La Diputació de Lleida demana al Govern un pla de xoc per millorar les vies de muntanya

A través de dues mocions similars presentades per ERC i la CUP que han rebut el suport de tots els grups

0
169
Wifi_Penedès_728x90

La Diputació de Lleida ha aprovat demanar al Govern un pla de xoc ”urgent” per millorar les vies de muntanya que requereixin actuacions per garantir la seguretat dels seus usuaris i l’accés als nuclis. Ho ha fet a través de la votació de dues mocions similars que s’han debatut al Ple de juliol presentades per ERC i la CUP i que han rebut el suport de tots els grups. Ambdós textos han destacat la falta de recursos a nivell municipal per tal d’afrontar determinades actuacions en aquestes vies locals en un territori que demogràficament està poc poblat però que a la vegada abasta pràcticament la meitat de la superfície total del país. Per a l’elaboració d’aquest Pla de xoc per part del Govern s’ha demanat també la col·laboració tècnica de la Diputació de Lleida com a administració territorial coneixedora de la realitat d’aquestes vies de muntanya que especialment durant la passada primavera s’han vist afectades per múltiples esllavissades a causa de les elevades precipitacions i la inestabilitat del terreny.
El president de la Diputació de Lleida, Joan Reñé, ha explicat que la corporació ja va aprovar fa uns mesos agilitzar els ”plans zonals”, que són aquells que plantegen o defineixen al titularitat que han de tenir les carreteres i camins; el que passa però, és que aquest és un ”tema llarg i feixuc” i a banda d’això la Diputació aplica recursos cada any als municipis per tal de fer front als ”costos de gestió i manteniment de camins municipals”. Segons Reñé, més de de 3 milions d’euros que cada any s’aporten específicament des de la Diputació als municipis.

Aquest dijous però, s’ha instat al Govern per tal que a través del Departament d’Economia, que hauria d’habilitar partida pressupostària, i també mitjançant el Departament de Territori, ”s’executi obra i actuació amb els Consells Comarcals i Ajuntaments” en aquells casos d’urgència als camins locals per donar garanties de seguretat. La proposta fa referència específica a les comarques de muntanya però també s’inclouen les de la plana ja que hi ha alguns casos complicats.

El portaveu d’ERC, Jaume Gilabert, ha assenyalat que el que està fent la Diputació en aquest àmbit és ”insuficient” i per això cal que intervingui el Govern. Gilabert ha qualificat ”d’angoixant” el sentiment que dels veïns d’aquests nuclis de muntanya amb dificultats d’accés i ha remarcat que al conjunt del país són més de 300 els municipis que es troben en aquest àmbit que representa el 46% del territori i només compta amb un 4,5% de la població. És per això que ha elevat aquesta qüestió a un ”tema nacional, no només de Lleida”.

El portaveu de la CUP, Joel Jové, ha posat èmfasi en el ”desequilibri territorial” com un problema del conjunt del país i les administracions que s’ha de solucionar i ”és la Generalitat qui ho ha d’assumir”. Segons Jové, el dels accessos és un problema que requereix una inversió molt gran difícil d’assumir per les administracions locals però no per Territori. En aquest sentit, s’ha mostrat convençut que les dues mocions presentades tant pel seu grup com per ERC no solucionaran el problema però si que almenys es farà arribar la reivindicació d’uns accessos dignes al Govern i al mateix temps a la Diputació.

La resta de portaveus dels grups s’han mostrat a favor de les dues mocions i per tant han estat aprovades per unanimitat. El Ple també ha debatut una moció presentada pel PSC, ERC, UA i la CUP de suport al dret a morir dignament i a l’apartat de precs i preguntes la portaveu de C’s, Ángeles Ribes, ha preguntat per si la Diputació es posaria en contacte amb els ajuntaments per comunicar la sentència del TSJC que prohibeix l’estelada en llocs municipals. El president de la Diputació li ha respost que és innecessari perquè la sentència no és ferma i que els ajuntaments ”tenen autonomia suficient” per decidir què fer a l’hora de gestionar la seva responsabilitat.

FER UN COMENTARI