De la Serna critica que Girona es queixi per les obres del TAV

El ministre de Foment no concreta calendari per al parc Central però diu que el túnel tindrà instal·lada la Xarxa Rescat a finals d'any

0
270
Imatge de recurs de l'estació de tren de Girona
El ministre de Foment, Íñigo de la Serna, ha criticat que Girona es queixi pel retard que acumulen les obres lligades al TAV quan, precisament, cada dia rep “desenes de reivindicacions de qualsevol localitat d’Espanya perquè hi arribi l’alta velocitat”. En resposta a una pregunta del senador Quim Ayats, recordant-li el memorial de greuges i reclamant-li posar data per acabar les obres, el ministre li ha etzibat: “No pot obviar que, des del gener del 2013, el tren sí que arriba a Girona, a diferència del què passa en moltes altres ciutats”. De la Serna no s’ha ni referit als incompliments de l’Estat amb el projecte (per exemple, el soterrament del tren convencional) i s’ha limitat a recordar, sense precisar terminis, que Adif invertirà 2,5 MEUR en la reposició del parc Central. Sí que ha avançat, però, que al desembre els túnels urbans del TAV ja tindran instal·lada la Xarxa Rescat, una de les condicions que posa la Generalitat per aprovar-ne el pla d’autoprotecció.
El retard que arrossega l’Estat amb l’obra del TAV a Girona ha passat aquest dimarts pel ple del Congrés. El senador Quim Ayats (ERC) ha interpel·lat al ministre de Foment i li ha demanat que posés data per acabar els treballs de reposició al parc Central. “No volem més calendaris fets en un despatx a porta tancada, que s’han incomplert tantes vegades”, ha dit Ayats.

El republicà ha recordat que els veïns de Girona fa gairebé una dècada que pateixen “les molèsties i els incompliments” de l’obra. “Uns treballs que havien de durar 30 mesos, i dels quals se’n porten ja més de 100”, ha subratllat Ayats.

Per al senador, entre els “incompliments encadenats” de l’Estat, n’hi ha alguns de “greus i significatius”. Entre aquests, la promesa electoral incomplerta que va fer el PP l’any 2011, anunciant 300 MEUR per soterrar el tren convencional i 5 MEUR per reposar els espais públics. “De tots aquests, no han estat ni capaços d’invertir allò que van prometre per al parc Central”, ha subratllat.

“No disfressin més sota pretesos problemes tècnics allò que és una voluntat política”, hi ha afegit el senador. Ayats, que durant la seva intervenció ha mostrat a De la Serna una foto de l’estat actual de les obres, ha criticat que l’única resposta que dona Adif és “el silenci” i també ha lamentat que els túnels urbans del TAV, que ja han patit dues inundacions, encara no disposin de pla d’autoprotecció homologat.

“En termes discriminatoris”
El ministre de Foment, a la seva primera resposta, ha passat de puntetes per allò que li demanava el senador. De la Serna ha centrat la intervenció en criticat, precisament, les queixes de l’Ajuntament i els gironins davant el retard que arrosseguen les obres.

“Estic segur que aquí avui hi haurà molts senadors sorpresos, perquè tot a la vida és millorable, però cada dia tinc desenes de reivindicacions de qualsevol localitat d’Espanya perquè hi arribi l’alta velocitat”, ha dit el ministre. “Per això, em crida poderosament l’atenció que el representat d’una ciutat on el tren ja hi arriba des del 8 de gener del 2013, plantegi la pregunta que em fa en aquests termes discriminatoris”, hi ha afegit.

Íñigo de la Serna ha assegurat que, “per suposat, cal seguir fent actuacions” a Girona, d’acord amb l’Ajuntament. Però també ha deixat molt clar que Catalunya és l’únic territori estatal que té les quatre capitals de demarcació connectades amb l’alta velocitat, quan el TAV encara no arriba a moltes altres.

“No pot obviar que, a Girona, el tren sí que hi arriba”, ha dit en resposta a Ayats. Sobre els treballs de reposició a la llosa del parc Central, De la Serna no ha esmentat terminis. S’ha limitat a recordar que Adif invertirà 2,5 MEUR en aquests treballs, i que l’Ajuntament de Girona n’aportarà 490.000 per desmuntar el ‘finger’ que connecta l’actual estació de Renfe amb la del TAV.

La Xarxa Rescat, al desembre
On sí que el ministre ha posat calendari és amb un altre projecte: la instal·lació de la xarxa de comunicacions Rescat a l’interior dels túnels del TAV. Precisament aquesta xarxa, que permet als cossos d’emergència poder-se coordinar, és un dels requisits que posa la Generalitat per homologar el pla d’autoprotecció de la infraestructura.

De la Serna ha explicat que la xarxa estarà del tot instal·lada als túnels el desembre d’aquest any. “Actualment, hem fet un contracte específic per donar compliment a les mesures complementàries que ens exigeix la Generalitat”, ha dit el ministre. Ara bé, el titular de Foment ja ha deixat clar que l’actual pla d’autoprotecció, tot i no estar homologat, és del tot vigent.

“Per suposat, l’estació té un pla d’autoprotecció, del qual ja n’anem per l’edició número 8”, ha dit De la Serna (en referència al fet que, any a any, el document es va revisant). Per últim, el ministre de Foment també ha subratllat que les divuit sortides d’emergència que hi ha als túnels del TAV a Girona (deu, a la zona de l’estació i les andanes) “compleixen amb el reglament d’evacuació, senyalització i seguretat”.

FER UN COMENTARI