FERRMED defensa la construcció d’un centre d’intercanvi de mercaderies al Penedès

Amorós sosté que la confluència de l’autopista i l’alta velocitat ferroviària és un dels motius principals per crear un enclavament logístic

0
284
Imatge d'un centre de mercaderies. (Cedida)
El president de FERRMED, Joan Amorós, ha defensat aquest dimecres la creació d’un centre d’intercanvi de mercaderies al Penedès d’aquí al 2030 per treure rendiment a la futura construcció del Corredor Mediterrani. En una trobada amb empresaris i representants polítics del territori organitzada per l’ADEPG (Associació d’Empresaris del Penedès i el Garraf), Amorós ha explicat que els càlculs de FERRMED estimen que el funcionament del Corredor suposarà un augment del 56% de la superfície logística i industrial a Catalunya. En aquest sentit, ha senyalat directament el Penedès com a punt on situar un nou enclavament intermodal, pel fet que hi conflueixen el tren convencional, l’alta velocitat i l’autopista AP7. Amb tot, Amorós no s’ha posicionat respecte si això significaria construir el polèmic Logis Penedès, projectat fa més de 14 anys al Baix Penedès. “Les forces vives del territori han de discutir on situar-lo, però aquí cal un centre intermodal, segur”, ha subratllat.
Joan Amorós ha augurat que Catalunya necessitarà “tres o quatre” terminals d’intercanvi de mercaderies quan el Corredor Mediterrani estigui en funcionament, i demana que estiguin distribuïdes “adequadament” pel territori. Així, l’aposta de FERRMED –entitat multisectorial capdavantera en la defensa del Corredor- és que se’n construeixi una al Vallès Oriental, una altra a les Comarques Centrals, una tercera a Lleida i una altra al Penedès. “Calen espais que estiguin ben comunicats, i aquest ho està, fet que és un actor fonamental”, ha senyalat Amorós, que no ha especificat a quina zona exacte del Penedès s’hauria de construir aquesta estació intermodal de mercaderies.

Respecte les reticències que des del 2003 hi ha hagut al Baix Penedès pel projecte del Logis Penedès dissenyat per l’empresa pública CIMALSA (Centrals i Infraestructures per a la Mobilitat i les Activitats Logístiques SA) a cavall de l’Arboç, Sant Jaume dels Domenys i Banyeres, Amorós ha fet una crida a la col•laboració i a l’entesa territorial. “Catalunya és un país potentíssim, però hem de partir de la base que això té unes servituds”, ha apuntat, demanant aparcar els recels a l’impacte que pugui tenir sobre la zona un centre d’aquestes característiques. En aquest sentit, ha fet una crida a l’empresariat i els representants polítics per convertir Catalunya en un “gran hub de trànsit intercontinental”.

A banda de la idoneïtat del Penedès per les seves infraestructures, Joan Amorós també ha senyalat que el centre intermodal de mercaderies beneficiaria el potencial del territori, ja que ha assegurat que diversificaria la indústria. Amorós ha remarcat que “com més diversificada és una zona, més possibilitats hi ha de resistir la crisi ja que, si et falla un sector, l’altre aguanta”. “Està molt bé protegir i potenciar la indústria vitivinícola, que és fonamental, però també hem d’apostar per la industria transformadora lleugera”, ha argumentat el president de FERRMED.

De forma simultània a la construcció d’aquesta estació d’intercanvi de mercaderies, amb els corresponents centres de distribució i transformació de productes, Joan Amorós també ha defensat la importància de construir prèviament un intercanviador entre la línia de tren convencional i l’alta velocitat a la zona del Penedès. Amorós ha insistit que aquest intercanviador beneficiaria tant el trànsit de mercaderies com el transport de viatgers, ja que propiciaria l’aturada de trens regionals d’alta velocitat a la zona. Amb tot, des de FERRMED no senyalen si la millor opció seria construir l’intercanviador a la Granada o a l’Arboç.

Finalment, el president de FERRMED ha insistit en defensar que el Corredor Mediterrani s’enllesteixi a base de transformar les vies a ample internacional, en lloc de construir un tercer fil, el qual ha assegurat que “és molt més car”, alhora que n’ha criticat les limitacions tècniques i de velocitat que comporta. Joan Amorós ha instat així el govern espanyol a finançar l’ample internacional de la via inicialment en el tram Puigcerdà-Barcelona. Amb tot, ha lamentat que “la gent de Madrid, no en vol sentir a parlar”.

FER UN COMENTARI