El Govern estudiarà com aconseguir la implantació d’un tren tramvia a Salou i Cambrils

Les obres de canalització del barranc de Barenys començaran el 2020 amb una inversió de 14 milions d'euros

0
319
Pla mitjà de l'alcalde de Salou, Pere Granados, i del conseller de Territori, Damià Calvet, en roda de premsa. Imatge del 31 d'octubre del 2018. (Horitzontal)
Wifi_Penedès_728x90
El Govern vol convocar abans de final d’any una cimera amb els ajuntaments de Salou i Cambrils, el Ministeri de Foment, Adif, FGC i la Generalitat per abordar la integració de la línia del ferrocarril que creua els nuclis urbans d’ambdós municipis i la implantació d’un servei de tren tramvia. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha assenyalat que l’objectiu de la trobada serà “portar a una sola taula” el full de ruta sobre el planejament i els calendaris de les actuacions. L’alcalde de Salou, Pere Granados, ha insistit que un tren tramvia seria la solució “al nyap ferroviari” existent. De fet, els alcaldes fa temps que exigeixen el desmantellament de la via actual un cop entri en servei el Corredor Mediterrani perquè fa de barrera i “trinxa” les ciutats.

El conseller Calvet ha explicat que mentre no es concreten aquests projectes de futur, el transport públic a la zona estarà garantit amb les estacions del Corredor. Pel que fa a l’estació de Salou-PortAventura, que es quedarà com a final de línia quan els trens deixin de passar per la costa, el conseller ha garantit “no deixarà mai de prestar servei”.

Tant el conseller com l’alcalde de Salou han coincidit a destacar que amb el canvi de govern espanyol hi ha més sintonia a l’hora d’abordar les necessitats pendents. “Amb els anteriors responsables era molt difícil, fins i tot asseure’s a parlar, però els actuals reconeixen les problemàtiques que ens afecten com a societat i mostren voluntat de parlar-ne. La música sona bé, però cal posar-hi lletra”, ha expressat Calvet.

Durant una reunió a l’Ajuntament de Salou, el Govern ha traslladat al consistori que el projecte executiu de canalització del barranc de Barenys ja està enllestit i que les obres podrien començar l’any 2020. Amb aquesta actuació es posarà fi al “problema històric” d’inundacions al barri de la Salut, “impròpies del segle XXI”, segons ha manifestat l’alcalde Granados.

Entre aquest any i el vinent la previsió és fer l’aprovació definitiva del projecte mentre es resolen les expropiacions pendents -quantificades en 4,5 milions d’euros-. Quan es disposi plenament dels terrenys podran començar les obres, previsiblement durant els primers mesos del 2020, segons Calvet. El conjunt de l’actuació s’enfilarà als 14 milions d’euros, comptant les expropiacions, els enderrocs i l’endegament del barranc.

El conseller ha admès que voldrien que la canalització del barranc ja estigués resolta, però ha recordat que una sentència del TSJC va obligar a repensar el projecte. A l’espera de la valoració de l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA) i del propi Ajuntament, el projecte preveu la construcció de diverses basses a l’inici del terme municipal per respondre a les exigències normatives.

La proposta inicial contemplava un cabal Q-200 -la probabilitat d’inundació en un període de 200 anys-, però arran de la sentència judicial ha calgut aplicar un cabal Q-500, que suposa doblar la capacitat de la canalització. Els tècnics han hagut de buscar solucions per garantir aquest volum d’evacuació d’aigües en cas d’avinguda, una qüestio que s’ha resolt amb les basses i no amb més canals de desguàs. L’alcalde ha subratllat que l’opció definitiva evita més expropiacions al barri de la Salut i que els afectats podran cobrar durant l’any vinent.

FER UN COMENTARI