entorn més proper i modificant la presència a les xarxes socials.

“Aquests aspectes podrien ser indicadors d’un procés de radicalització”, recullen els Mossos d’Esquadra. Per això, la policia diu que resulta “especialment important” confirmar si aquest noi va visitar els dos terroristes a la presó, amb la finalitat “de determinar la seva possible relació” amb els atemptats.

Canvis en el comportament
El sumari del 17-A també recull declaracions de testimonis de l’entorn dels presumptes integrants de la cèl·lula terrorista. Davant dels Mossos d’Esquadra, van explicar que havien observat canvis en el comportament, inicialment en el grup dels majors, i posteriorment en els joves.

Entre els relats destaca el d’un amic de Driss Oukabir que va manifestar que un o dos mesos abans dels atemptats terroristes, després de consumir substàncies estupefaents, li hauria reconegut que era jihadista.

Un altre explica com Younes Abouyaaqoub, Youssef Aalla i Mohamed Hichamy van deixar de relacionar-se amb la resta amb l’arribada de l’imam, mentre que hi ha qui apunta al fet que només parlaven de religió.

De les declaracions hi ha qui apunta a l’imam Abdelbaki Es Satty com a la gran influència que va comportar el canvi en el comportament dels joves. Cap dels testimonis, però, va reconèixer davant dels agents haver apreciat indicis que els pogués haver fet preveure l’atemptat que estaven preparant.

FER UN COMENTARI