Entitats comercials de Reus reclamen un pla de xoc a l’Ajuntament

Des de la Unió de Botiguers i el Tomb de Reus sostenen que cal més implicació per part del consistori per revitalitzar el comerç reusenc

0
793
Imatge del carrer Monterols, una de les principals vies comercials de Reus. Fotografia: Alba Sancha
FarmaciaBanyeres_728x90

La crisi econòmica que va iniciar-se fa tot just 10 anys ha estat el pretext recurrent per argumentar diferents situacions, entre elles la davallada del comerç a peu de carrer a Reus, una ciutat fonamentalment comercial.  Segons les últimes dades del cens d’establiments comercials de la Generalitat de Catalunya, Reus ha perdut 12 establiments durant el 2017. A finals de 2016, la xifra d’establiments a la ciutat se situava en 1.643, mentre que a finals de 2017 la xifra s’ha reduït als 1.631 establiments. Darrerament, grups de l’oposició, com Ciutadans, han reiterat la necessitat d’un “pla de xoc” en l’àmbit comercial, com explicava el portaveu de la formació taronja, Juan Carlos Sánchez, durant una entrevista concedida a La Ciutat. De la mateixa manera, la Unió de Botiguers i el Tomb de Reus també consideren necessària una major implicació per part de l’Ajuntament.

Decisions polítiques poc encertades

“En les reunions que realitzem amb l’ajuntament, demanem sempre un pla de xoc que, de moment, no estan fent”, assegura el president de la Unió de Botiguers, Àlfred Pitarch, en declaracions a La Ciutat. Tant Pitarch com la presidenta del Tomb de Reus, coincideixen en què la presa de decisions polítiques poc encertades han afectat al comerç local. Una d’aquestes és l’obertura de la Fira Centre Comercial, amb la qual s’ha generat “un excés d’oferta innecessària perquè no es pot abastar a la ciutat de Reus i els voltants”, segons Pitarch. La presidenta del Tomb, a més, detalla que amb això no només s’ha ressentit el comerç local, sinó també les cadenes que s’han traslladat al centre comercial. “Convivíem perfectament i ens retroalimentàvem”, assegura Molner, que, a més, recorda que l’alcalde, Carles Pellicer, dies abans que s’inaugurés la Fira CC va assegurar que “el cànon que paga el centre comercial es destinaria íntegrament a la promoció del comerç del centre de la ciutat. Però no ha estat així”.

Preus de lloguer massa alts

Un altre dels factors que ha influït en aquesta davallada és el preu del lloguer dels locals de Reus. “El preu del metre quadrat està molt sobrevalorat”, defensa Molner, que sosté que, encara que es tracti de “negociacions privades”, el sector públic podria prendre mesures en aquest àmbit. “Hi ha molts propietaris de locals a Reus que no cedeixen a abaixar els preus”, apunta Pitarch. La presidenta del Tomb de Reus i el president de la Unió de Botiguers coincideixen en el fet que, “de la mateixa manera que es multa als bancs amb habitatges buits”, des del consistori també s’hauria de poder regular la situació actual dels lloguers a Reus. Un exemple seria “concretar un termini de temps i si el propietari no aconsegueix llogar el local en aquell temps al seu preu, haver-ho de rebaixar un percentatge”, proposa Molner, de manera que es pugui “regular el preu dels lloguers amb uns mínims i màxims”.

Igualment, Àlfred Pitarch també destaca les traves administratives i fiscals de l’ajuntament amb les quals es troben els comerciants que volen obrir un negoci a Reus. El president de la Unió de Botiguers assegura que “és complicadíssim” i “no es dóna cap ajuda”, encara que el consistori “hauria d’incentivar el consum”. Finalment, Pitarch recalca que “si l’aposta de la ciutat és el model comercial, cal més implicació per part de l’ajuntament”, destinant més recursos econòmics i que això es vegi reflectit al pressupost.

Un dossier sobre els locals buits al centre de Reus

Per la seva banda, la presidenta del Tomb de Reus, Gemma Molner, ha detallat que des de l’entitat fa 5 anys va sorgir la idea d’elaborar un dossier informatiu i amb actualitzacions mensuals o trimestrals, sobre la situació i característiques dels locals buits al centre de la ciutat, així com el flux de gent del carrer on se situen, per facilitar la tasca a aquelles persones que estiguin interessades a obrir un comerç a Reus. No obstant això, es tracta d’un treball que des de l’entitat no es pot assumir “per falta de recursos tant econòmics com humans”. Per aquest motiu, van presentar més tard la seva proposta a l’Ajuntament. Molner explica que actualment l’Agència Reus Promoció estaria elaborant un dossier, encara que de forma “molt light” i no com li agradaria. Segons li han fet saber des del consistori, suposadament s’estarien trobant amb alguns entrebancs a l’hora de realitzar aquest dossier perquè els agents immobiliaris “no volen facilitar la informació sobre els locals”.

Fonts municipals han explicat a aquest mitjà que l’Agència Reus Promoció va engegar el passat març de 2017 un projecte en aquest sentit. La iniciativa pretenia ser “un catàleg de l’oferta de locals  disponibles” a més d’una eina per “impulsar l’activitat comercial de la ciutat”, com es pot llegir al web del consistori.  Tot i això, de moment, només s’ha realitzat una primera fase del projecte que va consistir en “la recollida, gestió i anàlisi de la informació”. La següent fase, per la qual caldria “la col·laboració del sector immobiliari”, materialitzaria el catàleg de locals buits, tot i que encara no ha arribat, però és un projecte “encara viu”, com confirmen les mateixes fonts municipals.

FER UN COMENTARI