Primer dia de vaga dels treballadors del Bicing

Denuncien que només un 20% del pressupost del servei es destina a sous d'entre 700 i 950 euros

0
569
Imatge dels treballadors de Bicing durant la protesta davant de l'Ajuntament de Barcelona el 12 de juliol de 2017
 Coincidint amb el primer dia de vaga, una vuitantena de treballadors del Bicing de Barcelona s’han concentrat aquest dimecres des de les 9 del matí davant de l’Ajuntament de Barcelona per demanar un augment salarial i una millora de les condicions laborals. El president del comitè d’empresa del CGT-Bicing, José Manuel Pelayo, ha explicat que els seus sous són d’entre 700 i 950 euros, i que en total “només representen el 20% del pressupost” del servei que gestiona l’empresa concessionària Clear Channel. Des d’aquest dimecres i fins al 31 de juliol, els més de 150 empleats inicien una vaga de quatre hores per torn que es durà a terme tots els dies excepte els dimarts i els dijous. Des del comitè d’empresa reclamen a l’Ajuntament un nou conveni per acabar amb “l’explotació” que diuen que reben des de fa 10 anys.
Durant el dies de vaga no hi ha haurà serveis mínims i, tot i que les bicicletes es podran utilitzar, no es repartiran entre les estacions ni se’ls farà manteniment ni reparacions. La vaga coincidirà els dilluns amb l’aturada del metro.

D’aquesta manera, la plantilla vol posar sobre la taula unes condicions de treball que consideren “precàries i lamentables”. A més dels salaris, denuncien que ara l’empresa “exigeix una major producció”, i demana “encarregar-se de 17 o 18 estacions de bicis al dia”, quan abans la xifra era de deu per jornada. Segons el president del comitè, això vol dir moure cada dia “unes 150 o 160 bicis per treballador”.

El treballadors també sostenen que s’han de saltar les mesures viàries i de prevenció de riscos laborals perquè “les estacions no estan adaptades per carregar i descarregar”. A més, es queixen de “les dificultats per fer les necessitats fisiològiques” durant la jornada laboral i de la manca de temps de descans. “És miserable que un servei de l’Ajuntament tingui aquestes condicions”, ha dit Sergio Sena, membre del comitè d’empresa de la CGT, el sindicat majoritari del sector.

Des que es va posar en marxa el 2007, el Bicing de Barcelona ha estat gestionat per l’empresa de publicitat nord-americana Clear Channel, que va guanyar el concurs públic de l’Ajuntament. Tot i que es tracta d’un servei públic, fonts del consistori han subratllat que el conflicte laboral és entre l’empresa i els treballadors, que han explicat que “fa dos o tres mesos” que estan negociant amb la companyia. “El principal punt de desacord és el tema econòmic”, ha lamentat José Manuel Pelayo.

Tanmateix, des del comitè d’empresa apunten que al setembre el govern municipal obrirà una nova licitació, i per això demanen s’incloguin les seves reclamacions en les condicions del concurs. “Fa un mes que vam sol·licitar una reunió amb l’Ajuntament i no hem tingut resposta”, ha afirmat Sergio Sena. La seva principal reivindicació és que augmenti la inversió del pressupost en els salaris. Segons José Manuel Pelayo, “la partida és de 18 milions d’euros, i només 4 milions s’han destinat a la massa salarial”.

Amb aquestes demandes, aquest dimecres una vuitantena de treballadors s’han concentrat davant de l’Ajuntament de Barcelona amb consignes com “prou precarietat laboral i econòmica” i càntics apel·lant la regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal.

FER UN COMENTARI