Front comú entre Tarragona i Reus per exigir l’impuls ferroviari a Foment

Els alcaldes de Tarragona i Reus, Josep Fèlix Ballesteros i Carles Pellicer, han presentat un acord bilateral per exigir les demandes de la ciutadania

0
347
Imatge dels alcaldes de Tarragona i Reus, Ballesteros i Pellicer, signant l'acord bilateral per l'impuls ferroviari. Fotografia: Alba Sancha
DiverNadal Cunit 2018 728×90

Després de més d’un any de “converses i propostes tècniques”, en paraules de l’alcalde de Tarragona, Josep Fèlix Ballesteros, aquest matí s’ha donat a conèixer l’acord bilateral per l’impuls ferroviari entre Tarragona i Reus, que han signat els alcaldes de totes dues ciutats. Es tracta d’una nova crida d’atenció al Ministeri de Foment, tot i que aquesta vegada, per primer cop, les dues ciutats ho fan conjuntament amb l’objectiu de poder oferir a la ciutadania allò que demanda, segons ha apuntat el batlle reusenc. L’acord bilateral inclou com a principals projectes la connexió Reus-Tarragona-Barcelona, ja que respon a una necessitat majoritària que donaria servei al 80% dels passatgers, així com la línia interior de mercaderies. Tot i això, les exigències van més enllà i s’amplien en tot el que afecta les infraestructures ferroviàries al Camp de Tarragona.

“És històric”, ha assegurat Ballesteros. El batlle tarragoní i el reusenc Pellicer han signat aquest matí l’acord bilateral entre totes dues ciutats per “exigir”, en paraules de Ballesteros, que el Ministeri de Foment concreti estudis o bé mantingui el seu compromís amb les necessitats “bàsiques” per a la ciutadania respecte a les connexions ferroviàries. Es tracta d’un projecte adaptat “a la realitat actual”, és a dir, que no parteix de zero, segons ha apuntat Ballesteros. Amb aquest acord l’objectiu és que un “àrea metropolitana” com és el Camp de Tarragona -i així ho han defensat els dos alcaldes- disposi de les infraestructures necessàries perquè trajectes bàsics “per a la mobilitat quotidiana” com Reus-Tarragona-Barcelona comptin amb un servei continuat i de qualitat. Per això, exigeixen una millora en la connexió entre la xarxa tradicional i la d’alta velocitat en el trajecte esmentat, tant a curt termini i provisionalment, on “entraria en joc el tercer fil”, com a mitjà termini, mitjançant el Bypass previst al Pla Parcial Territorial del Camp de Tarragona. La intenció és “buscar l’economia de temps en els trajectes i la facilitat de connexió”, com ha descrit Pellicer.

De la mateixa manera, un dels principals focus d’atenció per Ballesteros és la línia interior de mercaderies fins a Castellbisbal: “No podem deixar que progressivament, cada vegada, viatgin menys passatgers”. Per tant, que la via de la costa sigui utilitzada només per a trens de passatgers i evitar que les mercaderies travessin zones urbanes és una altra de les prioritats.

L’estació intermodal, una altra prioritat per Pellicer

Així com Ballesteros ha reiterat com un dels principals objectius la línia interior de mercaderies, Pellicer, per la seva banda, ha volgut destacar la importància i urgència de l’estació intermodal d’Alta Velocitat de l’aeroport de Reus. Per això, ha exigit al Ministeri de Foment que “mantingui el seu compromís” i que es faci “en igualtat de condicions amb allò anunciat per a l’aeroport de Girona”. Cal recordar que el projecte de l’estació intermodal es va adjudicar el 2009 -per 54,7 MEUR– però va quedar paralitzat des de llavors.

Més estacions urbanes a Tarragona i Reus

Igualment, i aprofitant aquest front comú per fer força, tant Ballesteros com Pellicer han defensat la necessitat de més estacions urbanes a Tarragona i Reus. Per una banda, un altre dels punts que s’exigeix al Ministeri de Foment és que mantingui també el seu compromís amb l’estació urbana al centre de Tarragona respecte al nombre de serveis, connectivitat, intermodalitat i accés a altes prestacions. En aquesta mateixa línia, una altra demanda és l’estudi de la construcció de dues estacions urbanes més a Tarragona, una a la zona de Llevant -a l’altura de la Savinosa, segons Ballesteros– i l’altra a Ponent. Respecte a Reus, també s’exigeix que s’executi la construcció de l’estació Reus Sud – Bellissens, de la qual ja es va realitzar el projecte, però “s’ha de fer encara la inversió”, com ha apuntat Pellicer.

En aquesta línia, l’acord bilateral preveu també un treball “conjunt” per fer realitat un tramvia que relligui Tarragona i Reus amb Cambrils, vila-seca i fins al Baix Penedès, d’acord amb l’administració competent, encara que aquest s’acabarà de concretar més endavant amb un acord més ampli, incloent-hi la resta de municipis implicats.

“És el que ens toca com a territori”

Durant l’explicació de cadascun dels punts de l’acord, el regidor d’Urbanisme a l’Ajuntament de Reus, Marc Arza ha intervingut per aclarir que la inversió que suposarien totes les demandes previstes en l’acord bilateral “no és res respecte a les inversions que es fan a altres llocs”. “Estem molt mal acostumats com a territori”, ha assegurat el regidor que ha afegit que “és el que ens pertoca com a territori”, tot argumentant que l’àrea metropolitana del Camp de Tarragona hauria de comptar ja amb tots aquests serveis pel seu nombre d’habitants.

“No és una proposta, és una exigència”

“Entono el mea culpa”, ha pronunciat Ballesteros, per no haver arribat a una posició bilateral molt abans. El batlle tarragoní ha destacat que “el més important és que hem arribat fins aquí”, en referència a l’acord, ja que “això no havia passat abans” i ha continuat explicant que el següent pas seria “continuar treballant amb la Generalitat en un àmbit territorial més ampli”. Finalment, Ballesteros també ha manifestat que els alcaldes, en representació de les seves ciutats, hauran d’arribar a Madrid “del braç” i “plantejar aquest acord com una exigència” i no pas com una proposta. “Hem marcat unes exigències i nos ens mourem d’aquí”, ha assegurat l’alcalde tarragoní.

Per la seva banda, Pellicer ha apuntat que “les inversions s’han de fer amb criteri i des del territori”. Per això, ha assegurat que el pas d’avui “és importantíssim perquè hi hagi un clar concepte del que necessita la regió del Camp”.

 

FER UN COMENTARI