De la Serna garanteix el tercer fil entre Vila-seca i Castellbisbal per al transport de mercaderies

El ministre de Foment anuncia que el tram entre Vandellòs i Tarragona quedarà enllestit tres mesos abans del previst, a principis de 2018

0
845

El govern espanyol s’ha compromès a tenir executat, abans de principis 2020, el tercer fil entre Vila-seca i Castellbisbal que hauria de garantir el transport de mercaderies amb ample internacional fins a la frontera amb França. El ministre de Foment, Íñigo de la Serna, ha reiterat aquest divendres a la tarda el seu compromís amb aquesta actuació en una visita de “supervisió” de les obres del Corredor Mediterrani entre Vandellòs i Tarragona. Segons ha anunciat, aquest tram es posarà en marxa finalment a principis del pròxim 2018, per iniciar la circulació en període de proves, tres mesos abans del previst. De la Serna ha confirmat també que el tram de doble via entre Castelló i Vandellòs i, posteriorment, des d’aquest municipi i fins a Tarragona, es canviarà a l’ample de via internacional.

De la Serna, que ha recorregut aquest divendres a la tarda el tram entre Cambrils i l’Hospitalet de l’Infant a bord d’un tren laboratori d’Adif, ha intentat desenredar l’embolic generat pels anunci dels govern del PP sobre tercers fils i amples de via al llarg del llargament esperat Corredor del Mediterrani. D’una banda, ha reiterat que el govern espanyol segueix apostant per l’execució del tercer fil entre Vila-seca, Sant Vicenç de Calders i Castellbisbal per facilitar la sortida de les mercaderies del Camp de Tarragona en direcció cap al nord i l’Estat francès.

Segons ha precisat, en aquests subtrams queden pendents de resoldre “problemes administratius” derivats del període de “govern en funcions” del PP. Això va suposar que dos del tram requerissin la modificació del projecte i, en el restant, es rescindís el contracte per “alteració o modificació substancial”. Tot plegat, ha precisat, no altera el “manteniment íntegre dels nostres compromisos”, sense fixar, però, cap altra data concreta més enllà de principis de 2020 que ja havia apuntat el president del govern espanyol Mariano Rajoy. No ho té tant clar la Generalitat: el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, recordava aquest divendres al migdia la manca de concreció, sobre la solució tècnica definitiva i el calendari, per part del govern espanyol.

El ministre, a més, ha volgut negar els constants canvis de parer que l’executiu del PP ha mostrat durant els últims mesos al respecte. Des dels plantejaments d’Ana Pastor a favor d’un Corredor Mediterrani únicament amb ample internacional, a la posterior idea –ara, novament, totalment descartada- d’implantar el tercer fil davant la pressió exercida per grans empreses del Llevant peninsular, que utilitzen encara mitjans ferroviaris d’ample ibèric per poder transportar les seves mercaderies. “No hi ha cap problema amb el tràfic de mercaderies amb ample internacional”, ha assegurat de la Serna. “Ens permet fer-ho sense problemes perquè n’hi haurà fins a la frontera. Al contrari, les empreses no hauran de tenir cap tren amb tecnologia de canviador d’ample per travessar vies diferents i poden arribar amb l’ample europeu a la frontera”, ha matisat.

Pendent encara l’execució d’aquest compromís, l’actuació parcial que en aquests moments es troba més avançada després de quinze anys d’obres, és el tram entre Vandellòs i Tarragona. El ministre ha remarcat que el seu acabament, finalment, s’avançarà tres mesos respecte l’anterior previsió. Així les coses, ha precisat, l’actuació quedarà executada i començarà la circulació de trens en proves a principis del pròxim 2018, mentre que fins aquests moments es preveia iniciar aquest procés al final del primer trimestre de l’any vinent. Un tram que, un cop en marxa, segons ha recordat, pot retallar considerablement –fins a mitja hora- el temps de viatge entre Barcelona i València. La inversió en aquest tram ha superat els 650 milions d’euros, segons ha recordat de la Serna dels 17.000 que costarà tot el Corredor del Mediterrani.

Ample internacional a tot el Corredor

Tot el cercle d’aquesta ingent infraestructura ha de quedar tancat amb la conversió final de tot el tram entre Castelló i Tarragona a l’ample internacional. Un procediment, segons Adif, que no requereix una excessiva complexitat tècnica atès que tots aquests trams construïts inicialment amb ample ibèric disposen de travesses polivalents que permeten modificar la distància dels rails a l’ample internacional. Així, segons de la Serna, un cop finalitzin les obres del tercer fil entre Vila-seca i Castellbisbal i s’hagi completat la transformació a l’ample internacional del tram entre Castelló i Vandellòs, es procedirà a efectuar aquesta mateixa operació entre la doble línia que s’està finalitzant entre Vandellòs i Tarragona. Una operació que, segons el ministre, s’allargarà durant uns tres mesos i permetrà donar continuïtat a totes les actuacions. Queda per veure, però, com s’efectuarà la connexió des de la doble via amb ample internacional amb l’accés a la ciutat de Tarragona, de moment amb ample ibèric. “És obligatori que el Corredor tingui ample internacional, és el que havia previst. Qualsevol altra connexió ha de preveure intercanviadors o un tercer fil als trams que s’hi vulguin connectar”, s’ha limitat a respondre de la Sera.

En aquest context, de la Serna ha refermat que el tram entre Castelló i Vandellòs, un cop rescindits els contractes previstos per a la instal·lació del tercer fil, es tornaran a adjudicar aquest 2017 per poder efectuar la circulació en proves a finals del 2019. “Això ho hem dit des del principi i de forma transparent”, ha assegurat, tot vantant-se de complir els compromisos assumits “per damunt de les expectatives” inicials i reptant els mitjans de comunicació a fiscalitzar el compliment d’aquests terminis. “L’avenç del Corredor del Mediterrani i les connexions dels sistemes de mercaderies i passatgers serà molt significativa els pròxims mesos”, ha garantit.

Transformació en via verda

Per últim, el ministre ha avançat que l’actual línia ferroviària de la costa, que travessa els nuclis urbans, podria ser utilitzada “amb caràcter local” per la Generalitat –en el tram que va de Cambrils cap al nord- o bé ser reconvertida en una via verda. En aquest últim cas, ha abundat, caldrà que es tramiti la corresponent autorització ambiental –així com els informes que la mateixa Generalitat pugui requerir-, a més de disposar del “consens” entre tote les partís implicades. “Adif no aixecarà la via i reacondicionarà l’espai si no hi ha consens amb els municipis i la Generalitat”, ha assegurat de la Serna. A partir d’aquest punt, ha precisat, caldrà tancar acords amb el Govern per a la possible cessió, els termes d’ús i la definició dels trams concrets.

FER UN COMENTARI