Larrosa qualifica d’excel·lent la tasca dels serveis socials de la ciutat

Només enguany, s’han incorporat al servei de teleassistència 755 i altres 160 al Servei d’Ajut a Domicili

0
88
El paer en cap amb una de les usuàries del servei de teleassistència. Foto Cedida
Wifi_Penedès_728x90

L’alcalde Fèlix Larrosa ha qualificat d’excel·lent la gestió dels serveis socials de la ciutat i dels seus professionals, durant la visita que ha realitzat aquest migdia a les dependències del Servei d’Atenció Domiciliària de l’Ajuntament de Lleida al Centre Cívic de la Mariola.

El paer en cap ha titllat de “joia de la corona” aquests serveis socials, alguns dels quals han estat un referent per altres ciutats de l’Estat, com la teleassistència, a la qual s’han incorporat enguany més de 700 persones o com el servei d’ajut a domicili, que n’ha atès altres 160. “Estem fent bé la feina, perquè cada vegada tenim més gent gran a atendre, la qual cosa ens obliga a ser excel·lents en la gestió”, ha dit.

Fèlix Larrosa ha estat acompanyat durant la visita pel tinent d’alcalde i regidor de les Polítiques per als Drets de les Persones, Xavier Rodamilans, i plegats han saludat als responsables del Servei d’Atenció Domiciliària i a la Sra. Consuelo Benavides, una usuària del servei d’ajut a domicili i de la teleassistència, de qui han conegut la seva experiència vital i amb qui han volgut simbolitzar “el retorn que la gent gran es mereix”, i aprofitar a donar les gràcies pel que han fet per aquesta ciutat.

L’alcalde també ha anunciat que estan pensant com redissenyar i ampliar els serveis socials de la ciutat, des del punt de vista urbanístic, sociosanitari i comercial, per fer una ciutat més amiga de la gent gran i que n’estigui orgullosa, ja que són la nostra història. “Som on som, perquè ens han precedit”, ha dit.

Els Serveis d’Atenció Domiciliària a l’Ajuntament de Lleida

El Servei d’Atenció Domiciliària de l’Ajuntament de Lleida compta dins la seva cartera de serveis amb diferents recursos:

– Servei d’Ajut a Domicili (Hores de treballador/a familiar a domicili, recurs que es visita d’avui)

– Servei SAD- Respir

– Servei de Teleassistència Domiciliària, que inclou Dispositius de Seguretat i TAM: Teleassistència Mòbil per persones amb malaltia d’Alzheimer i/o altres demències

– Servei de Menjar Sobre Rodes

El Servei d’Ajut a Domicili és el conjunt de tasques d’atenció personal, familiar i a la llar, dutes a terme en el propi domicili de la persona/família, per part d’un/a treballador familiar, auxiliar de geriatria o una auxiliar de la llar, que van adreçades a donar suport i a millorar les situacions generades per la manca d’autonomia física, psíquica o social i les situacions de dependència.

La seva finalitat és promoure una millor qualitat de vida de les persones usuàries, potenciant la seva autonomia personal i unes condicions adients de convivència en el seu propi entorn familiar i sociocomunitari.

Aquest any 2018, s’ha donat cobertura a un total de 1.073 persones, de les quals 163, noves d’enguany. El 56,47 % dels usuaris atesos són persones valorades amb un grau de dependència i el 59,73 % superen els 65 anys. Mensualment, es venen prestant en total una mitja de 6.400 hores.

El Servei SAD-Respir és un suport als/les cuidadors/es de persones amb dependència, que presenten un clar esgotament conseqüent a la càrrega que comporta l’atenció continuada a aquestes situacions. S’ofereix un paquet d’hores setmanal de SAD en el propi domicili de la persona depenent, en un període de 3 mesos, per tal de garantir atenció al depenent mentre es proporciona un temps de descans al cuidador/a.

Hi ha una disponibilitat d’hores anuals prestades per empresa de forma gratuïta per l’Ajuntament que ofereix a famílies que presenten aquestes característiques. Pel que fa al 2018, n’hi ha de reservades 167 per aquest servei.

La teleassistència és un servei que mitjançant un terminal instal·lat al domicili de la persona i una unitat de control remot en format de penjoll, permet estar connectat de forma permanent amb el centre d’atenció les 24 hores del dia, els 365 dies de l’any.

En el cas de pulsació del botó, els professionals d’atenció un cop valorada la situació, mobilitzen els recursos adients siguin sanitaris, socials, familiars, etc. El servei també ofereix possibilitat de fer ús d’un servei d’agenda per recordatoris de visites mèdiques, controls de medicació i dates assenyalades, entre altres.

L’any 2018 s’ha ampliat criteris per poder incorporar nous usuaris al servei, com les persones amb altes discapacitats esdevingudes de malalties tipus paràlisis cerebral, autisme o malalties degeneratives o neuro degeneratives etc, que no poden per si soles fer ús del servei però el seu cuidador/a es pot trobar en un moment determinat en situació de desprotecció i/o necessitat d’ajuda i que fins a l’actualitat, no podien accedir al servei per no complir el criteri d’edat.

Des que va entrar en funcionament i fins al mes d’octubre, 4.697 persones han disposat d’un terminal d’assistència domiciliaria, del qual s’han beneficiat 5.973 usuaris. 755 d’aquests són nous d’enguany. Durant els deu primers mesos del 2018, es van arribar a atendre 2.566 emergències a través d’aquest servei. Lleida està entre les tres ciutats espanyoles que tenen més cobertura de teleassistència, només superada per Madrid i Barcelona.

Un altre dels serveis del SAD és el menjar sobre rodes, que fa més de 25 anys que existeix a Lleida i es du a terme mitjançant un conveni amb Creu Roja, que és qui el presta directament el servei a les persones, prèviament valorades pels Serveis Socials Municipals. Aquest servei garanteix una dieta equilibrada i adequada a les necessitats de cada persona els 365 dies de l’any i facilita a la persona gran i/o amb dependència, poder romandre en el seu domicili mentre li sigui possible. Actualment té 38 usuaris.

FER UN COMENTARI