El Trapezi estrenarà un gran cabaret

Leandro Mendoza, nou director del Trapezi, apostarà per la producció d'espectacles

0
533
Imatge de la darera edició del Trapezi
El nou director del Trapezi, Leandro Mendoza, té molt clares les seves apostes en l’etapa que ara inicia al capdavant de la Fira del Circ de Catalunya i és ajudar més en la producció d’espectacles. Entre d’altres projectes, Mendoza preveu recuperar l’espectacle inaugural que “fa anys que està faltant degut al poc pressupost” i que tornin les carpes de circ a la Fira. El canvi en la direcció al capdavant del Trapezi es va donar a principis d’any i gran part de la programació de la cita d’enguany, que se celebra de l’11 al 14 de maig, ja estava tancada. El certamen arrencarà aquest any amb el ja mític cabaret, que es farà a la Plaça del Mercadal de Reus i serà de gran format i amb artistes i bandes en viu.
En substitució de Jordi Gasar, la companyia Cíclicus, integrada pels artistes Leandro Mendoza i Tanja Haupt, va estar seleccionada a principis d’any com a responsable de la direcció artística de Trapezi-Fira del Circ de Catalunya després de portar-se a terme un procediment obert de selecció del servei per a la direcció artística de les edicions XXI i XXII d’aquest festival.

Mendoza ha dit que aquest és “un any de traspàs, tranquil, estudiant molt bé el festival, escoltant la direcció artística sortint i fent un relleu tranquil. En aquest trimestre que hem tingut per fer els preparatius del Trapezi, volem canviar una mica la línia i bàsicament treballar ajudant més a la producció”. “A la producció”, ha lamentat, “no hi ha cap agent que hi incideixi per pujar dos esglaons en la producció nacional, i creiem que hem de donar recursos als artistes per treballar en majors condicions. Al món del circ català, no hi ha gaires companyies grans, són només solos o duets, però la única producció que hi ha fixada a l’any és el circ d’hivern. Es necessita explorar en produccions i formats i ajudant a la producció trobarem companyies més grans, més produïdes i que es puguin internacionalitzar i s’ha de reforçar”.

Mendoza ha posat com exemple ajudar perquè diferents companyies estrenin i si pot ser ho facin en el marc d’una xarxa i per això, ha considerat, es necessita trobar complicitats. “El circ dialoga amb moltes arts escèniques com el teatre, la dansa o la música i aquí es poden trobar complicitats”, ha afegit.

Programació
De fet, ha apuntat que al Trapezi d’enguany estan començant a col·laborar en produccions, però ha reconegut que encara és “embrionari”. Així mateix, ha anunciat que ja col·laboren amb el Sismògraf amb ‘Mira T’, un espectacle del Circ Pànic que s’estrenarà al Sismògraf d’Olot i després anirà al Trapezi.

Dos dels espectacles d’enguany són ‘Nàufrags’ de La Industrial Teatrera, una companyia de teatre i circ, de carrer i de sala, especialitzada en clown, i ‘Espera’ de la Companyia ‘eia’, un espectacle de carrer apte per a tots els públics i que busca combinar el llenguatge actual de la investigació acrobàtica amb el llenguatge a-temporal de tradicions i rituals populars.

Ha destacat que aquest any tampoc hi haurà espectacle inaugural com a tal perquè “el procés d’un inaugural és bastant llarg i dins dels pressupost que estem treballant (375.000 euros) és costós, però per l’any pròxim en tindrem un amb xarxa amb altres festivals per poder coproduir-ho i que faci gira”. Així mateix, el tret de sortida del Trapezi el donarà el Cabaret, que serà de gran format i s’interpretarà a la Plaça del Mercadal amb artistes i bandes en viu i amb números molt tècnics.
Format de festival de ciutat

El nou director artístic ha apuntat que no volen perdre el format de festival de ciutat. “El Trapezi és molt estimat a Reus i té una tradició que fa 20 anys hi havia nens que estaven de públic i ara són artistes”, ha assenyalat. “Com a fira estratègica i més de país, volem trobar un espai de negoci més important com també explorar formats nous que li falten al sector i que incideix en la producció”, ha dit Mendoza.

Ha recalcat que en la seva nova etapa un dels centres és “entendre més el circ en tot el seu ventall estètic primer perquè el trapezi s’ha emmirallat molt en el circ francès” i aquest ventall és més gran. Així mateix, ha apuntat que s’ha de créixer en els formats com per exemple programar circs amb vela.

La darrera edició
L’any passat, i durant quatre dies, es van programar una setantena d’espectacles de 20 varietats diferents amb la participació de 31 companyies. Els espectacles als teatres van arribar a vendre 2.315 entrades i es van repartir 992 invitacions a professionals. L’afluència als carrers va disminuir respecte a anteriors edicions però, amb tot, es va estimar que la fira va atreure prop de 90.000 persones. L’anterior director artístic del festival, Jordi Gaspar, va destacar que calia atreure públic de la resta d’Espanya, “un mercat immediat del circ català”, que fins ara li ha costat apropar-se a Reus.

FER UN COMENTARI