Tres instal·lacions sobre el pas del temps, premiades al Festival de Creació Embarrat de Tàrrega

Laura Llaneli i Daniel Moreno Roldán comparteixen ex aequo el Premi Embarrat 2017 i María Sánchez és reconeguda amb el Premi IEI

0
662

Tàrrega acull aquest cap de setmana la quarta edició de l’Embarrat – Festival de Creació Contemporània, aparador de l’art d’avantguarda. Les naus del Museu Trepat, antiga fàbrica de maquinària agrícola, esdevenen el marc en què 32 artistes emergents exhibeixen els seus treballs, agrupats en l’exposició col·lectiva ‘La Gran Màquina IV’. Els organitzadors han plantejat enguany com a leit-motiv el concepte de lentitud en contraposició a la rapidesa que impera a la societat actual. D’aquí el lema ‘As slow as possible’ (‘tan a poc a poc com sigui possible’). I aquest dissabte, segona jornada de l’Embarrat, s’han donat a conèixer les propostes guanyadores. El Premi Embarrat 2017, dotat amb 1.500 euros, s’ha concedit ex aequo a les obres ‘Gnossienne nº1’ de Laura Llaneli i ‘Vuit temporitzadors elèctrics’ de Daniel Moreno Roldán. D’altra banda, el jurat del festival també ha distingit ‘1º Interior D’ de María Sánchez amb el Premi Institut d’Estudis Ilerdencs (IEI), dotat amb la producció d’una exposició individual l’any 2018 a la Sala Gòtica de l’IEI.
‘Gnossienne nº1’ de Laura Llaneli

Es tracta d’una instal·lació multimèdia d’imatge i so en què l’autora interpreta l’obra homònima per a piano d’Erik Satie alterant el seus paràmetres temporals. La creadora manté cada nota fins que el so d’aquesta s’extingeix completament. Així, la durada original de la peça, de 3 minuts, s’expandeix fins a les 3 hores. Laura Llaneli (Granada, 1986) centra el seu treball en la recerca de l’art sonor.

‘Vuit temporitzadors elèctrics’ de Daniel Moreno Roldán

Aquest singular treball s’ha instal·lat fora del Museu Trepat, en concret en un domicili particular de l’avinguda de Fàtima 2. El nom és prou clar: Vuit temporitzadors elèctrics connectats en cadena a l’endoll d’una caldera. L’acció simbolitza la programació d’una acció automàtica fins a 200 bilions d’anys. Daniel Moreno Roldán (Barcelona, 1990) és artista visual i músic.

‘1º Interior D’ de María Sánchez

L’autora se serveix d’un vídeo i fotografies captades amb mòbil, juntament amb xats de Whatsapp, basats en vivències pròpies. María Sánchez (Àvila, 1977) viu en un edifici en procés de rehabilitació a Madrid, on una petita avaria domèstica es dilata fins a marcar la convivència amb la veïna de l’artista.

Alexandra Laudo, primera comissària convidada

La tasca de comissariat de La Gran Màquina IV desenvolupada per Jesús Vilamajó s’ha reforçat enguany amb Alexandra Laudo, artista conceptual que treballa sobre el pas del temps. Laudo ha esdevingut així la primera comissària convidada de l’Embarrat. L’artista ha seleccionat els treballs a partir del contrast del concepte “lent” en relació a l’entorn fabril de Cal Trepat, associat a la rapidesa. Dels 32 autors participants, 5 són de les comarques de Lleida. La resta provenen de diversos punts de l’Estat i de països com Mèxic, Perú, Brasil, Alemanya o Corea del Sud. Fidel a la seva vocació multidisciplinària, el festival targarí anima els autors a expressar-se a través del vídeoart, la fotografia, el disseny, el còmic, la música electrònica, les arts escèniques, etc.

Art transmedia i Petit Embarrat

En aquest 2017 també s’exhibeixen 4 treballs considerats ‘transmedia’, o sigui sense presència física al Museu Trepat i plasmats mitjançant noves tecnologies (e-mail o Instagram per exemple). Una altra novetat significativa és Lo Petit Embarrat, proposta oberta al públic familiar amb tallers de creativitat acostant el món de l’art als infants. Destaca així mateix l’ampliació de la programació fins a la tarda de diumenge gràcies a la música i l’art experimental de Konvent, espai de creació contemporània ubicat en un antic convent vora el riu Llobregat. L’Embarrat 2017 concentra alhora ‘performances’, concerts electrònics i atractius gastronòmics.

Sorprendre contínuament l’espectador

L’alcaldessa Rosa Maria Perelló ha subratllat l’evolució de l’Embarrat mostrant noves formes d’art que sorprenen contínuament l’espectador alhora que es contribueix a fer del Museu Trepat un espai viu. Per la seva part, el regidor de Cultura, Raül Palacios, ha qualificat l’esdeveniment com un projecte de referència per convertir el Museu Trepat en focus d’art contemporani. Jesús Vilamajó i Natàlia Lloreta, creadors de l’Embarrat, han destacat el seu caràcter experimental, singular i radical. L’Embarrat és una producció de la Regidoria de Cultura i el Museu Trepat, de titularitat municipal. El certamen compta amb suport financer de la Diputació de Lleida i la Generalitat de Catalunya.

FER UN COMENTARI