Arrenden un tram del traçat de l’antic Carrilet

El Consell del Baix Ebre busca 400.000 euros per executar les obres d'adequació que permetin obrir al públic aquest tram entre Tortosa i l'Aldea

0
652
Els representants del Consell del Baix Ebre i Adif saluden un ciclista que passeja per l'antic traçat de la via del Carrilet
L’Admistrador d’Infraestructures Ferroviàries estatal (Adif) ha arrendat al Consell Comarcal del Baix Ebre un tram de 7,1 quilòmetres de l’antic traçat del carrilet que unia Tortosa i Deltebre per prolongar la via verda fins la desembocadura de l’Ebre. Responsables de tots dos organismes han signat aquest divendres al migdia l’acord, amb una vigència de 20 anys renovables en deu més, i pel qual el Consell es compromet a pagar a Adif 3.300 euros anuals. A partir d’ara, segons ha anunciat el president de l’ens comarcal, Dani Andreu, l’objectiu és aconseguir que administracions superiors, com la Direcció General de Turisme o la Diputació de Tarragona, aportin els 400.000 euros que es necessiten per adequar per a ús cicloturístic el tram, comprès entre la rotonda de la C-42 prop de la bòbila d’Anguera, a Tortosa, i el pont de l’autopista AP-7 -al terme municipal de l’Aldea-, així com el seu enllaç amb l’actual via verda del Baix Ebre.

Els terrenys arrendats –uns 55.000 metres quadrats- corresponen a l’antic traçat del conegut com a Carrilet de la Cava o Carrilet del delta de l’Ebre. D’ample mètric, la via va ser construïda i explotada per la companyia Ferrocarrils Econòmics (FESA) i posteriorment per FEVE, que la va assumir el 1964 fins al seu tancament l’any 1968. Tot i que l’acord abasta la totalitat del tram els dos punts esmentats entre Tortosa i l’Aldea, existeixen quatre subtrams “conflictius” que, principalment, coincideixen amb el camí de servei de la Comunitat de regants de l’Esquerra de l’Ebre. En alguns casos, les fites haurien desaparegut, tot i que la titularitat pública es troba documentada, segons Andreu. El Consell ja ha iniciat converses amb els regants per fer compatible els seus usos i necessitats amb l’explotació cicloturística com a via verda.

Per poder-la obrir-lo al públic, a més, l’ens haurà d’aconseguir els entre 350.000 i 400.000 euros que pot costar el projecte d’adequació. Unes actuacions que han de permetre aïllar el traçat per garantir només el pas de bicicletes i vianants, fer compatible aquesta utilitat amb els camins veïnals o dels regants, així com l’enllaç, a través de la via cicloturístic –el tram entre la bòbila d’Anguera i l’antic pont del ferrocarril de Tortosa- amb la Via Verda del Baix Ebre. Segons el conveni subscrit amb Adif, el Consell està obligat a efectuar aquestes obres dins dels dos pròxims anys –incloent la instal·lació de tres panells informatius a l’inici, meitat i final del tram, informant sobre el traçat i la seva història-. La materialització de tot plegat, però, i segons admet Andreu, dependrà dels recursos que aportin altres organismes, Turisme i a la Diputació de Tarragona.

El nou tram, doncs, permetrà avançar cap a l’objectiu de fer avançar la via verda del Baix Ebre, que pel nord enllaça amb la de la Terra Alta i arriba fins la Puebla de Híjar, a l’Aragó, cap a la desembocadura de l’Ebre. Una actuació, segons Andreu, que “les empreses i ciutadans de les Terres de l’Ebre sabran apreciar: millora les condicions i l’oferta turística”. “La nostra empresa es vol adherir a l’aspecte medi ambiental dels antics traçats que passen per llocs molt bonics facin atractives les obertures d’aquestes vies verdes per oferir-les a la ciutadania. Adif està donant suport a aquestes vies per mostrar aquests paisatges i compaginar-ho amb l’àmbit d’atracció turística”, ha argumentat Juan Manuel de las Heras, delegat de patrimoni i urbanisme a Catalunya i Aragó d’Adif.

FER UN COMENTARI