Josep Poblet: “La Diputació ha ajudat a suplir la mancança d’economia creixent dels municipis”

Entrevista al president de la Diputació de Tarragona

0
664
Josep Poblet, president de la Diputació. Foto: Mònica Brey
Wifi_Penedès_728x90

-A l’últim ple de la Diputació es va aprovar la modificació de crèdit per gairebé 15MEUR per impulsar nous serveis i infraestructures del Camp de Tarragona i Terres de l’Ebre. Quines són les inversions destacades pel que fa a carreteres?
Hi ha un paquet molt important de carreteres i, si hagués de destacar-ne dues o tres, diria que una de les més importants és una actuació entre Torre de Fontaubella i Pradell de la Teixeta; és una carretera en la qual els dos municipis no estaven d’acord i això era un motiu de preocupació per la Diputació. L’objectiu era fer una carretera per millorar les condicions de vida, de seguretat i de mobilitat dels veïns; i, en aquest cas, que les dues localitats no es posessin d’acord en el traçat, després de fer moltes modificacions en el projecte, doncs ens dolia moltíssim. Però ara, per fi, hem trobat un punt de coincidència. Aleshores, destaco la importància econòmica i funcional d’aquesta infraestructura perquè és una carretera que substituirà a una molt estreta que no permetia una mobilitat adequada. Aquesta millora de la infraestructura demostra el punt de qualitat amb el que la Diputació vol tindre la seva xarxa viària. Les carreteres les fem a benefici de la gent i si els ajuntaments no hi estan d’acord, no les podem fer. Però ara que els consistoris han acceptat; hem donat, de manera immediata, la quantia pressupostària necessària d’1.800.000 euros. El projecte ja està fet i el podrem executar ben aviat.

Una altra que en destaco és la millora a l’accés de la Riba i també l’actuació entre Vimbodí i Poblet, que és una continuació d’actuacions que ja hem fet a la variant TV-7002. Una carretera molt important que incorpora carril bici i que ara es continua per facilitar el trànsit des de Vimbodí fins al Monestir de Poblet per tenir una connectivitat més directa. Aquesta actuació també és molt necessària i molt aplaudida pels ciutadans i per les autoritats.

-Ha parlat de carreteres, quines altres intervencions destaquen en altres àmbits?
Hem destinat una quantia per reforçar l’àmbit de concurrència competitiva pels temes culturals. Bàsicament, és una partida d’aquests gairebé 15MEUR que van en totes les direccions que treballa la Diputació per reforçar partides que han fet curt i que s’han exhaurit al llarg d’aquest any com equipaments i convenis de cooperació amb entitats, entre d’altres.

-Parlant de nous serveis i centrant-nos en el turisme, què suposarà el Hard Rock Entertainment World pel nostre territori?
Aquest complex, que el promouen els ajuntaments de Vila-seca i Salou, i la Generalitat de Catalunya; significarà un creixement de visitants turístics que es produirà de manera progressiva i que augmentarà en gran mesura els 6 milions de turistes que ara rep la nostra destinació. També s’incrementarà el nombre de pernoctacions i aspirarem a rebre un públic a escala mundial, no només europeu; també americà i asiàtic. Europa deixarà de ser el nostre únic punt emissor de turistes i ens ajustarem a nous mercats. Això no vol dir que deixem d’apostar pel turisme europeu, que és el natural que ens ve i ens seguirà venint; però sí que apostarem per altres dimensions que abans no teníem capacitat ni força atractiva per fer vindre a gent tan llunyana. També és un factor determinant el canvi del preu dels vols perquè, tenint la base de l’Aeroport de Barcelona i l’Aeroport de Reus com a plataformes properes, ens dóna un factor d’oportunitat.

El Hard Rock Entertainment World significarà un benefici econòmic per la regió; més llocs de treball, la sortida definitiva de la crisi, més riquesa de futur, etc. Cada vegada serem més competitius en un àmbit que ens és molt propici per les condicions climàtiques, les infraestructures que tenim, la capacitat d’allotjament i per la llarga tradició que fa que la nostra gent estigui molt preparada per rebre turisme. Especialment, som una zona de turisme i de serveis; en això som molt forts.

-Una aposta ferma del territori en els últims temps és el turisme esportiu. Quins projectes té actualment la Diputació per seguir potenciant els esdeveniments esportius?
Des de la Diputació no treballem directament amb els projectes perquè no tenim base territorial, la tenen els ajuntaments dels municipis. Però tota iniciativa que hi ha en aquest sentit, la interioritzem a través del nostre Patronat com un element clau i innovador en aquells que ja tenim. A aquelles localitats que tenen packs d’esdeveniments esportius turístics, els hi donem suport. La magnitud del projecte és determinant per tindre o no l’aportació de la Diputació. Promocionem aquells que són estratègics per la regió o per alguna part de la regió. Nosaltres des del Patronat tenim dues marques: la Costa Daurada i les Terres de l’Ebre.

-Seguint amb les apostes del territori, quina és la importància de la Regió del Coneixement?
La Regió del Coneixement serveix per a conèixer millor la nostra zona i per identificar els valors que ens són propis, sobretot en les capacitats formatives i socioeconòmiques. Nosaltres ens coneixem bé i sabem el que som: som turístics, som serveis, som agroalimentaris, som químics, tenim un model de nutrició i salut, tenim pesca, tenim un model d’energia nuclear, etc. Sabent això, ens dediquem a ser cada vegada més innovadors en allò que fem i aquesta innovació ens condueix a vendre més d’allò que produïm, sigui en forma de serveis o de productes tangibles. La Regió del Coneixement apunta a tres direccions: innovació, competitivitat i formació. I ho fem en una triple dimensió: Catalunya, Espanya i Europa.

-Passant a un aspecte més personal i portant 11 anys com a president de la Diputació, quin balanç en faria?
He fet dues mirades claus. Una cap endins per saber com teníem els recursos humans, econòmics i materials per tal de revisar-los i optimitzar-los. En paral·lel, l’altra mirada ha estat cap enfora per descobrir com ser més útils del que érem fins aleshores, 11 anys enrere. Hi havia una crisi molt forta i la Diputació ha ajudat molt a suplir aquesta mancança d’economia creixent que no hi havia als municipis, sobretot a les localitats petites i mitjanes.

La Diputació ha baixat molt el seu endeutament, no hem fet nous crèdits i hem retornat els que ja teníem; hem canviat les nostres prioritats. Durant aquests 11 anys, s’ha lliurat als ajuntaments més recursos econòmics que mai, hem donat més serveis directes des del personal, hem ajudat a digitalitzar l’administració per fer-la més moderna i hem apostat per la transparència i l’excel·lència. La Diputació s’ha redefinit sota un nou format que la fa més moderna, més ben estructurada, més àgil i més bolcada a ajudar al món local. Si la Diputació fa 10 anys de cada 100 euros en sortien 40 cap fora, ara en surten 60 cap fora. Hem alleugerit l’estructura interna de costos i en l’actualitat donem més diners fora.

-Per acabar, hi ha rumors que asseguren que podria ser el pròxim president del Port de Tarragona, són certs?
Són falsos.

FER UN COMENTARI