Leandro Mendoza, Director del Trapezi: “Hem de seguir treballant perquè el Trapezi sigui únic”

0
661

Quin seria el balanç d’aquests 21 anys d’història del Trapezi?

El balanç general és molt positiu. El Trapezi ha estat un festival referent des de sempre a Catalunya i a l’Estat, i durant molt temps a Europa. Ha sigut la primera pedra del circ català. És una fira vertebradora del sector i  és una plataforma molt gran del circ català.

Com definiria l’evolució del Trapezi?

La seva evolució ha tingut etapes. Ha nascut molt gran, ha tingut gairebé deu o dotze anys amb molta força en la programació i també en l’àmbit de pressupostos i després, amb la crisi ha caigut en tema pressupostari. Això ha portat a canviar el format i a perdre alguns eixos com l’espectacle inaugural, com els firaires, com el circ en vela… Que a nosaltres, en aquesta nova etapa, ens agradaria recollir-ho un altre cop amb un format més contemporani, més actual.

Es nota el paper de les escoles de circ al Trapezi?

Nosaltres creiem que el Trapezi és un punt de trobada molt gran per les escoles de circ més importants de l’Estat. Volem que el Trapezi sigui un aparador per aquestes escoles. És un bon punt perquè els estudiants que seran artistes de demà, coneguin i entenguin el Trapezi.

Com descriuria la situació del circ en l’actualitat?

El circ en l’actualitat està fent un camí d’evolució. El circ que hem conegut aquí venia molt més de carrer i ara està trobant altres formats i altres llenguatges. Estem fent un camí positiu però amb les mancances que tenim i que estem intentant compensar. Tenim espectacles de solos, duets, trios… però necessitem produccions més grans o espectacles més grans de format de carrer i aquí és on podríem incidir amb el Trapezi.

Quines són les novetats d’enguany?

El Cabaret a la Plaça Mercadal, això claríssim. Però sobretot, destaca la varietat d’estètica, de format. O sigui, tenim espectacles de circ contemporani amb una narrativa molt contemporània, amb dramatúrgies contemporànies que parlen de la realitat social o relacions personals. Pel que fa a les varietats, hi ha estructures més clàssiques, d’adults, familiars… Volem entendre el circ en totes les seves lectures o formats.

I les metes o fites que vol arribar el Trapezi del 2017?

Que sigui un bon aparador, un bon espai de negoci, una plataforma important i que es respiri un aire positiu dins de tots els agents que hi participen: des dels artistes, programadors fins als professionals que hi treballen perquè sigui possible. Quant a públic no tindrem problema perquè ja està molt consolidat. Tot i això, volem incidir en un festival de país dins de les polítiques culturals de Catalunya.

Què potencien les produccions d’enguany?

Moltes d’elles potencien les dramatúrgies contemporànies, és a dir, que el circ passa a ser una eina de narrativa, d’explicar els conflictes socials. Això és una de les coses que volem potenciar, però també l’excel·lència tècnica, el treball de circ i el desenvolupament corporal com sempre s’ha fet. Creiem que potenciem un nou circ més càlid, més intimista i amb més connexió al públic.

Com és Reus quan hi ha el Trapezi?

És viu, és alegre. La ciutat s’omple de cultura, art i diversitat i això vol dir que el Trapezi és una festa de tots.

Com afronta el Trapezi la pressió afegida perquè Reus és la Capital de la Cultura Catalana 2017?

No ho prenem com a pressió, sinó com un súmmum, un prismàtic perquè tenim més visibilitat. Reus té prou contundència en l’àmbit artístic i cultural des de sempre i crec que posarà en valor un patrimoni cultural que té una ciutat.

Què és el que no ens podem perdre com a espectadors per a l’edició d’aquest any?

El Cabaret, sense cap dubte. També el de la companyia Eia –que estarà a la Plaça Farinera- un espectacle de petit format i que barreja la tendresa amb jocs tradicionals. Després, seria el de Zirkus Morsa –que es farà al Bravium- i també Collectif à Sens Unique que farà l’espectacle de cloenda. Destacaria també un espectacle per a adults (majors de 14 anys) que es farà a La Palma per part de la companyia ATempo i sense cap dubte, Circ Pànic -que estarà a la Plaça Patacada- i que és el primer espectacle coproduït pel Trapezi en aquesta nova etapa.

Per a Leandro Mendoza què és el circ?

Una manera de viure i d’entendre la vida.

Què és el que més li agrada quan va al circ?

L’ofici, entendre què és un art integral. És un ofici que té moltes vessants i que només el públic veu una petita part.

Què és per a vostè el Trapezi? (Si ho pogués descriure en 3 paraules)

Per a mi ha sigut: formador, entranyable i un punt de trobada.

Li agradaria tenir els circs en vela i que les carpes tornessin la ciutat de Reus. El trapezi de 2018 seria el retorn del circ de Bienve Moya?

El Circ de Bienve Moya és un patrimoni de la cultura tradicional i del món del circ molt important que respecto i admiro moltíssim. Però crec que hem d’entendre aquesta tradició popular amb l’actualitat. El que volem fer és traduir als temps d’avui aquest pes històric. Treballarem molt perquè sigui possible però tenim molts reptes molt grans, en principi, pressupostaris per dur a terme accions com és inaugurar o portar carpes. La carpa és el primer espai del circ i el més reconegut. El circ contemporani està treballant a les carpes i a Catalunya això del circ contemporani en carpa no s’ha vist. És una vessant molt més europea. Aquest any tindrem una carpa petita amb un aforament de 100 persones. Tot i això, esperem tenir-ho, no em puc comprometre.

Quina fita té com a director?

En aquesta nova etapa del Trapezi que sigui una eina molt útil per la ciutat, pel país i intentar que sigui tan referent com ha sigut fa temps. Hem de seguir treballant en la qualitat, en els formats perquè el Trapezi sigui únic i que tingui una identitat pròpia en tot el país.

FER UN COMENTARI