TMB construirà una cotxera a la Zona Franca amb capacitat per a 550 autobusos

L’equipament, pressupostat en 52 MEUR, substituirà dos dels quatre centres operatius actuals i està previst que estigui en funcionament a finals del 2021

0
250
DiverNadal Cunit 2018 728×90

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha presentat aquest dijous el projecte d’un nou centre operatiu d’autobusos, amb cotxera i tallers, que es construirà en uns 90.000 metres quadrats de sòl al polígon industrial de la Zona Franca, als terrenys que actualment ocupen una cotxera i l’espai d’ampliació anomenat Zona Franca Port. Segons TMB, la cotxera es convertirà en la més gran de Barcelona i probablement d’Espanya. El projecte, pressupostat en 52 milions d’euros, s’executarà per fases, amb l’objectiu que estigui finalitzat i en funcionament a finals del 2021, segons ha indicat la companyia de transports.

La xarxa d’autobusos de TMB s’opera des de quatre centres diferents, en què tenen la base 1.085 cotxes, uns 3.000 conductors, 180 comandaments per a la gestió de les línies i 270 operaris de taller: Horta, Triangle (seu també del Centre de Control), Zona Franca i Ponent. El centre de Ponent està afectat pel Pla Director Urbanístic del sector Granvia Llobregat, i ha de desaparèixer a mitjà termini, mentre que els altres tres han arribat al límit de capacitat, segons ha detallat TMB.

Per contra, la xarxa d’autobusos està en una etapa de redisseny i creixement de l’oferta ja que, segons TMB, s’estan incorporant 66 autobusos més en feiner i més articulats en substitució d’estàndards, així com de reconversió tecnològica per adoptar la tracció elèctrica, cosa que comporta una adaptació “obligada” de les instal·lacions per al manteniment i la càrrega dels vehicles.

Així, per satisfer les necessitats operatives i de conservació de la flota de tot el sector Llobregat en el futur pròxim, TMB ha impulsat la construcció d’una cotxera de nova planta en les dues parcel·les que ja explota al polígon de la Zona Franca, entre els carrers A, Z, 3 i 4. En substitució de l’actual cotxera i sumant-hi l’espai contigu, s’ha plantejat la construcció d’un nou centre que funcioni com una base operativa moderna, amb una gran superfície d’estacionament, dos tallers de manteniment, magatzems de recanvis, túnels de rentat, oficines tècniques de suport, estructures d’explotació per a més de 40 línies i múltiples connexions amb les artèries viàries de l’entorn.

L’equipament s’ha dissenyat bàsicament en dos nivells, per superar la barrera de la línia fèrria del port. Una llosa de 25.000 metres quadrats permetrà guanyar capacitat d’estacionament i arribar a un màxim de 550 autobusos, uns 60 més que la suma de les cotxeres actuals de Zona Franca i Ponent. Les instal·lacions estaran preparades per gestionar flota híbrida i elèctrica, amb 40 punts de càrrega, a més dels punts de subministrament de gas natural comprimit i dièsel.

La nova cotxera d’Autobusos de TMB s’ha concebut perquè sigui un referent per les dimensions -es convertirà en la més gran de Barcelona i probablement d’Espanya-, la tecnologia aplicada a la construcció, la sostenibilitat i l’ergonomia, segons ha indicat TMB. Hi treballaran unes 1.500 persones i s’hi podran reparar uns 60 autobusos simultàniament.

Nou taller de material mòbil

TMB també ha detallat que la divisió del projecte en lots ha permès avançar l’execució d’una part d’un dels dos tallers de material mòbil, que ja està finalitzada i a punt d’entrar en servei. Aquesta nau consta de quatre línies dobles i permetrà intervenir en vuit autobusos alhora. La nau, equivalent a un terç del futur taller A, ha suposat una inversió d’1,5 milions d’euros i serà la primera de TMB que comptarà amb climatització, a tall de prova pilot.

FER UN COMENTARI