L’exposició “Els Logicofobistes” de la Fundació Apel•les Fenosa comença la seva itinerància fora de Catalunya

Aquesta exposició es presentarà al prestigiós Museu Patio Herreriano de Valladolid

0
126
Wifi_Penedès_728x90

El proper  dijous 13 de setembre, la Fundació Apel·les Fenosa del Vendrell inaugurarà l’exposició “Els Logicofobistes” al prestigiós Museu Patio Herreriano de Valladolid, que es podrà visitar fins al 16 de novembre.

Aquest Museu conserva la col·lecció més important dedicada al Surrealisme d’Espanya, i la mostra logicofobista es complementarà amb el dons de les seves obres, on figuren Salvador Dalí i Joan Miró.

Inaugurada al Vendrell fa dos anys, aquesta exposició ha viatjat per diversos museus catalans amb el suport de la Diputació de Barcelona, i va ser finalista de les millors exposicions del 2017 segons l’Associació de Museòlegs Catalans. Ara dóna el pas fora de Catalunya, tal com pretenien l’any 1936 els mateixos logicofobistes.

L’exposició reconstrueix l’exposició LOGICOFOBISTA que va tenir lloc a Barcelona, a la Llibreria Catalonia, el maig de 1936. L’esclat de la Guerra Civil va significar un tall a les expectatives de projecció d’aquest grup surrealista. La majoria dels artistes varen haver d’exiliar-se i les obres varen desaparèixer en la seva major part. Un dels interessos de la mostra actual és la identificació de les obres desaparegudes, així com de la descripció de la personalitat d’ alguns dels logicofobistes, a hores d’ara desconeguts.

El Grup Logicofobista va congriar-se amb motiu de la visita de Paul Eluard a Barcelona el mes de gener de 1936. Eluard venia a fer unes conferències amb motiu de l’exposició de Picasso a Barcelona, patrocinada per ADLAN. El poeta francès va tenir oportunitat de connectar amb un grup de joves artistes que s’aplegaren amb el nom de “Logicofobistes”. El projecte havia de tenir una exposició a Barcelona i després una itinerància a Madrid i a Tenerife. Els crítics promotors del projecte varen ser Magí Cassanyes, actiu membre d’ ADLAN, i el jove poeta Viola Gamón. Tots dos varen redactar el Manifest i, especialment, Viola va optar per un surrealisme al servei de la revolució.

Els artistes formaven part de diversos interessos. Hi havia dos deixebles d’Àngel Ferrant, Ramon Marinel·lo i Jaume Sans (Eudald Serra no va participar per estar de viatge al Japó); dos artistes del nucli avantguardista lleidatà, l’escultor Leandre Cristòfol i el pintor Antoni G. Lamolla; pintors surrealistes de l’òrbita daliniana empordanesa, com Àngel Planells i Joan Massanet; el pintor Artur Carbonell, de Sitges, bon amic de Cassanyes; dos íntims col·legues de Viola Gamón, Remedios Varo i Esteve Francès, i dos artistes poc coneguts, com A. Gamboa-Rothwoss de Sabadell i Nadia Sokolova. També varen participar artistes de l’escena madrilenya, com Àngel Ferrant i Maruja Mallo, i de l’escena canaria com Juan Ismael.

FER UN COMENTARI