Satisfacció dels alcaldes i crítiques veïnals davant l’anunci de l’aprovació de les bonificacions per a l’AP-7

El decret que Foment portarà a aprovació el pròxim dia 31 d'agost preveu una despesa màxima de més de 41 milions d'euros per compensar les concessionàries fins a l'any 2021

0
510
Imatge del peatge de l'AP7 a la sortida del Vendrell. (Google)
Wifi_Penedès_728x90
L’anunci del govern espanyol que el Consell de Ministres de la setmana vinent aprovarà les bonificacions per als desviaments obligatoris de camions dels trams ebrenc i penedesenc de la N-340 ha estat rebut al territori, novament, amb divisió d’opinions. Mentre l’alcalde d’Altafulla i diputat d’En Comú Podem, Fèlix Alonso, ha celebrat el desbloqueig d’una mesura que ha costat anys de reivindicacions, el moviment veïnal de les Terres de l’Ebre per la gratuïtat de l’AP-7 ha lamentat que es tracta d’una solució de “mínims” i segueix exigint l’alliberament total dels peatges. El mateix ministre de Foment, José Luis Ábalos, ha trucat Alonso aquest dijous al matí per comunicar-li que el decret serà aprovat el pròxim 31 d’agost. Això significa que podria entrar finalment en vigor a l’octubre i, segons ha precisat el mateix Ministeri, en els termes que la Generalitat va pactar anteriorment amb l’Estat, inclosa l’exempció de peatges per als residents dels municipis dels trams afectats.
Alonso ha subratllat la tasca que han fet els alcaldes del Pacte de Berà i els batlles i el moviment veïnal de les Terres de l’Ebre per aconseguir solucions per a l’N-340, una via que històricament registra nombrosos accidents greus i amb víctimes mortals. “N’estem molt satisfets perquè ha estat una lluita molt complicada”, ha admès l’alcalde i diputat. Segons Alonso, l’aplicació d’aquesta mesura marcarà “un abans i un després” i ajudarà a encarar el futur del manteniment de les vies ràpides que revertiran a l’Estat, atès que el govern espanyol és partidari d’aixecar els peatges de les autopistes que finalitzen la seva concessió. En el cas de Catalunya, es tracta del tram de l’AP-7 entre Tarragona i La Jonquera i del tram Montmeló-El Papiol, que acaben el 31 d’agost del 2021; i del tram Alacant Tarragona, amb finalització el 31 de desembre del 2019; a més de l’AP-2 Saragossa-Mediterrani el 31 d’agost del 2021. El decret que Foment portarà a aprovació el pròxim dia 31 preveu una despesa màxima de més de 41 milions d’euros per compensar les concessionàries fins, precisament, el 2021.

No ho valora amb el mateix optimisme el moviment veïnal Prou! AP-7 Gratuïta Ja!, que veu la concreció de les bonificacions com una mesura de “mínims” i manté la seva reivindicació de l’alliberament total dels peatges. “Sempre hem demanat sempre anar a màxims. Pensem que en el moment i la situació que tenim, necessitem que l’AP-7 sigui gratuïta pera totes i tots, sense prohibicions, obligacions o condicions. Volen que ens traguem el teletac perquè siguem clients d’un banc, amb complicacions i rebuscaments. A Salou i Altafulla, ho tenen més fàcil i passen sense explicació i tanta conya. I a més tenen vies paral·leles gratuïtes”, ha argumentat el portaveu veïnal Llorenç Navarro. Recorda que la concessió entre Salou i Alacant de l’AP-7 finalitzarà en 497 dies, però que alliberar el tram ebrenc, entre Hospitalet i Ulldecona, costaria 34 milions d’euros. “Però s’han conformat amb mínims. Sembla que no ha mort prou gent i tenim unes infraestructures deteriorades que ens les fan més, amb rotondes i línies contínues”, ha retret als dirigents polítics del territori, tot acusant-los de “destrossar” la N-340 i no haver aconseguit la gratuïtat de l’AP-7.

FER UN COMENTARI