Francesc Català, portaveu d’En Bici per Lleida – BACC: “Cal una bona educació vial perquè tothom sàpiga com i per on ha de circular”

1
567
Imatge del portaveu d' En Bici per Lleida – BACC

Com diu la pel·lícula: “Les Bicis són per l’estiu”?
La bicicleta conviu amb molts tòpics i un d’aquest és que les bicis són per l’estiu. Com sempre, hi ha alguna cosa de veritat. Amb el bon temps hi ha més gent que s’anima a agafar la bicicleta i desplaçar-s’hi. Amb tot, però els qui ens desplacem habitualment en bici no la deixem en tot l’any.

Hi ha un altre tòpic que és el clima de Lleida, fred i calor extrem, que no ajuda a emprar la bici, això és fals. L’hivern no és tan cru com per no poder agafar la bici. Només cal abrigar-se una mica… i a l’estiu no es passa més calor que caminant. Altra cosa és que li posem com alternativa el cotxe amb aire condicionat, que no és el nostre model a seguir.

Durant aquests mesos d’estiu s’incrementa el nombre de ciclistes?
Sí. Amb l’arribada del bon temps hi ha més bicis… Només cal fer una ullada als tallers i veurem les bicicletes empolsades que necessiten una revisió després de tot l’hivern desades. Hi ha molta gent que té mandra de moure’s amb el fred. Però és una qüestió d’hàbits. Quan tens el costum d’agafar-la a diari, poc importa si és estiu o hivern.

Un lleidatà es pot moure tranquil·lament en bicicleta per la ciutat?
Segons el recorregut que hagi de fer i si té les infraestructures necessàries. Per començar, hem de dir que si vas per la calçada pots arribar a tots els punts de la ciutat sense problemes i amb més rapidesa que els altres vehicles, això està demostrat. Hi ha gent que no se sent segura a la calçada per la pressió del trànsit a motor. Llavors ens trobem amb el problema d’un carril bici insuficient, desconnectat i que fa difícil arribar de segons quins punts a d’altres. L’alternativa és circular per les voreres i aquí ens trobem amb un conflicte cada vegada més present. Si la vorera és prou ampla no hi ha d’haver problemes de convivència, però aquí el ciclista ha de ser molt conscient que no pot pressionar el vianant. L’escala del més fort al més feble ens situa com a vehicle fort que pot intimidar els vianants si s’hi circula més ràpid del recomanable.

Teniu algun problema amb la convivència amb els vehicles motoritzats?
Ara mateix ho apuntàvem, el trànsit motoritzat sol ser agressiu en general i quan tu ets un element feble no sempre t’hi notes en harmonia amb els altre vehicles. Amb tot, hi ha gent que hi circulem habitualment i no hem patit mai cap accident, és una qüestió de percepció de la seguretat personal.

Com valora el traçat actual del carril bici de Lleida?
Hi ha trams que funcionen bé i altres que són nefastos. L’eix del riu és molt útil i permet anar de la zona dels instituts fins a la Mitjana amb força comoditat. Però hi ha moltíssims trams deficients i desconnectats que no et permeten de fer un recorregut segur ni còmode, anar pujant i baixant de la vorera a la calçada i ara trobar dos-cents metres de carril bici per tornar a la calçada fan que acabis en situacions de perill i amb força incomoditat.

Hi ha alguna ruta que es podria millorar dintre de la ciutat?
Moltes! Com hem dit el carril bici és bastant discontinu. Entenem que no tots els carrers poden tenir carril bici, però calen uns eixos bàsics que arribin a tots els barris, a les zones escolars i de més afluència a la ciutat. Per exemple ara, estem reivindicant, conjuntament amb la Universitat de Lleida, l’adequació de tot el carril bici de l’eix Sud-Nord, des de la Bordeta a ETSEA. Hi molts trams deficients en aquest eix, que han de millorar i fer-se útils i segurs. Ara mateix és una prioritat per a nosaltres i ens consta que també per la Paeria que hi està treballant.

La Paeria de Lleida es mostra interessada en fer realitat aquestes millores?
S’hi mostra però amb molta lentitud. Passen els anys i els problemes persisteixen. És clar que el transport amb bicicleta no és prioritari perquè hi ha infraestructures projectades des de fa anys que no s’han executat i la pressió que reben dels usuaris de la bici cada dia és major… Tothom té la percepció que hi ha més bicis al carrer i calen més infraestructures. A la moció tots els partits polítics ho van expressar així. Tots!

Parlem sobre la “massa crítica”. Heu rebut el suport de la gent? Es reivindicava alguna cosa en concret?
Ara amb les xarxes socials és més fàcil que la gent comparteixi continguts i cada vegada que hem convocat una massa crítica ha acabat venint prop d’un centenar de ciclistes, alguns han repetit i altres són nous. La gent ha reaccionat favorablement. El que es reivindica és tenir un espai per a la bicicleta, el carril bici en condicions, zones 30, més aparcaments, etc.

Quin considereu que és l’element més necessari, en quant a la mobilitat en bicicleta, a la ciutat?
El respecte mutu amb altres tipus de transport, tenir bones infraestructures, que no cal que siguin carrils bici, poden ser zones pacificades, rambles… Però el que cal de debò és una bona educació vial perquè tothom sàpiga com i per on ha de circular. És per això que demanem campanyes de sensibilització en quant a aquest tema.

Enhorabona per l’aprovació de la moció per fomentar l’ús de la bicicleta presentada el passat 30 de juny. Quines conseqüències són les més visibles?
De moment que s’aprovés per unanimitat va ser molt potent. Això vol dir que tots els grups polítics estan d’acord en que la bicicleta necessita més promoció i infraestructures adients. Això ho anirem recordant en totes les nostres accions i reivindicacions.

Quina serà la propera acció?
Continuarem en la línia de treball encetada, la moció és un pas més… ara tenim tots els polítics implicats en el tema, esperem que ho tinguin present en les diferents comissions. Nosaltres seguirem organitzant masses crítiques, reunint-nos amb la Paeria i donant veu als ciclistes a través del nostre web (www.enbiciperlleida-bacc.cat)

Hi ha alguna zona que requereixi un manteniment urgent?
Moltes, per exemple el tram de Rambla d’Aragó… i tants d’altres.

Alguns usuaris es queixen dels pocs aparcaments per a bicicleta que hi ha a l’estació de Renfe…
Sí és certa, és una de les coses que hem demanat en la moció… més aparcabicis en els llocs de més afluència. Jo animaria a fer arribar a la Paeria aquesta necessitat. Hi ha al web d’urbanisme un aplicatiu que permet de demanar col·locar aparcabicis i és molt útil.

Els accessos i les limitacions dels carrils bici tenen un bon manteniment?
No gaire… tenim el mateix mal que molts trams de carril bici, poc manteniment i abandó generalitzat.

ÁNGELA S. ARAMAYO

1 COMENTARI

FER UN COMENTARI