Empreses catalanes busquen noves oportunitats de negoci a la Xina i Hong Kong

El 2016 les exportacions catalanes a la zona van assolir els 1.600 MEUR

0
217
Imatge d'empresaris en un acte de la missió comercial a Hong Kong wl 29 de març del 2017. Foto: ACN
Una quarantena de companyies catalanes finalitzaran aquest divendres la missió comercial a la Xina i Hong Kong, organitzada per Acció i l’Agència Catalana de Turisme de la Generalitat. Durant aquesta setmana, empreses dels sectors de l’agroalimentació, el turisme, l’automoció i la biotecnologia busquen obrir noves oportunitats de negoci en una regió on les exportacions catalanes van assolir l’any passat els 1.600 MEUR. Una població de més d’un bilió d’habitants i un ràpid desenvolupament econòmic han convertit la Xina en el major mercat emissor de turistes i en el principal importador de productes agroalimentaris. Actualment, prop de 7.800 empreses catalanes ja exporten a la zona.

La tendència a l’alça de les exportacions catalanes també es manté a la principal potència asiàtica, on l’any passat el creixement va ser d’un 9%, fins a arribar als 1.308 MEUR. Actualment hi ha més de 5.100 empreses catalanes que hi exporten principalment carn, productes farmacèutics i aparells i material elèctric. El futur també es preveu ple d’oportunitats en els àmbits de la biotecnologia, la indústria del grafè, la robòtica industrial i noves tecnologies informàtiques com l’Internet de les Coses.

A la regió de Hong Kong, el negoci de les firmes catalanes va arribar als 292 MEUR l’any 2016, un 16% més. Destaquen les exportacions de carn, productes químics i perfumeria i cosmètica de les 2.690 empreses del país que actualment exporten a la ciutat. Un dels sectors que presenta més oportunitats d’expansió a Hong Kong és l’agroalimentari, ja que importa un 95% dels aliments i les begudes que s’hi consumeixen.

Xocolates Torras vol endinsar-se a la Xina amb productes singulars
L’empresa Xocolates Torras no té presència a la Xina, tot i que comercialitza els seus productes a 45 països del món. Les exportacions representen uns 3 MEUR a la firma gironina -un 30% de la seva facturació-. Durant la seva participació a la missió comercial, el seu gerent, Xavier Recoder, s’ha mostrat convençut que trobaran en el mercat xinès un nínxol de mercat adient per col·locar alguns dels seus productes d’especialització. En els darrers temps, la marca ha apostat per la xocolata sense sucre i sense gluten, i actualment es troba immersa en una nova oferta de xocolata orgànica.

Els xinesos ja són els principals clients del Passeig de Gràcia
L’Associació del Passeig de Gràcia de Barcelona, que aplega unes 200 empreses, vol incrementar les relacions amb touroperadors i agències de viatge per captar més turistes xinesos. Actualment, el visitant xinès és ja el principal client de les botigues de la zona, segons ha destacat Verònica Rodríguez, directora de Màrqueting Turístic Internacional de l’entitat. “Per ells és un tema d’estatus i de reconeixement social tornar a la Xina havent comprat molts productes a Europa, i més si són de marca”, ha assenyalat.

Promoció de la Colònia Güell i de les Mines de Cardona
L’empresa Advanced Leisure Services, dedicada a la comercialització i la gestió de productes turístics principalment a Barcelona, també busca més clientela xinesa. Alguns dels objectius són descobrir a aquest mercat la Colònia Güell, on ara hi ha un predomini dels japonesos, així com propostes fora de la ciutat per sortir dels circuits convencionals. Una de les que ha tingut més bona acollida és la de les Mines i el Castell de Cardona per la seva singularitat, segons ha explicat la directora de l’empresa, Esther Orriols.

Peixos zebra criats a Catalunya per testar nous medicaments
L’empresa Zeclinics promociona a la Xina i Hong Kong l’ús de cries de peix zebra per fer estudis test de fàrmacs i tractaments mèdics. L’avantatge d’aquesta espècie és que té un cicle de vida curt i permet estudis més ràpids i econòmics que els que es fan tradicionalment amb rosegadors, segons ha explicat un dels seus cofundadors, Davide D’amico. Aquesta ‘start-up’ de la UPF va néixer fa quatre anys de la mà de quatre joves investigadors. Actualment, més del 75% del seu negoci es genera a l’estranger.

Baiget: “L’Àsia és un gran mercat i les nostres empreses han de ser-hi”
El conseller d’Empresa i Coneixement, Jordi Baiget, ha subratllat que la Xina i l’Àsia en el seu conjunt han esdevingut un gran mercat ineludible per a les empreses catalanes. Segons el conseller, l’impuls d’aquesta missió empresarial ha de permetre afavorir tant la implantació de noves empreses catalanes a la Xina com l’arribada d’inversions xineses a Catalunya. Baiget ha explicat que un dels aspectes que s’han treballat durant la missió és com fer “més abordable” l’obtenció dels segells de qualitat per poder introduir els productes catalans al país.

FER UN COMENTARI