El Memorimage porta a Reus tretze films amb la revolució com a fil conductor

Andrea Motis i Joan Chamorro inauguraran el certamen el 7 de novembre, que també tindrà un lloc per a la música

0
151
Imatge de la presentació de la 13a edició del Memorimage. Foto ACN
Wifi_Penedès_728x90
La 13a edició del Festival Internacional Memorimage de Reus ha programat tretze films, fets amb imatges d’arxiu, amb la revolució com a fil conductor del programa. El certamen també guarda un lloc per a la música i Andrea Motis, protagonista del film ‘Andrea Motis, la Trompeta Silenciosa’, inaugurarà el festival el 7 de novembre amb una actuació en directe amb Joan Chamorro. La revolució ‘stricto sensu’ es viurà amb ‘No intenso agora’, que reconstrueix el maig del 68; o amb ‘Nueve días sin Fidel’, que retrata les jornades després de la mort del líder cubà. Un altre tipus de revolucions es veuran en films com ‘Miró contra Miró’, sobre els canvis en la concepció de l’art; o ‘Ciudadano Fernando Gallego: Baila o muere’, sobre la forma d’entendre el lleure i la música. El certamen, que s’allargarà fins al 10 de novembre, compta amb un pressupost de 92.000 euros.

La regidora de Cultura, Montserrat Caellas, apunta que el Memorimage nodreix l’oferta de festivals a la ciutat, juntament amb el FEC, el COS o el Trapezi, i fa que Reus es converteixi en la “capital documental” amb la projecció de diversos films i la coincidència de documentalistes, productors i professionals.

Coincidint amb Reus com a Ciutat de la Música 2018, el certamen ha volgut fer una picada d’ullet i ha programat un Memorimage “més musical”, segons el director artístic, Daniel Jariod. La inauguració, amb ‘Andrea Motis, la Trompeta Silenciosa’ de Ramon Tort, continuarà amb una actuació en directe de la intèrpret, juntament amb Joan Chamorro, al mateix Teatre Bartrina El film es presenta com una història íntima on apareixen canvis vitals, dubtes, pors, contradiccions i, sobretot, jazz. La música també està present amb ‘Ciudadano Fernández Gallego: baila o muere’: “és un excel·lent documental sobre Nando Dixkcontrol, un dels discjòqueis que han canviat la percepció de la música”, ha considerat Jariod.

La revolució es plasma a ‘No intenso agora’, un film d’autor que a través d’imatges d’arxiu de la Revolució Cultural del 68 de la Xina però també de França, Txecoslovàquia i Brasil, investiga i reflexiona sobre els esdeveniments i els seus protagonistes, així com del moment posterior, quan les passions queden enrere. ‘Nueve días sin Fidel’ enregistra els nou dies de dol oficial a Cuba després la mort del ‘comandante’. Una altra mena de revolució és la que es veu a ‘Miró contra Miró, que desvela l’altra cara del pintor, que cremava els seus quadres i destruïa la seva obra per no perdre la seva capacitat de provocar.

Seguint encara amb el mateix fil conductor, Jariod ha assegurat que la revolució “no es pot fer sense els joves”. Així, es podrà veure ‘Out’, un film fet amb imatges de Youtube i presentat com “una radiografia d’un temps de valentia” en què diferents adolescents enregistren el moment d’explicar a les seves famílies que són gais, lesbianes, bisexuals o transsexuals. A la secció oficial també es projectarà ‘Deaf Child’ que narra la història d’en Tobias, un nen que va néixer sord i que, ja d’adult, reflexiona a través de la mirada del seu pare, el que ha estat la seva infantesa i joventut.

A la secció MemoriReus es projecten ‘Una vida fent fira’, amb set dècades de la firaReus amb testimonis i retrats d’una ciutat amb caràcter comercial; ‘Hereus d’un cardenal proscrit’, que retrata com durant la dictadura franquista hi va haver una part de l’església catòlica tarragonina que va ser fidel a la seva fe tant com ho va ser a Catalunya i a la seva cultura; a més de ‘Nueve días sin Fidel’.

Les entrades a les sessions són lliures excepte per a la inauguració i la cloenda, quan s’ha de reservar, sense cost, un seient.

El repte dels espectadors

Jariod ha recordat que l’any passat el festival va coincidir amb una situació política convulsa, amb una aturada de país que va obligar a moure el dia de la inauguració i a parar dues altres sessions. “Els números d’assistència van quedar en suspens, amb unes 2.800 persones, però si haguéssim mantingut la normalitat, hauríem superat les xifres de l’any anterior”, ha apuntat. Així, aquest és el repte per la tretzena edició: consolidar l’increment d’espectadors.

En total, s’han programat 13 films, alguns dels quals doblen sessions, i es manté també el Memorimage Online, amb la possibilitat d’accedir a algunes de les pel·lícules incloses en la programació a través de Filmin. L’any passat, el 30% dels “assistents” al certamen van registrar-se a través d’aquesta plataforma.

Per Filmin es podrà veure en exclusiva una selecció de cinc pel·lícules de l’edició 2018 (‘Out’, ‘No intenso agora’, ‘Dolphin Man’, ‘Nueve días sin Fidel’ i ‘Una vida fent fira’), a més de nou títols d’anteriors edicions de Memorimage (‘Com canviar el món’, ‘El gran vuelo’, ‘Game over’, ‘Joana Biarnés, una entre totes’, ‘Priorat’, ‘Sobre la marxa’, ‘Després de la boira’, ‘Els records glaçats’ i ‘Angry Inuk’.

Paral·lelament, dins el marc de la Jornada Professional, tindrà lloc la segona Trobada de Responsables d’Arxiu i Documentació de les Televisions estatals, que té com a objectiu contrastar mètodes diferents d’organització, gestió del treball o de recursos. A més, s’oferirà una Master Class liderada per Ben Green, un dels precursors sobre les negociacions de drets d’imatge i que va treballar per l’arxiu de la BBC.

FER UN COMENTARI