Es denuncien una desena de tallers il·legals enguany a Girona

Alerten que n'hi ha molts més, però, com que operen des del domicili particular, son molt més complicats de perseguir

0
92
Un dels tallers mecànics il·legals descoberts per la Guàrdia Civil
L’Associació que agrupa els empresaris de tallers mecànics, CORVE, ha denunciat una desena de negocis il·legals en el que va d’any a les comarques de Girona. El seu president, Ernest Planas, però, assegura que problema “és molt més important”, ja que hi ha molts tallers que operen de forma clandestina en el mateix domicili. “Per demostrar-ho has de poder entrar dins la casa i això, tant per la policia com per nosaltres, és molt complicat”, afirma. La majoria de denúncies arriben per part de veïns, clients o mecànics d’altres tallers. “En molts casos sospiten del taller al veure que no compleix amb els requisits, sobretot en temes de residus o directament no tenen la placa que els habilita per treballar”, explica Planas.
Continua la lluita contra els tallers il·legals. La patronal del sector, CORVE, ha interposat, en el que va d’any, deu denúncies contra establiments que operen de manera fraudulenta a les comarques gironines. La majoria són locals que treballen sense tenir la placa que expedeix el Ministeri d’Indústria i que obliga a seguir una sèrie de requisits, que en molts casos no es compleixen.
El president de CORVE, Ernest Planas, alerta que el problema és que hi ha molta gent que no sap que el taller on porta a reparar el seu vehicle és il·legal. Per això remarca que el client “ha de fixar-se amb la placa que identifica el taller” i que el propietari ha d’exposar en un lloc visible. Planas recorda que en cas d’accident, si es demostra que és conseqüència d’una mala praxi per part d’un mecànic d’un taller il·legal, “l’asseguradora no en voldrà saber res”.
El president de la patronal explica que habitualment son els veïns o clients del taller els qui donen l’alerta, i és aleshores quan CORVE s’acosta a l’establiment, per veure si es pot o no denunciar. En cas que hi hagi prou indicis, ho denuncien a Mossos, al SEPRONA (Guàrdia Civil), al Departament de Treball i el Ministeri d’Indústria.Amb tot, Planas diu que “a vegades” és difícil perseguir-los sobretot si son clandestins. “Quan el frau es produeix en el domicili particular, és molt complicat de denunciar perquè la policia necessita una ordre”. Aquests casos però, les reparacions que fan “solen ser poc importants” perquè no tenen la maquinària ni la preparació necessària per fer una feina complexa, diu Planas.

Contractar detectius

Una de les mesures que CORVE vol tirar endavant és la contractació de detectius privats que investiguin els tallers il·legals que hi ha arreu de la demarcació, per tal de denunciar-los. La iniciativa havia de començar l’any passat però, tot i que la patronal dels tallers té el pressupost per tirar endavant aquesta mesura, l’empresa de detectius amb la que havien de treballar no va acceptar les condicions.

Tot i això Planas explica que “tenen clar que ho faran” perquè ara mateix han de ser els clients o els veïns qui ho denunciï. “Hem d’aconseguir acabar amb l’intrusisme, perquè suposa un greuge pels que treballen de manera correcte”, remarca.

Un negoci sorgit per la crisi

Planas ha explicat que la proliferació de tallers il·legals s’ha disparat arran de la crisi. “Molta gent que va perdre la feina, es feia el seu taller a casa”, explica. De fet, des de CORVE asseguren que fa una dècada “era molt estrany” trobar negocis que operessin de manera il·legal.

Planas recorda que, en contra del que pot pensar molta gent, portar el cotxe a un taller il·legal pot ser “molt més car” que en un que en un que operi amb tots els permisos en regla. “En un negoci fraudulent, hem de pensar que no ens faran factura i que comptaran les hores que el mecànic consideri i no les reals”, alerta.

A més, el president de CORVE destaca que en la majoria d’aquests tallers “no podran arreglar una avaria complexa” perquè no tenen ni les eines ni la preparació en molts casos.

Venda il·legal de cotxes

Un altre punt que s’investiga des de CORVE és la venda fraudulenta de cotxes al carrer. Es tracta de persones que utilitzen la via pública com un concessionari de vehicles. “Ens trobem carrers plens de cotxes en venda i tots tenen el mateix número de telèfon“, denuncia Planas.

El president de la patronal de tallers explica que aquesta pràctica “és molt habitual” a ciutats com Figueres, i demana que es “posi remei a aquest tipus d’intrusisme”. “A Girona es va tallar d’arrel i volem que a Figueres també s’acabi”, diu Planas.

FER UN COMENTARI