TMB ampliarà la flota del metro per a reduir els temps d’espera en hores punta

Des de finals de 2017 ja s'estan implementant algunes mesures que permeten ampliar freqüències en la L1 i la L5

0
338
Un dels trens de la L3 que correspon al mateix model que es compraran per a reforçar la xarxa de metros de TMB el 12 de març de 2018. Foto: ACN
DiverNadal Cunit 2018 728×90
Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha iniciat el procés per a la compra de 12 trens nous per tal de poder ampliar freqüències en algunes de les línies més saturades en les hores punta i d’aquesta manera es reduirà el temps d’espera. Es preveu que els primers trens arribin a partir de mitjans de 2019 i això permetrà que en la L1 i la L5 hi hagi tan sols un temps d’espera de dos minuts i mig. De fet, el director de la Xarxa de Metro, Marc Grau, ha assegurat que actualment la L5 en hores punta pot arribar a superar un 30% la seva capacitat de passatgers, mentre que en la L1 hi hauria un 10% de persones. Per tal d’evitar aquests mesos d’espera, des de TMB ja s’han començat a aplicar algunes mesures com realitzar tasques de manteniment en altres moments, per tal que durant les hores de màxima afluència de passatgers hi hagi el màxim nombre de trens disponibles.
El director d’Operacions, Jordi Mitjà, assegura que mai abans s’ha plantejat el repte “d’estressar” una línia per sota dels dos minuts i mig d’espera, en referència a la complexitat que comporta tècnicament l’augment de freqüències quan “pràcticament surt un tren i n’entra un altre”.

Les hores amb més passatgers és de les 6.30 a les 9.30 del matí en què des de TMB detecten la saturació en les línies L1, L3, L4 i L5. Però tal com ha indicat el director de la xarxa, les dues línies amb més afluència són la vermella (L1) i la blava (L5).

Jordi Mitjà ha assegurat que actualment ja treballen amb 127 trens en funcionament des del desembre de 2017 però al 2020, una vegada s’hagin posat en marxa els 12 trens en funcionament i la resta de mesures per ampliar freqüències hi haurà 144 trens recorrent els túnels del metro, fet que comporta un augment del 20% de la capacitat d’aquest mitjà de transport.

A banda, també s’ha estudiat com aprofitar les corbes d’acceleració i frenat, fet que permet reduir el temps de trajecte entre estacions. D’aquesta manera, s’indica als conductors a quin punt han d’accelerar i fins a quina velocitat o a l’entrada en quin moment han de començar a frenar.

Els 12 nous combois, que costaran 92 milions d’euros, arribaran gradualment i es distribuiran per les quatre línies que més necessitats tenen Per això l’L1 rebrà quatre trens del model 6000, l’L5 en rebrà quatre més del model 5000, l’L3 dos combois del model 5000 i l’L4 dos trens del 9000.

Però la nova flota comportarà un augment de la plantilla que de forma gradual s’anirà incorporant a TMB en diferents àrees, sobretot en manteniment i operacions. A partir d’aquest any ja hi haurà noves incorporacions, però encara no es pot detallar de quants llocs de treball es crearan fins que no s’hagin incorporat tots els trens comprats.

D’altra banda, des de TMB ja estan preparant escenaris a mitjà termini per “absorbir tota la demanda” tal com ha explicat la regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal. Des de TMB han apuntat a mesures com que alguns dels metros se saltin les estacions amb menys afluència durant les hores punta per permetre reduir el temps del trajecte i la saturació en algunes de les línies.

De tota manera, TMB ha assegurat que aquests són projectes encara en fase d’estudi. Segons el director de la Xarxa de Metro, són “mesures que s’apliquen en altres ciutats” i que buscaran la manera d’adaptar-les a la xarxa de metro de Barcelona.

Per altra banda, el secretari d’Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat, Ricard Font, ha recordat que la saturació també es reduirà una vegada funcioni el tram central de l’L9, encara pendent de construcció. Font s’ha mostrat optimista amb el crèdit que han sol·licitat al Banc Europeu d’Inversions per tirar endavant la infraestructura i que en un termini de quatre o cinc anys estarà enllestit.

Ricard Font també ha garantit que en la construcció del tram central s’aniran “obrint estacions” a mesura que vagin avançant les obres i no s’esperaran a posar en funcionament la totalitat del tram. El secretari ha avançat que les obres començaran a partir de La Sagrera.

FER UN COMENTARI