Josep Acero, conseller de Mobilitat i president d’AMT: “El nostre objectiu és ampliar molt més els aparcaments dissuasius”

0
330
El conseller de Mobilitat i president d'AMT, Josep Acero. Foto: Alba Sancha
DiverNadal Cunit 2018 728×90

Fa un mes s’estrenaven els dos primers carregadors per vehicles elèctrics en trama urbana a Tarragona. Ja estan en funcionament els 5 restants previstos?

Tenim en funcionament un terç. Falten els altres dos terços per temes de connexió elèctrica. L’altre dia a la universitat hi havia unes conferències sobre aquest tema, on parlaven companys especialistes del sector i explicaven que és normal que la instal·lació dels carregadors es faci de pressa però que la connexió elèctrica trigui uns mesos. Jo, com no ho sabia, estava una mica preocupat, però com és un problema habitual… Estem treballant perquè en un mes o dos ja estiguin tots al 100% en funcionament, tot i que hi ha una part que ja està funcionant -els de l’Anella Mediterrània-.

Un altre dels temes que encara es treballa des de Mobilitat són els aparcaments dissuasius. Un dels més esperats és el que se situarà a l’antiga carretera de Constantí, la qual era titularitat de Carreteras del Estado. S’ha negociat ja el contracte de cessió?

Sí. Estem pendents que passi per plenari la cessió d’aquest aparcament i un pack de carreteres que seran per la ciutat. També tenim una reunió aquest cap de setmana, entremig de les festes, amb uns tècnics que ens donaran l’ok ja per començar a treballar. Tancarem el pàrquing i començarem a fer la feina interior perquè quan ja tinguem aquest paper signat i ja sigui nostre l’aparcament, puguem obrir-lo en breu. Jo no em voldria fixar dates, però crec pel Black Friday hauria d’estar ja obert. És un aparcament amb 300 places,  està a 200 metres del Parc Central, a l’entrada de Tarragona i costarà 1 euro diari, ja que serà zona taronja. Crec que aquest aparcament és molt necessari per a la ciutat.

Quin seria el següent pas?

El següent pas és obrir-lo. L’obra que s’ha de fer és molt senzilla perquè està asfaltat: només s’ha de pintar, posar punts d’il·luminació i instal·lar les màquines. El que estem treballant és en intentar ampliar l’espai amb altres solars propers. El nostre objectiu és ampliar molt més els aparcaments dissuasius. Aquest és el primer que obrirem i serà aviat.

S’esperava que aquest aparcament dissuasiu estigués enllestit el primer trimestre d’aquest any, tot i que no ha estat així. Quines han estat les dificultats?

Que no depenia de nosaltres. Hi havia un tracte amb un altre ens, que ja s’ha desencallat. No és el mateix que signar un contracte amb un particular i l’endemà és teu. En aquest cas, hi havia administracions pel mig. Nosaltres hem fet la feina ràpidament, però faltaven altres parts per fer. Ara ja s’ha fet tot i no cal mirar endarrere. La intenció era que estigués obert pels Jocs Mediterranis. Ara la idea és que estigui obert en un mes o dos i mirar cap endavant. A més, aquest aparcament, a diferència d’altres, quedarà per sempre per la ciutat, per la qual cosa és un aparcament vitalici per la ciutat.

Es preveu l’habilitació d’algun aparcament dissuasiu més a curt termini?

Estem començant a treballar en dos aparcaments dissuasius una mica més allunyats d’aquest que s’obrirà pròximament per donar més xarxa a aquesta zona. També estem treballant en les expropiacions de la banda del riu de la Tabacalera i, a mesura que es vagin expropiant les naus que estan allà, el pàrquing del Passeig de la Independència s’anirà ampliant. D’altra banda, també estem treballant en l’extra de la Part Alta, fora muralles, per fer un altre aparcament molt potent.

Per començaments d’aquest 2018, també es va parlar que el Campus Catalunya i el Campus Sescelades estarien connectats per carril bici. Com va aquest procés?

Aquest procediment també és molt lent. Cal pensar que aquest carril bici té un cost aproximat de mig milió d’euros. El que hem fet ja és un projecte, amb el qual sabem el cost del carril bici i el tenim perfectament ubicat. El següent pas que hem fet és presentar-nos a una subvenció de la Unió Europea que ens donaria la meitat del finançament del carril bici. La idea seria, un cop sapiguem alguna cosa d’aquesta subvenció, mirar d’incloure als pressupostos generals de l’any vinent la resta de diners que falten i amb aquesta partida del pressupost i la subvenció, intentar començar a fer el carril bici el primer o segon trimestre del 2019.

És a dir, el pròxim 2019, estarien connectats el Campus Catalunya i el Sescelades?

Com a mínim haurien d’haver començar les obres. Encara no ens han confirmat que ens donaran la subvenció de la UE. Si no ens la donen, ho hauríem de fer en dos anys, que també ho havíem pensat. Però, si ens donessin aquesta subvenció -que per allò que demanem i les bases de la subvenció encaixen perfectament- llavors el podríem accelerar.

Com beneficiarà als estudiants aquest carril bici?

El projecte d’aquest carril bici inclou des de l’estació d’autobusos. La idea és que moltes persones vinguin des de l’estació de trens o des de l’estació de busos en bicicleta i que amb la bicicleta puguin connectar els dos carrils bici. Així doncs, tindríem la laboral, l’últim dels barris de Ponent que és Bonavista i les dues facultats connectats amb carril bici, la qual cosa seria fantàstic. Facilitaria la mobilitat en bici i a peu també.

Per acabar, en quins altres projectes es treballa des de la conselleria de Mobilitat i Accessibilitat?

Estem treballant en un pla de mobilitat elèctrica que haurem de passar pel plenari municipal a finals d’any, en el qual treballem els quatre Ajuntaments de Catalunya. És un pla molt potent que inclou que tots els cotxes municipals hauran de ser híbrids o elèctrics i potenciar la instal·lació de carregadors. Totes aquestes ciutats –anant de la mà i potenciant la mobilitat elèctrica- tindran accés a més temes de vehicles elèctrics i a millors preus.

FER UN COMENTARI