La Paeria i Sàhara Ponent organitzen una nova convocatòria dels “Cicles Formatius a Terreny”

El tinent d’alcalde Joan Gómez ha explicat que és un projecte de formació i sensibilització per a la solidaritat, dirigit a alumnes i professors de cicles formatius de Grau Superior, que està vinculat al viatge als campaments de persones refugiades saharauis

0
117

L’àrea de Cooperació Internacional de l’Ajuntament de Lleida ha tornat a organitzar amb l’entitat Sàhara Ponent els “Cicles Formatius a Terreny”. El tinent d’alcalde i regidor de Participació Ciutadana, Drets Civils i Cooperació, Joan Gómez, ha explicat que és un projecte de formació i de sensibilització per a la solidaritat dirigit a alumnes i professors/es de cicles formatius de Grau Superior. El projecte està vinculat al viatge als campaments de persones refugiades Saharauis i compta amb el suport dels centres educatius Ronda i Torrevicens, així com de l’ACNUR.

Fa 8 anys que es realitza el projecte amb l’INS Ronda, amb els cicles de la branca de serveis socioeducatius i a la comunitat, i 4 anys per l’INS Torrevicens amb els cicles de la branca de l’àmbit sanitari.

La iniciativa inclou un procés formatiu i un viatge a terreny, a un campament de persones refugiades Sahrauís a Tindouf, Algèria.

El tinent d’alcalde ha explicat que viure una experiència sobre terreny és un dels aprenentatges més significatius de la vida d’una persona i que una experiència així obre la finestra a l’esperit crític de les persones i, per conseqüència, a una actitud més transformadora. Gómez ha presentat aquest dilluns els Cicles Formatius a Terreny amb el president de Sahara Ponent, Roger Seró; la directora de l’INS Ronda, Natàlia Iranzo; la directora de l’INS Torrevicens, Ma. Jesús Castro; un dels membres de l’Assoc. Amics del Sàhara de les Terres de Ponent (AASTP), Jose Maria Pocino Moga.

Des de la perspectiva d’un projecte que tracta l’educació en valors, es demostra que les persones que han viscut una experiència a terreny tenen una capacitat exponencial de transmetre un discurs sensibilitzador a la societat. És a dir, aquestes persones tenen la possibilitat de convertir-se en agents de sensibilització en el seu entorn més proper i d’explicar la causa Sahrauí.

Formació i selecció

Del 12 al 30 de novembre, s’han realitzat les formacions als 2 centres participants. S’ha explicat el projecte i en què consisteix la cooperació, s’ha parlat sobre el poble sahrauí i el conflicte sahrauí; els conceptes de la població desplaçada i refugiada i les vivències directes de l’alumnat que hi va viatjar l’any passat. En aquests moments ens trobem amb la selecció de l’alumnat que hi viatjarà.

Quatre etapes del projecte

El projecte consta de quatre etapes educatives:

-Primera etapa: consisteix en quatre formacions conjuntes a la classe, que treballa per un acostament a la realitat del planeta (causes i conseqüències de la pobresa, diferències Nord-Sud, coneixement del poble sahrauí…) amb la finalitat d’entendre la situació que viuen les persones refugiades. Aquesta etapa culmina amb la selecció d’uns 12-15 alumnes, els quals viatjaran als campaments de persones refugiades sahrauís.

-Segona etapa: s’aprofundeix en les motivacions i el significat de fer un viatge a terreny. La fase de preparació és fonamental, ja que depenent del coneixement i de la sensibilitat s’és més receptiu i es pren consciència de la transformació social que es vol.

-Tercera etapa: consta del viatge de 12 dies als campaments, on es conviu amb la realitat de les famílies, allotjant-se amb elles als campaments i realitzant pràctiques en diferents centres de caire socioeducatiu i sanitari (hospitals, escoles bressol, escoles de primària, centres de persones amb discapacitats, etc.). L’objectiu d’aquest viatge és el coneixement i la conscienciació sobre la realitat sahrauí i el possible futur vincle i sensibilització amb aquesta causa; així com el coneixement d’altres realitats diferents a la nostra.

-Quarta etapa: l’alumnat esdevé agent de sensibilització en el seu entorn més proper. En diferents espais, des del propi centre educatiu fins a altres àmbits ciutadans, es fan xerrades, audiovisuals, exposicions i altres iniciatives per fer arribar la seva vivència a la ciutadania.

FER UN COMENTARI