Es registra una baixada de sol·licituds d’atenció social

El número de persones ateses als Serveis Socials municipals s’ha reduït un 2,3% el 2016 en relació al 2015

0
497
Montserrat Vilella, regidora de Benestar Social, explicant les dades

El tancament de la memòria de 2016 dels Serveis Socials municipals posa de manifest l’esforç que l’Ajuntament de Reus ha fet durant els darrers anys a través de la regidoria de Benestar Social per incrementar el pressupost i l’atenció de les persones que més pateixen les conseqüències de la crisi econòmica. L’any passat, l’Ajuntament va gestionar ajudes d’atenció per valor de 2,2 milions d’euros. Amb tot, la memòria constata com el 2016 ha estat un an y de canvi de tendència, ja que per primera vegada han baixat les sol·licituds d’atenció social per part de la ciutadania com a conseqüència de la progressiva millora de la situació econòmica.

Les xifres de la memòria així ho reflecteixen. El número de persones ateses als Serveis Socials municipals s’ha reduït un 2,3% el 2016 en relació al 2015. D’aquesta manera s’ha trencat la tendència històrica d’augment que s’havia produït des del 2001. L’any passat els Serveis Socials van atendre un total de 21.466 persones, ja sigui a través d’una atenció individual o familiar. La xifra representa en 20,58% de la població de Reus. L’any 2015, el número de persones ateses va ser de 21.966, el 21,12% de la ciutadania de Reus. Així mateix, 2.782 persones han estat ateses per primer cop l’any 2016, mentre que l’any 2015 van ser 3.443.

La millora de la situació econòmica ja s’ha notat entre la ciutadania, i com a conseqüència s’ha produït una reducció de les demandes socials. Igualment, també es confirma que els programes específics i recursos implantats els darrers anys, que estan a l’abast de la ciutadania, compleixen amb la funció de prevenció de situacions més greus.

En els darrers anys i amb l’objectiu d’atendre les conseqüències de la crisi econòmica, la regidoria de Benestar Social ha fet un esforç per respondre a l’augment del nombre d’usuaris i a la diversitat de les demandes de la ciutadania. L’atenció a la pobresa energètica, les ajudes per a la compra de material escolar o l’accés a l’habitatge són tres exemples de línies d’acció que la regidoria ha incrementat per atendre les noves necessitats socials.
En l’àmbit de la pobresa energètica, l’Ajuntament ha incrementat un 60,18% el pressupost destinat a ajudes. Dels 298.000 euros destinats e 2015 es va passat l’any passat als 495.000 euros. Pel que fa a les ajudes a l’habitatge, l’Ajuntament va incrementar l’any passat el número d’aju des en un 185%, al passar de les 154 ajudes de 2015 a les 440 de 2016.

Canvi organitzatiu
Durant el darrer trimestre de 2016 es va portar a terme un canvi organitzatiu amb l’objectiu de millorar l’atenció a la ciutadania, garantir una primera atenció immediata, millorar la resposta professional davant de les problemàtiques en les que s’intervé i promoure l’especialització dels professionals per temes i àmbits d’atenció.

Reptes de futur
La regidoria de Benestar Social es fixa coma objectius de futur mantenir i millorar els ajurs per garantie les necessitats bàsiques de la ciutadania. I, en aquest sentit, es fixa les línies d’acció següents, entre les quals destaquen: desenvolupar el nou àmbit d’ocupabilitat -és a dir, treballar en un programa que ajudi a preparar a les persones en situacions de vulnerabilitat per accedir al món laboral-, impulsar nous projectes i consolidar d’altres amb l’objectiu de garantir la Igualtat d’oportunitats sobre tot en l’àmbit de la Infància i afavor i augmentar el treball comunitari.

FER UN COMENTARI